کد خبر: ۵۷۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ 07 March 2018

اراده کافی برای توسعه مناسبات میان آذربایجان غربی و اربیل وجود دارد/ کمیته های تخصصی با هدف گسترش روابط دو استان تشکیل می شود

 
 

استاندار آذربایجان غربی گفت: اراده کافی برای توسعه مناسبات میان آذربایجان غربی و اربیل وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، محمد مهدی شهریاری در نشست مشترک با هیات اقتصادی اقلیم کردستان عراق که عصر امروز در محل استانداری برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور استاندار اربیل در آذربایجان غربی گفت: بی تردید این سفر فصل جدیدی از روابط میان دو استان را رقم خواهد زد چرا که مسئولان دو استان اراده کافی و جدی در جهت رفع موانع توسعه و تعمیق مناسبات فیمابین دارند.

وی افزود: هدف ما استفاده بهینه و کامل از ظرفیت های موجود اقتصادی، تجاری، کشاورزی و... بین دو استان است و در این راستا نیز تمام تلاشمان را بکار خواهیم گرفت.

استاندار آذربایجان غربی حل مشکلات گمرکی بین دو استان را بسیار پراهمیت عنوان کرد و افزود: با رفع مشکلات گمرکی، بسیاری از موانع توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دواستان رفع خواهد شد.

شهریاری تصریح کرد: در همین راستا تلاش داریم کمیته ای تخصصی برای رفع مشکلات گمرکی بین دو استان با حضور مدیران ذیربط اربیل و آذربایجان غربی تشکیل شود.

وی ادامه داد: همچنین کمیته های تخصصی دیگری برای رفع مسائل و موانع توسعه روابط بین دو استان تشکیل می شود که بصورت ماهانه با برگزاری جلسات، برای رفع مشکلات موجود تصمیم گیری خواهند نمود.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: معاونین امور اقتصادی استانداران آذربایجان غربی و اربیل نیز حداقل هر فصل یکبار با برگزاری جلسات مشترک اجرای توافقات مشترک را پیگیری خواهند نمود.

مقام عالی استان همچنین در رابطه با تکمیل زیرساختهای مورد نیاز گمرک تمرچین گفت: طی روزهای آتی تمامی مشکلات زیرساختی گمرک تمرچین رفع خواهد شد و این گمرک آمادگی دارد بصورت شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل به مسافرین و تجار خدمات ارائه کند.

شهریاری با تاکید بر لزوم اجتناب از برخوردهای سلیقه ای در امور گمرکی نیز گفت: انتظار داریم هم طرف عراقی و هم همکاران خودمان در استان، از هرگونه برخورد سلیقه ای در رابطه با امور مختلف گمرکی و صادرات و واردات کالا خودداری کنند چرا که این نوع برخوردها می تواند محدودیت و موانعی را در مسیر توسعه روابط اقتصادی بین دو استان ایجاد کند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از استاندار اربیل خواست موضوع آزادی اسماعیل کشاورز ورزشکار ارومیه ای بازدداشت و زندانی شده در اقلیم را پیگیری نماید.

شهریاری همچنین نسبت به پیگیری درخواست استاندار اربیل مبنی بر گازرسانی از مسیر مرز تمرچین (حاج عمران) به اربیل قول مساعد داد.

مقام عالی استان در رابطه با پلاک گذاری خودروها در مرز تمرچین نیز اظهار کرد: جهت حل مشکل پلاک گذاری برخی خودروها در مرز تمرچین مرکز شماره گذاری شهرستان پیرانشهر به صورت 24 ساعته فعال می شود تا دیگر در این بخش مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: مشکل شماره گذاری برخی خودروهای لوکس نیز وجود داشته که این امر به دلیل برداشت های سلیقه ای پیش آمده و این امر نیز به زودی حل می شود.

استاندار اربیل هم در این نشست گفت: مرز تمرچین یک مرز مهم و تنها گمرک بین المللی این استان بوده و از این نظر برای ما بسیار حائز اهمیت است.

نوزاد هادی ادامه داد: از زمان فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور برخی مشکلات اقتصادی و زیرساختی و همچنین در بخش ارتباطی عقب ماندگی هایی بوجود آمد و مسئولان این استان در حال حاضر برای رفع این موانع آمادگی کامل دارند.

وی افزود: 500 میلیون دینار جهت تسهیل در رفت وآمد مسافران و صادرکنندگان کالا در مسیر ارتباطی این مرز با شهر اربیل اختصاص داده شده است تا برخی از مشکلات زیرساختی این منطقه حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: این استان آمادگی کامل دارد تا یک شرکت 2 طرفه با حضور کارشناسان مربوطه جهت حل مشکلات زیرساختی گمرک تمرچین را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: جهت تسهیل در امورات توسعه اقتصادی و تجاری، مسئولان این استان با هرگونه برخورد سلیقه ای کارکنان خود در گمرک برخورد جدی می کند زیرا این مرز برای استان اربیل بسیار مهم است.

وی افزود: هدف ما از بیان مشکلات آگاهی بخشی به طرف مقابل و حل دوستانه این مسائل است.

در ادامه این جلسه سه و نیم ساعته، مسئولان اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی دو استان به بیان مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند و استانداران دو استان نیز نسبت به پیگیری رفع موانع و مشکلات قول مساعد دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار