کد خبر: ۵۷۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 28 February 2018
 

مشاور فرمانده کل قوا که روز گذشته به عنوان رئیس همایش «دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلیتیک غرب آسیا» سخنرانی می کرد، با تأکید بر این که ایران با 12 کشور همسایه آب های مشترک دارد و ممکن است مسئله کمبود منابع آبی به تعامل یا چالش میان کشورها تبدیل شود، گفت: ما نمی‌خواهیم در این حوزه کار به قدرت سخت و نظامی بکشد و باید از قدرت نرم و دیپلماسی برای رسیدن به یک تعامل مشترک استفاده کنیم.

 
به گزارش فارس سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی با اشاره به این که 10 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از ایران خارج و بیش از هفت میلیارد مترمکعب آن وارد کشور عراق می‌شود، افزود: ایران یکی از خاص ترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپلیتیک است و افغانستان نیز منشأ تحولات آبی آینده خواهد بود.
 
وی افزود: رئیس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: ما هفت رودخانه ورودی به ایران و 41 رودخانه خروجی داریم بنابراین باید توجه خاصی به این موضوع شود. به گفته صفوی در این همایش موضوع های مربوط به آب بررسی و نتیجه آن در اختیار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو قرار می گیرد.
 
همایش «دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلیتیک غرب آسیا» روز گذشته در دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
 
عراقچی معاون وزارت خارجه نیز در این برنامه سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب گفت: آسان‌ترین کار این است که برویم از افغانستان آب بیاوریم و بگوییم وزارت خارجه چه کار می‌کند. در حالی که با ایده‌های مختلف می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد. وی افزود: قبل از این که متمرکز بر دیپلماسی آب شویم، باید سهم دیپلماسی آب را مشخص کنیم. به گفته عراقچی آب ظرفیت بزرگی دارد که به منازعه تبدیل شود، چه بین دو روستا، شهر یا کشور، ولی تاریخ نشان می‌دهد آب در طول تاریخ بیشتر به جای این که موضوع منازعه و درگیری باشد، موضوعی برای همکاری بوده است.
 
این مقام ارشد وزارت خارجه سختی و طولانی بودن مذاکرات مربوط به آب را یادآور شد و گفت: اداره مرزی ما در وزارت خارجه بحث مدیریت آب‌های مرزی را انجام می‌دهد و توافق ها با افغانستان درباره نحوه اجرای صحیح معاهده هیرمند است. وی با تأکید بر این که با همسایگان مشغول مذاکره درباره مدیریت منابع آبی مشترک هستیم، خبر داد: در بخش کشت فرا سرزمینی با 11 کشور توافق امضا کرده ایم و وزارت امور خارجه زمین های زیادی را در اختیار گرفت ولی متاسفانه هیچ کدام از این ها به بهره برداری نرسید. وی با بیان این که منطقه غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود، افزود: الان از کشورهای منطقه غرب آسیا ٩ کشور هستند که خشکسالی کامل ندارند اما تا ٢٠٢٥ همه کشورهای این منطقه و از جمله ایران دارای خشکسالی کامل خواهند بود.
 
عراقچی افزود: سیاست‌های کلان کشور در این زمینه است که جلوی خروج آب از کشور گرفته شود، نه این که ما با خروج آب از کشور باعث تشنگی همسایگان شویم. اما وقتی مردم ما به آب نیاز دارند طبیعی است جلوی خروج آب از کشور گرفته شود و همسایگانمان نیز این چنین هستند.وی افزود: هلند یکی از پرآب‌ترین کشورهای دنیاست. میزان صادرات آب ایران به هلند قابل توجه است آن هم در قالب کالاهایی که آب زیادی مصرف می‌‌کند.
 
عراقچی با بیان این که کمبود شدید آب در سیستان بحث مهاجرت و موضوعات امنیتی را در بر خواهد داشت، تصریح کرد: مصرف آب در حوزه کشاورزی خیلی هدر رفت دارد و باید روش های آبیاری کشاورزی را اصلاح کنیم. استان سیستان که با کمبود شدید آب مواجه‌است و تالاب های زیادی در آن در حال خشک شدن است و کشاورزی را به خطر می اندازد و متعاقب آن بحث مهاجرت و مسائل امنیتی را خواهد داشت، نمونه ای از مشکلات ما در این حوزه است. معاون سیاسی وزیر خارجه در پایان با تأکید بر این که دستگاه دیپلماسی کشور حتما مقابله با مصرف بی رویه آب و مدیریت بهینه آن را در دستور کار دارد، افزود: باید دید سهم هر یک از دستگاه های کشور در مقابله با بحران آب چقدر است و بعد از آن فکر کرد که چه باید کرد. به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین رئیس دانشگاه خوارزمی، رئیس کمیته علمی این همایش، رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و محمدعلی نجفی شهردار تهران سخنرانی کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار