مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به افزایش بارندگی‌ها، تراز آب دریاچه ارومیه 17 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
کد خبر: ۵۷۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰ 04 March 2018

به گزارش تابناک ارومیه، پرویز آراسته ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی حیات وحش در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی برگزار شد اظهار کرد: بیش از 120 محیط بان در مناطق چهارگانه حفاظت شده آذربایجان‌غربی، وظیفه حراستی داشته که با توجه به وسعت استان، نیازمند افزایش امکانات و خودرو و همچنین نیروی انسانی هستیم.

وی ادامه داد: پایش مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست آذربایجان غربی، به منظور جلوگیری از شکار غیر مجاز هر هفته انجام می‌شود و افزایش خودرو و نیروی انسانی، موجب افزایش توان حفاظتی استان خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری استان، خاطر نشان کرد: آذربایجان‌غربی دارای 54 گونه پستاندار بوده که بیش از 27 درصد از 194 گونه کشوری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: 286 گونه مختلف پرنده بومی و مهاجر در آذربایجان‌غربی وجود دارد که بیش از 55 درصد از 514 گونه پرنده کشور را شامل می‌شود.

آراسته افزود:  1478 گونه متنوع گیاهی در آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده که بیبش از 14 درصد از 8 تا 14 هزار گونه ثبت شده در کشور است.

وی اظهار کرد: همچنین 26 درصد از آبزیان و 59 درصد از خزندگان و دو زیستان کشور در زیستگاههای آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی عنوان کرد: در مجموع 424 گونه مختلف گیاهی و جانوری در آذربایجان‌غربی به‌ثبت رسیده است.

وی با اشاره به گونه‌های در معرض خطر آذربایجان‌غربی، گفت: با توجه به اعلام اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی، یک گونه جانوری در معرض تهدید، 6 گونه جانوری در معرض انقراض، 15 گونه جانوری آسیب پذیر، گونه جانوری ریسک کم و در شرف تهدید و همچنین 38 گونه جانوری در خطر انقراض در آذربایجان‌غربی شناسایی و معرفی شده است.

آراسته اظهار کرد: تمام تلاش و سیاستگذاری حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی،نجات دادن حفظ  تمام گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض استان است.

وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی دارای تالاب‌ها، مراتع و جنگل و 6 مناطق متعدد شکار ممنوع و شامل 7 کیلومتر نوار مرزی شکار ممنوع است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به روز جهانی حیات وحش، بیان کرد: 12 اسفند روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده و این روز، دو هدف سازگاری با گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین آگاهی و آشنایی مردم با گونه‌های متنوع زیست محیطی را دنبال می‌کند.

وی افزود: گونه‌های گیاهی و جانوری حق زندگی داشته و تنها حامی و مدافع حقوق حیوانات و گیاهان در جهان سازمان‌ها و ارگان‌های حفاظت محیط زیست است.

آراسته با اشاره به برنامه‌های شاخص اجرای شده در سال۹۶ توسط سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: سر شماری پرندگان در تمام نقاط استان با ۳۰ نفر کارشناس و محیط بان در بیش از ۴۰ منطقه آذربایجان‌غربی، اجرای دومین برنامه سرشماری پستانداران شاخص در ۴ منطقه در استان با مجموع ۲۰۰ هزار هکتار، تدوین برنامه حفاظت از چهار گونه خرس قهوه‌ای، گوزن زرد، میش مرغ و پرنده غاز پیشانی کوچک و برگزاری کارگاه های اطلاع رسانی به افراد بومی  به منظور حفاظت از گونه های متعدد گیاهی و جانوری استان، از اهم برنامه‌های اجرایی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی است.

وی با بیان اجرای برنامه آب رسانی به جزیره اشک دریاچه ارومیه، بیان کرد: اجرای برنامه آب رسانی به جزیره اشک به طول ۱۹ کیلومتر از بندر رشکان با تخصیص یک ملیارد و 200 میلیون تومان بودجه صورت گرفته که روزانه ۴۰ هزار لیتر آب منتقل را به درختان و نهال این جزیره انتقال می‌دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش تراز دریاچه ارومیه، تاکید کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها، تراز آب دریاچه ارومیه 17 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: بررسی و پایش زیستگاه‌های محیط زیست آذربایجان‌غربی هر هفته انجام می‌شود که تاکنون هیچ پرنده وحشی مشکوک به به آنفولانزای مرغی در استان مشاهده نشده است.

وی با تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر شکار غیر مجاز خفاش در استان، بیان کرد: هیچ گزارشی مبنی بر شکار غیر مجاز خفاش در استان وجود نداشته و تنها شکار غیر مجاز خفاش در خوی بوده که شکارچیان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

آراسته با اشاره به وضعیت کیفی هوای ارومیه، یاد آور شد: با توجه به کاهش ایام سرد سال در استان و پایش و کنترل مراکز آلاینده در استان، شاهد وضعیت پاک هوای استان هستیم.

وی با اشاره به افتتاح سیستم مرکز مانیتورینگ استان، عنوان کرد: پایش تمام کارخانجات و مراکز صنعتی استان و همچنین تراز آلایندگی تمام واحدهای مشغول در آذربایجان‌غربی به صورت شبانه روزی در این مرکز کنترل و پایش می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: همچنین سنجش میزان ریزگردها و میزان آب دریاچه ارومیه در مرکز مانیتورینگ استان انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار