گپ و گفت خودماني با مدير مسئول اولين روزنامه محلي يزد به بهانه ربع قرن تلاش؛
«مسعود ارکان» مدیر مسئول روزنامه پیمان يزد است که اولین بار 25 سال پیش در چنين روزي (9 اسفندماه سال 1372) و پس از مشقت‌هاي فراوان، این نشریه را در قالب دو هفته‌نامه منتشر كرد و سپس با تغییر مجوز آن به شكل روزنامه، چاپ اولین روزنامه استان یزد را رقم زد. او دانش‌آموخته رشته روزنامه‌نگاری نیست اما بسیار بهتر از دانش‌آموختگان اين حوزه در این مسیر گام برداشته و موید این ادعا، تداوم فعالیت این روزنامه بعد از 25 سال از زمان دریافت مجوز آن است . ارکان كه عقيده دارد «روزنامه‌نگاری عشق می‌خواهد نه مدرک»، می‌گوید: بسیاری از دانش‌آموختگان رشته روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات براي كار مراجعه مي‌كنند ولي از نوشتن حتي گزارشي كوتاه نيز عاجز هستند و براي آن تلاشي نمي‌كنند از این رو نباید روزنامه‌نگاری را فقط به داشتن مدرک خلاصه كرد.
کد خبر: ۵۷۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 28 February 2018

اين روزها در عصري كه به عنوان عصر اطلاعات نام گرفته است، بشر در سيطره منابع اطلاعاتی مختلفي اعم از ديداري و شنيداري، مکتوب و مجازی قرار گرفته كه هر يك سهمي را در اين فضاي اطلاعرساني ايفا مي‌كنند ولي همچنان در اين ميان نقش مطبوعات بسيار پررنگ است.

شاید افزایش شمار نشریات در دنیای امروز که اطرافمان را منابع اطلاعاتی احاطه‌ کرده‌اند اصلاً به چشم هم نیاید اما تصور این که 25 سال پیش، جوانی سختی‌های بسیاری را متحمل شد تا اولین روزنامه استانی را برای تلاش در عرصه فرهنگ به چاپ برساند، بسیار لذت‌بخش است . 

«مسعود ارکان» مدیر مسئول روزنامه پیمان يزد در آستانه ربع قرن فعاليت خود به عنوان مدير مسئول نخستين روزنامه محلي يزد در گفت‌وگوی صمیمی با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، در مورد شروع فعاليت خود در اين حوزه مي‌گويد: حدود 35 سال پیش به عنوان خبرنگار مستقل روزنامه کیهان در یزد فعاليت خود را آغاز كردم و بارها و بارها مقامات استان گلایه‌مند بودند که چرا خبرها دیر به چاپ می‌رسد یا مطلب مورد نظر آنها به چاپ نرسیده است لذا به فکر ایجاد نشریه‌اي استانی و البته متفاوت‌تر از آنچه در استان فعاليت مي‌كردند، افتادم . 

وی ادامه می‌دهد: زمانی که تقاضای مجوز نشریه را دادم، دانشجو بودم لذا یک تیم بسیار خوبی از دانشجویان را به گردهم آوردم اما از زمان تقاضا تا صدور مجوز، پنج سال طول کشید و در این مسیر فراز و نشیب‌های بسیاری را تحمل کردم . 

مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد می‌افزاید: پرونده درخواست مجوز را ابتدا با نام «کویر یزد» پیشنهاد دادم اما پرونده در روند بررسی‌ها گم شد لذا در ادامه نام «پیمان یزد» به عنوان پیمان با مردم یزد را انتخاب کردم و این بار پرونده را مستقیم به تهران ارسال کردم . 

ارکان بيان مي‌كند: در ادامه نيز با پیگیری‌های بسیار و سختی‌های آن زمان براي گرفتن مجوز، موفق شدم تا مجوز انتشار هفته‌نامه «پیمان یزد» را دریافت کنم . 

وی اضافه می‌کند: بعد از اطلاع از صدور مجوز، برای انتشار پیش‌شماره دست به کار شدم و نشريه را برای چاپ آماده كردم اما با توجه به دستور وزارت ارشاد به چاپخانه‌ها، چاپخانه باید از اداره ارشاد استان استعلام می‌گرفت اما استان از صدور مجوز مطلع نبود و جلوی چاپ آن را گرفتند . 

وی با بيان اين كه در آن موقع تنها چاپخانه «خرد تفت» امکانات چاپ روزنامه را داشت، مي‌گويد: پس از ممانعت از چاپ روزنامه برای بررسی مشكل به اداره ارشاد یزد رفتم اما اين كه داراي مجوز هستم را از من نپذیرفتند و حتی حاضر نشدند از تهران به صورت تلفنی استعلام بگیرند . 

اين فعال رسانه‌اي استان اعلام مي‌كند: به همين دليل به منزل بازگشتم و خودم با وزارتخانه تماس گرفتم و با دادن شماره فاکس اداره ارشاد، از انها خواستم تا مجوز من را برایشان ارسال کنند كه پس از اين پيگيري توانستم پيش‌شماره روزنامه را چاپ و منتشر كنم.

وي به مشکلات مالی انتشار این نشریه در شرایطی که تا 2 سال ابتداي فعاليت از دریافت آگهی‌های ثبتی محروم بوده است سخن می‌گوید و تصريح مي‌كند: آن موقع خبرگزاری ایرنا تنها منبع خبر بود كه به صورت تلکس اخبار را ارسال مي‌كرد و به ازاي استفاده از اخبارش بايد هزينه پرداخت مي‌كرديم ولي به هر ترتیب که بود با مشقت هفته‌ای یک شماره منتشر می‌کرديم . 

وي در همين رابطه از ورود ايسنا به عرصه اطلاعرساني به عنوان يك تحول اساسي در اين حوزه به وي‍ژه در استان ياد مي‌كند و ایسنا را منبع موثق خوبی برای اخبار استان می‌داند . 

وی در ادامه از این که در این مدت حتی در شرایط بیماری و مشکلات زندگی حتی یک شماره از نشریه به هیچ بهانه‌ای تعطیل نشده است ابراز خرسندی می‌کند و می‌افزاید: با هر سختی كه وجود داشت 8 صفحه نشریه را حتي گاهاً بدون تضمین مالی چاپ کردم اما خداوند را از اين جهت هميشه شاکرم که بارها و بارها، کار روزنامه به مو رسید اما پاره نشد . 

ارکان اما از همراهی و همکاری همسرش به عنوان يك همراه شکیبا و صبور در اين فعاليت رسانه‌اي خود نيز قدرداني می‌کند و ادامه می‌دهد: در ابتدا کارهای روزنامه را در منزل مسکونی خودم انجام می‌داديم كه جا دارد از شکیبایی همسرم که پا به پای من پیش آمد، سپاسگزاری کنم چرا كه بر اين باور دست يافتم كه حقيقتاً پشت هر مرد موفقي، زن موفقي است.

وی با اشاره به ارتقای مجوز هفته‌نامه به روزنامه و ادامه روند فعالیت «پیمان یزد» در سال‌هاي بعد، می‌گوید: بعد از این که به عنوان اولین روزنامه یزد  مجوز گرفتم، ابتدا براي مدت يكسال هفته‌ای سه شماره را منتشر کرديم تا زیرساخت‌های لازم را فراهم آوريم چرا كه با توجه به کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چاپ روزانه بسيار دشوار بود . 

مدیر مسئول پیمان یزد عنوان مي‌كند: البته با توجه به افزايش رفت و آمدهاي كاري در منزل، ادامه فعالیت دشوار بود به همين دليل نيز دفتر كنوني روزنامه را برای ادامه فعالیت تدارك ديديم و در جایگاه فعلی مستقر شدیم که زیرزمین آن برای ایجاد چاپخانه نيز مناسب بود اما غافل از این که صدای چاپخانه، همسایگان را آزار می‌دهد . 

وی در اين رابطه خاطرنشان مي‌كند: به همین منظور مکان جدیدی را برای فعالیت چاپخانه به عنوان شعبه دیگری از دفتر روزنامه آماده کرده‌ام که سال آینده به عنوان اولین شعبه روزنامه و چاپخانه راه‌اندازي خواهد شد تا به عنوان پيگيري حق و حقوق مردم حداقل حقوق همسايگان خود را با ايجاد صداي چاپخانه ضايع نكرده باشيم.

مدیر مسئول اولین روزنامه محلي یزد درباره کیفیت این نشریه و دیدگاه مخاطبان نسبت به آن هم می‌گوید: هر کار مشکلات خاص خودش را دارد و خوشحال هستم که از حداقل امکانات در مسیر فعالیت حداکثر استفاده را برده‌ام.

وي ادامه مي‌دهد: از شهروندان و مخاطبان پیمان یزد پوزش می‌طلبم که نمی‌توانم آنچه در خور شان آنهاست را در دسترسشان قرار دهم هر چند كه بضاعات روزنامه پیمان نيز در همین حد است و اين كه هفته‌ای 6 شماره از روزنامه را چاپ و منتشر مي‌كنيم واقعاً کار دشواری است . 

وی در اين مورد اظهار می‌کند: تیم روزنامه پیمان یزد در طول هفته از ساعت 8 صبح  تا 12 شب در حال فعالیت هستند و شايد روزنامه‌ي ما همچنان سنتی باشد و زیبایی لازم را نداشته باشد ولي باید در نظر داشت که روزنامه‌های قدیمی ديگر نيز همانند کیهان و اطلاعات نيز همچنان به سبک و سیاق قدیمی خود چاپ می‌شوند چرا که مخاطبان به این سبک و سیاق عادت کرده‌اند . 

ارکان تاکید می‌کند: البته بارها برای تغییرات اساسی دور‌خیز کردیم اما متاسفانه مشکلات بسیار به ويژه مسائل و دغدغه‌هاي مالي مانع اين تغييرات شده است . 

مدیر مسئول پيمان یزد درباره تامین نیروی کار خبری در استان و مشکلات نشریات در این حوزه نيز می‌گوید: نبود نیروی متخصص از جمله مشکلات نشریات استان است به طوري كه در بسياري از اوقات فارغ التحصیلان رشته روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات برای کار به دفتر مراجعه می‌کنند ولي وقتي از آنها مي‌خواهم که مطلب يا گزارشي را بنویسیند، بارها شده است که از اين كار عاجز بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بعضاً حتی سوژه هم به آنها پیشنهاد داده‌ام اما دیگر برای ادامه همکاری بازنگشته‌اند لذا معتقدم حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری عشق می‌خواهد نه مدرک و متاسفانه بسیاری که در این رشته وارد شده‌اند فقط برای کسب مدرک و نه از روی عشق و علاقه در این رشته تحصل کرده‌اند. ای کاش زمانی برسد که دانشگاه‌ها دانشجویان را از روی عشق نه از سر ناچاری در رشته‌ای بپذیرند . 

وي در مورد وضعیت كنوني نشریات استان نيز می‌گوید: با توجه به گرانی کاغذ، هزینه چاپ و دستمزد بالا و بسیاری از هزینه‌های دیگر، فعالان نشریات استان متناسب با وسع مالي خود فعاليت خوبي دارند چرا كه اغلب از سفره خانواده و از جیب برای چاپ نشریاتشان هزینه مي‌كنند و در جهت ارتقاي فرهنگ گام برمي‌دارند.

اركان با تاکید بر این که نشریات یزد جایگاه بسیاری خوبی دارند و به وسع خودشان خوانندگان خاص خودشان را دارند، می‌افزاید: دست همه همکاران را می‌بوسم که با سختی‌های بسیار در این مسیر قدم برداشته‌اند . 

وی به مشكلات فراوان اين حوزه از جمله افزايش سه برابري و يك باره قيمت كاغذ در همین دولت و همچنين افزايش هزینه‌هاي چاپ و فیلم و زینک اشاره و عنوان مي‌كند: هر کسی که ادعایی دارد باید وارد گود شود تا بفهمد کار مطبوعاتی بسیار دشوار است و فقط عشق می‌خواهد . 

ارکان ابراز می‌کند: وقتی می‌بینم مخاطبانم روزنامه را خریداری و مطالعه می‌کنند، خستگی از تن من در می‌رود به همني خاطر هم بارها روزنامه را خودم توزیع می‌کنم که این تصویر را ببینم، لذتی که قابل قیاس با هیچ چیز دیگری برایم نیست . 

وی افتخار می‌کند که در عمر 25 ساله این نشریه وارد هیچ دسته و گروهی نشده و روزنامه را به صورت مستقل بدون وابستگی به هيچ گروه و جناح منتشر كرده است.

مدیر مسئول پیمان یزد در پايان نيز از بزرگان این عرصه نیز ياد مي‌كند و با ذکر خاطره‌ای از مرحوم استاد عسکری کامران از پيشكسوتان فقيد عرصه رسانه‌ي استان، وي را همواره مشوق خود برای ادامه فعالیت در عرصه مطبوعات مي‌داند.

وي همچنین موفقیت خود در این عرصه را مدیون حمایت‌های شادروان «حسن خردمند» صاحب چاپخانه خرد تفت بيان مي‌كند و معتقد است كه اگر حمایت‌های وي نبود، این موفقیت‌ها شايد حاصل نمی‌شد . 

اركان در پايان از تلاش‌هاي «علي محمد قادريان» از پيشكسوتان ورزش و رسانه استان كه از ابتداي فعاليت روزنامه جانانه يك صفحه روزنامه را در دست گرفته و همچنان استوار در اين راستا تلاش مي‌كند نيز قدرداني كرد.    

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار