استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به احیای دریاچه ارومیه است، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران زیست محیطی ملی است و تبعات آن حتی تهران را نیز در بر می گیرد.
کد خبر: ۵۶۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 02 February 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی  محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در اولین نشست صمیمی خود با خبرنگاران به تشریح عملکرد سه ماهه و برنامه های آتی پرداخت.

وی در این نشست، راکد ماندن طرح انتقال آب کانی سیب به این دریاچه را تکذیب کرد و افزود: دولت مصمم به اتمام این طرح بوده و یک هزار میلیارد ریال برای آن هزینه کرده است؛ خبرنگاران در صورت تمایل می توانند با هماهنگی های لازم از این طرح بازدید کنند.
وی با اعلام اینکه مخالف ایجاد کمپین در رابطه با احیای دریاچه ارومیه است، افزود: وقتی شخص رئیس جمهوری و معاون اول ایشان حساسیت لازم را برای احیای دریاچه ارومیه دارند، لزومی به ایجاد فضاهای این چنینی نیست.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه الگوی کشت ناصحیح کشاورزی است؛ متاسفانه برخی ها با دستاویز قرار دادن حوزه کشاورزی و خشک شدن دریاچه ارومیه فقط اهداف شخصی خود را دنبال می کنند.
وی ادامه داد: سال زراعی جاری ۲.۵ میلیون تن چغندرقندر در آذربایجان غربی تولید شده که فقط ۱.۵ میلیون تن آن در کارخانجات داخلی مصرف می شود؛ در حقیقت محصولی همانند چغندر که مصرف بالای آب دارد، نباید کشت شود؛ ما وقتی این موضوع را مطرح می کنیم عده ای تحریک احساسات کرده و اعلام می کنند که فلانی مخالف کشاورزان است.
وی همچنین با اشاره به کمک مالی ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه گفت: این خبر را امروز در رسانه های ارتباط جمعی خواندم ولی از جزئیات آن خبری ندارم؛ دولت از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه دریغ نخواهد کرد.
وی همچنین با تکذیب شایعات استعفای وی از استانداری و آماده شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی از شبکه های اجتماعی با دامن زن به برخی اخبار نادرست فضای استان را متشنج می کنند؛ مثلا انواعی از لیست های مدیران کل آینده را بر خروجی خود قرار می دهند که بنده حتی آنان را نمی شناسم.
وی افزود: از رسانه های انتظار می رود تا در نشر اخبار تقوا را رعایت کرده و از نشر شایعات جلوگیری کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با به طول انجامیدن آغاز تغییرات در سطح مدیران کل، گفت: در این رابطه باید بررسی های کارشناسی انجام و از اقدامات عجولانه پرهیز شود؛ مدیران جدیدی معرفی شده و منتظر استعلام آنان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه برای دولت مدیر اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد، اظهار کرد: ما به دنبال مدیران متخصص و دلسوز برای مردم هستیم.
وی همچنین در پاسخ به حاشیه های مربوط به خانه جوان ارومیه، گفت: خانه جوان، کجا خانه ای برای جوان بوده؟ متاسفانه خانه خلوت استانداری بود؛ این خانه یک سال به صورت مشروط به اداره ورزش و جوانان واگذار شده است تا در اختیار بانوان، جوانان و معلولان قرار گیرد؛ وی همچنین از واگذاری خانه جوان به سمن ها مخالفت کرد.
وی با بیان اینکه عزل مشاوران توهین به آنان نیست، اظهار کرد: متاسفانه تعدادی از این مشاوران رانت های اقتصادی را دامن زدند که در شان دولت نیست؛ درصدد آن هستیم تا به جای مشاوران کارگروه های تخصصی تشکیل و تصمیم های آنان منجر به نتیجه شود.
وی با اشاره به ۵۶ مدیرکل بازنشسته ای که هم اکنون مسئولیت برعهده دارند، افزود: متاسفانه این عزیزان تمایلی به بازنشستگی دارند و باید ساز کار انجام این امر عملی شود.
وی افزود: البته اداراتی چون جهاد کشاورزی مسئولیت سنگینی بر عهده داشته و انتخاب مدیرکل منوط به تحقیق و بررسی های دقیق است که شاید کمی وقت بر باشد اما مطئین باشید در انتصابات مشاوره می گیرم ولی تحت تاثیر هیچ جریانی نخواهم بود.
وی با اشاره به استخدام های غیرقانونی در اواخر دولت دهم، اظهار کرد: باید اذعان کنم که برکناری این افراد از نظر قانونی برای ما امکان پذیر نیست.
وی از تمایل آلمان برای سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد یوریی در ایران پس از برجام خبر داد و گفت: ایران بهشت سرمایه گذاران است به طوری که سود سرمایه گذاری در ایران به دلیل پایین بودن نرخ انرژی و نیروی انسانی متخصص از سرمایه گذاری در چین نیز پرسودتر است.
وی امنیت را از محورهای اصلی توسعه دانست و افزود: ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه است اما جذب سرمایه گذار پروسه طولانی دارد و یک شبه محقق نمی شود.
وی همچنین از حضور سرمایه گذاران خارجی برای کشت گلخانه ای و طرح راه آهن ارومیه خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه زیر ساخت های لازم برای توسعه در آذربایجان غربی مهیا نیست و ما به دنبال ایجاد این زیرساخت های هستیم.
وی همچنین در رابطه با اخبار منتشر شده از میزان بالای مالیات در آذربایجان غربی، اظهار کرد: اینکه در آذربایجان غربی بیشتر از آذربایجان شرقی یا اصفهان مالیات وصول شده، کذب است و عده ای در تلاش برای ماهیگیری از آب گل آلود در فضای مجازی هستند؛ در آذربایجان غربی فرار مالیاتی نسبت به استان های دیگر کم است و این جای خوشحالی دارد.
وی خام فروشی را از معضلات اقتصادی آذربایجان غربی دانست و گفت: در تلاش برای حل همیشگی این مشکل هستیم که نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در رابطه با خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر اولین دیدار وی در حوزه جوانان با یکی از اعضای ستاد جوانان آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، گفت: بله این خبر صحت دارد ولی بنده ایشان را نمی شناختم و از مسئولیت وی خبر نداشتم؛ این جوان خواستار دیدار با بنده شد و یک طرح برای ما آورد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با متضرر شدن کشاورزان سیب، گفت: متعجم برخی رسانه های وابسته به جریان های خاص چرا در دولت نهم و دهم سکوت پیشه کرده بودند؛ طی سال جاری صادرات سیب نزدیک به هفت برابر افزایش یافته و به ۱۰۰ هزار تن رسیده است که نشانگر تلاش های انجام شده از سوی دولت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد کمک دولت برای احداث حوزه علمیه در ارومیه، گفت: آیت الله خاتمی اعلام کردند که حوزه های علمیه با اعتبار دولت احداث نمی شود و اگر نیاز باشد برای اتمام آنها همکاری می کنیم.
وی رسانه ها را چشم و گوش بیدار جامعه دانست و گفت: رسانه ها با نقد سازنده و همدلی با دولت، امید را به جامعه تزریق کنند.
محمدمهدی شهریاری در ۲۲ مهر سال جاری جایگزین قربانعلی سعادت در استانداری آذربایجان غربی شد و شب گذشته نخستین نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد که تا نیمه شب به طول انجامید.

 

منبع: انعکاس نو 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار