رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد:
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از شناسایی 91 رشته شغلی مستعد برای توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۶۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 04 February 2018

به گزارش تابناك آذربایجان غربی، ولی عاقلی در نشست راهبردی طرح الگوی جدید توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی در استان که در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ارومیه با اعلام این مطلب افزود: 29 رشته صنایع دستی در استان فعال هستند که در الگوی جدید برای توسعه مشاغل خانگی استان 91 رشته مستعد در زمینه های مختلف شناسایی شده است و در راستای این طرح آموزش، توانمندسازی و اطلاع رسانی برای ایجاد شغل های پایدار در رشته های شناسایی شده اقدام خواهد شد.
عاقلی در خصوص اقدامات انجام شده در قالب فاز اول الگوی جدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان با اشاره بر فراهم سازی مقدمات طرح از سه ماه گذشته خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات شورای علمی، شوررای راهبری و هماهنگی، تشکیل دبیر خانه اجرایی و کارگروه کارشناسی، برگزاری جلسات هماهنگی و امضای تفاهم نامه های همکاری با نهاد ها و سازمان های مختلف، شناسایی بنگاه های پشتیبان مستعد و مراکز آموزشی فعال در حوزه مشاغل خانگی از جمله اقدامات انجام گرفته توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با همکاری نهاد ها و دستگاههای اجرایی استان است.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ضعف در تحقیق و توسعه را یکی از مشکلات اساسی استان و حتی کشور در حوزه مشاغل خانگی دانست و تصریح کرد: وجود مراکز تحقیق و توسعه مشاغل خانگی می تواند نقش اساسی در یافتن حلقه های مفقوده این طرح برای اتصال به بازار محصولات و ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد.
وی همچنین انجام آمایش سرزمینی در حوزه مشاغل خانگی به تفکیک شهرستان ها را از جمله اقدامات لازم برای موفقیت طرح حاضر عنوان کرد و افزود: فراهم سازی اطلاعات تکمیلی از طریق آمایش و شناسایی پتانسیل ها، چالش ها و فرصت های استان ها می تواند روند دستیابی به اهداف طرح را سرعت بخشد.
عاقلی عدم رغبت دانشگاهیان و فارغ التحصیلان به اشتغال در این حوزه را از دیگر معضلات طرح توسعه مشاغل خانگی عنوان و خاطرنشان کرد: با آگاه سازی و ارائه مشاوره های شغلی به این اقشار می توان به ایجاد فرصت های شغلی در بخش های نوین همچون IT و ICT و حوزه دانش بنیان پرداخت که فرصت ها و ظرفیت های اشتغال زایی بالایی نیز می توانند برای استان داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه در الگوی جدید مشاغل خانگی برخلاف الگوی قبلی باید توجه به بازاریابی و فروش محصولات در اولویت اول قرار گیرد خطرنشان کرد: باید با مهندسی معکوس ابتدا به ارزیابی از تقاضای بازار مصرف محصولات بپردازیم و سپس طرح ها و ایده ها را در راستای نیازهای بازار تقاضا هدایت کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت حضور پررنگ بنگاه های پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی تصریح کرد: هدایت تسهیلات بانکی به صورتی که حداقل 50 درصد به شناسایی، توسعه، ترویج و حمایت از بنگاه های پشتیبان اختصاص یابد از ملزومات موفقیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با الگوی جدید است.
وی در ادامه عدم وجود اهرم های اجرایی قوی، ضعف نظارتی دستگاه ها بر محل هزینه کرد تسهیلات ارائه شده، عدم شبکه سازی و بازاریابی مناسب و بی توجهی به نیازهای بازار مصرف، طولانی بودن روند اعطای تسهیلات، عدم وجود توجه شایسته به طرح های ستاره دار و نیز مشکلات مالیاتی و نبود پوشش بیمه ای مناسب را از جمله مشکلات طرح قبلی در آذربایجان غربی دانست.
وی با اشاره بر اینکه 13 دستگاه اجرایی استان مستقیما با طرح توسعه مشاغل خانگی درگیر هستند، همکاری، هماهنگی و انسجام همه این دستگاه ها را برای اجرای موفق این طرح و سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی مشاغل خانگی در استان لازم دانست و تصریح کرد: امیدواریم با هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر دستگاه های استان مشکلات طرح قبلی رفع شود تا طرح جدید بازدهی مناسبی را برای استان داشته باشد. و قسمتی از مشکلات اشتغال استان را با ایجاد اشتغال پایدار حل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار