نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: مبارزات از سال ۴۲ آغاز شده بود ولی این مبارزات در ۲ بهمن سال ۵۷در شهر ارومیه با به توپ بستن مسجد اعظم این شهر به اوج خود رسید.
کد خبر: ۵۵۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰ 22 January 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی شامگاه گذشته آیت الله سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در دیدار جمعی از اصحاب رسانه ارومیه به مناسبت حماسه دوم بهمن ۵۷ و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه از سوی نیروهای نظامی شاه، گفت: مبارزات و اعلام انزجار از رژیم وقت از سال ۴۲ در ایران آغاز شده بود.

وی افزود: آن روزها که جوان بودیم و پر انرژی، شبانه روز برای آگاهی مردم از کارهای رژیم وقت تلاش می کردیم و همین تلاش ها باعث می شد که هر روز مورد تهدید و شکنجه های ساواک باشیم.

این مفسر قرآنی با بیان اینکه هیچ تهدید و شکنجه ای نمی توانست ما را از مسیر مستقیم ولایت باز دارد، تصریح کرد: بالاخره در اردیبهشت سال ۵۷ مرا به بافت کرمان تبعید کردند و قرار بود که یکسال انجا ماندگار شوم ولی این تبعید در سه ماه شکسته شد.

آیت الله قریشی گفت: مهر و محبت مردم ارومیه به خود را هیچگاه فراموش نمی کنم که هنگام بازگشت من از تبعید مردم این شهر تا دیزج برای استقبال با پای پیاده آمده بودند.

 وی افزود: در آن روزها مسجد اعظم ارومیه ستاد فرماندهی و مبارزات مردم ارومیه بود که بارها نیروهای رژیم برای پراکنده کرد مردم از گاز اشک آور و گلوله های هوایی استفاده کرده بودند ولی فردا باز روز از نو روزی از نو همه مردم در مسجد آماده مبارزه بودند.

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: دریگر همه مردم خسته و عصبانی از کارهای دولت به کمک و همت حجت الاسلام حسنی مبارزات مسلحانه علیه دولت را آغاز کردند.

 وی در پاسخ به سوال اینکه از ۲ بهمن برایمان بگویید، گفت: در روز ۲ بهمن سال ۵۷ مبارزات مسلحانه مردم ارومیه در چند نقطه از شهر آغاز شد و خوب بیاد دارم که در زمان به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه، شخص حجت الاسلام حسنی چندین سرباز ؤژیم را به گلوله بستند.

 این مفسر برجسته قرآنی ادامه داد: در آن روز من صدای به توپ بستن مسجد اعظم را از خانه شنیدم که این توپ ها توسط سرهنگ منوچهری از نیروهای ارتش شلیک کرده بود، که بعدها نیز اعدام شد.

 آیت الله قریشی بیان کرد: مردم ما در آن روز فریاد می زدند«توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد» و سمت نیروهای ارتش رژیم حمله می کردند که در نهایت طعم شیرین پیروزی کام مردم ایران را شیرین کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار