قاسم ره ش، فرماندار شهرستان سردشت گفت: تعطیلی معابر موقت مرزی 'اشکان' و 'قاسم رش' از سوی دولت مرکزی عراق صورت گرفته و این مساله باید از طریق مبادی دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گیرد.
کد خبر: ۵۶۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 06 February 2018

فرماندار شهرستان سردشت گفت: تعطیلی معابر موقت مرزی ‘اشکان’ و ‘قاسم رش’ از سوی دولت مرکزی عراق صورت گرفته و این مساله باید از طریق مبادی دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گیرد.

نژاد جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه دولت مشغول ساماندهی معابر غیررسمی بود و بسته شدن بازارچه ها مورد انتظار نبود، گفت: چون موضوع بسته شدن معابر موقت مرزی از سوی دولت مرکزی عراق صورت گرفته، موعد بازگشایی آنها را نمی توان پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه تعطیلی معابر موقت مرزی می تواند بر افزایش بیکاری اهالی و قاچاق در منطقه تاثیر مستقیمی داشته باشد، گفت: این مشکلات به استاندار آذربایجان غربی و مسئولان مربوطه استان منعکس شده است.

جهانی تصریح کرد: تعطیلی معابر به طور طبیعی تاثیر خود را خواهد گذاشت اما امیدوارم بازگشایی آنها با ساماندهی خوب و اشتغال واقعی همراه باشد.

وی بیان کرد: فعالیت مرزنشینان با استفادە از کارت های هوشمند همچنان در دستور کار است و در قالب بازارچه های مصوب دولت از معافیت های مقرر بهرەمند می شوند.

به گزارش ایرنا هیات وزیران در جلسه اول مرداد 1396 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی را تصویب کرد.

بر اساس آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی، وزارت کشور موظف به هدایت و انتقال بازارچه‌ ‘قاسم رش’ به گمرک ‘کیله’ سردشت شده است و همچنین وزارت کشور مجاز است تا یک بازارچه مرزی در اشکان سردشت احداث کند.

مسدود شدن ۷ گذرگاه مرزی در غرب کشور

کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل (هەولێر) در اطلاعیه ای ۷ گذرگاه مرزی را مسدود اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: بنا به ابلاغ فرماندهی پلیس مرزبانی دولت عراق به آگاهی فعالان تجاری و بازرگانی در بازارچه های مرزی می رساند دولت عراق ادامه فعالیت گذرگاه های ذیل را غیر قانونی دانسته و به فعالان اقتصادی فرصت داد طی ۷۲ ساعت آینده (از ۸صبح دوشنبه ۱۶بهمن۹۶) نسبت به مبادله کالاهای موجود در بازارچه ها اقدام نمایند. این مراکز پس از پایان مهلت ابلاغی تعطیل و مسدود خواهد شد.

گذرگاههای مرزی که مبادلات در آن تعلیق می شود به شرح زیر است:

۱. زله قاسم رش سردشت
۲-کیله سردشت
۳-سیران بند بانه
۴-هلال آوا مریوان
۵-شوشمی پاوه
۶-شیخ صله ثلاث باباجانی
۷-تیلکو سرپل ذهاب
دولت عراق گذرگاه های تمرچین – باشماق -پرویزخان در مرز با اقلیم کوردستان را رسمی می شمارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار