معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه 30 تالاب در این استان وجود دارد، گفت: امسال با استمرار کاهش بارندگی، 6 تالاب استان خشک شد.
کد خبر: ۵۶۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 03 February 2018


به گزارش ایرنا حمید رعناقد روز جمعه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب که در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد برگزار شد، در گفت و گو با خبرگار ایرنا اظهار کرد: تالاب یادگارلو نقده، تالاب بین المللی قوپی بابا علی، کنیکور پلدشت از جمله این تالاب هاست که در صورت تامین آب یا بارندگی های مناسب برخی از آنها قابل احیاست.

وی همچنین افزود: تالاب ها از لحاظ تنوع زیستی، گونه های مختلف پرندگان و ذخیره آب های زیر زمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه اثرات خشکی تالاب محدود به منطقه آن تالاب نیست، عنوان کرد: تابستان امسال وضعیت آب تالاب کانی برازان در حالت هشدار بود که با همکاری تشکل های مردمی، انجمن ها و اخذ حق آبه این تالاب، امروز شاهد احیا و وجود پرندگان مهاجر در این تالاب هستیم.
رعناقد با اشاره به حق آبه تالاب های استان اظهار کرد: امسال 14 میلیون مترمکعب آب برای حفظ تالاب های استان رها سازی شده که سهم شهرستان مهاباد 2 میلیون مترمکعب بوده است.

فاروق سخنور، رئیس اداره محیط زیست مهاباد نیز در این مراسم با اشاره به نقش مشارکت مردمی برای حفظ و احیای تالاب ها افزود: از چهار سایت پرنده نگری استان 2 سایت اصلی در شهرستان مهاباد قرار دارد که تالاب بین المللی 'قوپی باباعلی' و تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد به عنوان نخستین سایت پرنده نگاری کشور ثبت ملی شده است.
به گزارش ایرنا 13 بهمن ماه روز جهانی تالاب بوده و امسال با شعار تالاب ها برای آینده شهری پایدار نامگذاری شده است.
این مراسم با حضور مسئولان، جامعه محلی، سازمان های مردم نهاد و اداره محیط زیست مهاباد برگزار شد.

دانه پاشی برای پرندگان در تالاب، نقاشی کودکان با موضوع دوستی با تالاب و کمپین نه به شکار از جمله برنامه های حاشیه ای این همایش به شمار می رفت.

تالاب های آذربایجان غربی از عنوان‌های مختلف بین‌المللی و داخلی بهره می‌ برند و سه سایت از ‎ 22سایت کنوانسیون رامسر شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی و تالابهای یادگارلو، درگه‌سنگی و شورگل، در این استان قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود، کنوانسیون رامسر در سال ‎ 1349با انگیزه مشارکت بین‌المللی و همکاری همه ‌جانبه در مطالعه، بررسی و حفاظت از تالاب های مهم و به‌ خصوص تالاب هایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی دارند، منعقد شده است.

همچنین علاوه بر این تالاب های بین‌المللی، در مناطق شمالی و جنوبی آذربایجان غربی تالاب های دیگری چون بورالان و آغ گل در ماکو، یاریم قیه و پیراحمد کندی در بازرگان، کنیکور در محور ماکو به پلدشت، خان گل و شاه‌گل در محور ماکو به خوی، ناور در شرق ماکو، گریس ماکو، آغ زیارت و جمال آباد در حاشیه شمال غربی پارک ملی دریاچه ارومیه و دریاچه‌های سد ارس و سد ماکو وجود دارد.
نیزار گرده ‌قیط، میمند و اسلام آباد در نقده، کانی برازان و قره‌ قشلاق و یوسف کند در مهاباد، سلدوز، طالب ‌آباد در محور ارومیه به مهاباد، چنگیز گل و قره‌گل در محور مهاباد به بوکان، گروس در حاشیه دریاچه ارومیه و سد نوروزلو در میاندوآب از جمله تالاب های جنوبی آذربایجان غربی است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار