کد خبر: ۵۶۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 07 February 2018
«نظر سنجی» و نظرخواهی در همه جوامع و کشورها، موضوعی رایج و پذیرفته شده است و به عنوان یک ابزار علمی، برای دست یابی به درک و فهم دقیق تر مسائل توسط متخصصان آمار و پیمایش انجام می شود. در کشور ما نیز در ادوار و درباره موضوعات گوناگون، نظرسنجی های مختلفی توسط مراکز تخصصی افکار سنجی و برخی نهادها صورت می پذیرد. اما این که روش دقیق و علمی، در یک نظرسنجی به کارگرفته شود و آن را به یک پیمایش قابل اعتماد تبدیل کند، خود جای تامل دارد و اساسا در کشورها، مراکز و نهادهای معتبری که چنین فعالیتی را انجام می دهند، شناخته شده هستند.

به گزارش روزنامه خراسان، در این میان، گاهی در استنباط نتایج پیمایش ممکن است شیطنت هایی توسط افراد مختلف صورت گیرد؛ به این شکل که نتایج و آمار براساس میل و دیدگاه خاصی تفسیر و ارائه شود. طی روزهای اخیر و در پی ماجرای کشف حجاب تعدادی از خانم ها در شهرهای مختلف، نتایج یک نظرسنجی درباره حجاب در فضای مجازی دست به دست می چرخد که با آمار و نتایج واقعی همخوانی ندارد.

همین موضوع با واکنش فعالان فرهنگی و اجتماعی مواجه شد به گونه ای که بسیاری از آن ها به این «دستکاری آماری» اعتراض و مطالبی را در کانال ها و گروه های مختلف منتشر کردند. دکتر «مجید حیدری چروده» جامعه شناس  در همین زمینه در کانال تلگرامی اش واکنش نشان داد و نوشت: «به تازگی نتایجی از پیمایش ملی ارزش ها و نگرش ها درباره حجاب  اجباری و اختیاری منتشر شده است که در آن طرفداران حجاب اختیاری بسیار بیشتر از حجاب اجباری نشان داده شده اند. در حالی که واقعیت نتایج به دست آمده در این پیمایش موضوع دیگری است.»

به این جدول توجه کنید:    
 
توزیع فراوانی درصدی گویه های مربوط به برخورد با ناهمنوایی اجتماعی
 
طبق این گزارش، از نظر 10.6 درصد ایرانیان بدحجابی اشکالی ندارد، 67.7 درصد نیز با این که بابدحجابی مخالف هستند، با بدحجاب ها کاری ندارند. اما 17.6 درصد ایرانیان درصورت مشاهده بدحجابی، تذکر و 1.2 درصد نیز به مراجع ذی صلاح اطلاع می دهند. البته 2.9 درصد نیز اظهار کرده اند با بدحجاب ها برخورد می کنند.

حالا با توجه به این آمار، دکتر «مجید حیدری چروده» می گوید: «این روزها جدولی برگرفته از این نظرسنجی به تفکیک استان های کشور در فضای مجازی  منتشر شده است که دو مورد اول (دوگزینه سمت راست) را با هم جمع کرده اند و از آن با عنوان موافقت با «حجاب اختیاری» و مجموع سه مورد آخر (سه گزینه سمت چپ) را هم طرفداری از «حجاب اجباری» تلقی کرده اند. در حالی که گزینه 2 که اکثریت قابل توجهی را هم تشکیل می دهند، در مقام نظر، مخالف و در مقام عمل، منفعل هستند و نباید در هیچ کدام از دو سر طیف ادغام شوند. اما دریغ که هریک از دوسرطیف، تلاش می کنند این عده را هم تیمی خود قلمداد کنند.»

به این جدول نیز توجه کنید:
 
 
این جامعه شناس می گوید: «اگر به محتوای سوال بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که از پاسخ گویان در موقعیت های  عملی و عینی، نظرخواهی شده است. اما وقتی به مقام ذهنی و نظر می رسد نتایج، مقداری متفاوت می شود. به عنوان مثال در صفحه 248 همین گزارش آمده است تنها 22.2 درصد ایرانیان با این عبارت که «همه خانم ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» مخالف یا کاملا مخالف هستند و در مقابل 53.1 درصد با این عبارت   موافق یا کاملا موافق هستند (موافقان تقریبا 2.5 برابر مخالفان هستند) با این حال 24.8 درصد در وضعیت خنثی قرار دارند و نباید توسط دو سر طیف یارگیری شوند. علاوه بر این، کسانی که عملا قصد کشف حجاب یا بدحجابی را دارند، لازم است تصویر دقیقی از عده و عُده خود داشته باشند و جوگیر نشوند.»
 
جدولی که بر اساس آمار  غیر واقعی گزارش داده است:
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار