پلیس و نیروهایی که وظیفه تأمین امنیت جانی و مالی شهروندان سراسر کشور را بر عهده دارند، بر اساس یک اصل منطقی می توانند از هر روش و شیوه ای که بتواند آنها را به سر منشأ جرم و جنایت راهنمایی کند، استفاده کنند و امنیت را به شهروندان هدیه دهند؛ روندی طبیعی که گاهی اوقات بخاطر وجود پشت پرده های مبهم ظن توهین به خود می گیرد و مردم یک شهر یا شهرستان را ناراحت می کنند.
کد خبر: ۵۸۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 26 March 2018
 

عذرخواهی پلیس و اتحادیه املاک تهران بخاطر اقدامی که بوی توهین نمی دهد!پلیس و نیروهایی که وظیفه تأمین امنیت جانی و مالی شهروندان سراسر کشور را بر عهده دارند، بر اساس یک اصل منطقی می توانند از هر روش و شیوه ای که بتواند آنها را به سر منشأ جرم و جنایت راهنمایی کند، استفاده کنند و امنیت را به شهروندان هدیه دهند؛ روندی طبیعی که گاهی اوقات بخاطر وجود پشت پرده های مبهم ظن توهین به خود می گیرد و مردم یک شهر یا شهرستان را ناراحت می کنند.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته و پیرو مکاتبه ای که بین پلیس استان تهران با اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران مبنی بر اعلام مشخصات متولدین یکی از شهرستان های استان لرستان که در تهران معامله مسکن کرده اند، موجی از ناراحتی در میان اهالی این استان رقم خورد که برای آنها ظن توهین و بی احترامی پلیس تهران به مردم یک شهرستان بزرگ پیش آمد.

پلیس در نامه خود به اتحادیه مذکور بدون اشاره به جزئیات از آنها خواست که با ذکر مشخصات و مکان جغرافیایی اهالی شهرستان کوهدشت که در ماه های اخیر در شهر تهران معامله مسکن کرده اند، نیروهای انتظامی شهر تهران را در کشف یک جرم کمک کند.

انتشار این نامه در فضای مجازی و انعکاس گسترده آن در میان اهالی استان لرستان و شهرستان کوهدشت کافی بود تا موجی از اعتراض ها به این نامه راه بیفتد و بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی نیز در این اعتراض به این موضوع موضع گیری بکنند.

موضع گیری های امام جمعه مردم شهرستان کوهدشت، نماینده آنها در مجلس و معاون سیاسی استانداری لرستان در مجموع سبب شد تا رئیس پلیس استان تهران و نیز رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران هر کدام در پیامی جداگانه نسبت به اتفاق رخ داده از مردم شهرستان کوهدشت و استان لرستان عذرخواهی کنند.

سردار رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ و نیز مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک تهران افرادی بودند که با عذرخواهی از مردم کوهدشت تأکید کردند که این اقدام تحت هیچ شرایطی برای توهین و یا بی احترامی به مردم یک شهرستان و یا قوم خاص نبوده است.

عذر خواهی این دو مقام مسئول که همانند مکاتبات پیشین آنها در این زمینه عاری از هرگونه جزئیات است، نه تنها خشم و انزجار مردمی را فرو ننشاند بلکه مستندی شد برای اثبات اینکه در این میان خطایی رخ داده و اگر خطایی نبوده است، پس علت عذر خواهی چیست؟

عذرخواهی پلیس و اتحادیه املاک تهران بخاطر اقدامی که بوی توهین نمی دهد!

در این بین واکنش احساسی و تند مسئولان محلی و استانی نیز نسبت به این موضوع آن هم در حالی که نسبت به جزئیات دقیقش اطلاع کافی نداشتند، موضوع قابل تأمل دیگری بود که به شکل گیری اعتراض مردمی بیشتر کمک کرد.

در این بین اما نگاه منطقی به ماجرا چندان بویی از توهین در این رخداد را به نمایش نمی گذارد. تصور کنید در جریان بررسی ها و نظارت های دائمی پلیس، آنها در یک جرم مهم همانند سرقت، پولشویی، اختلاس و ... با مشخصاتی رو به رو می شوند که اشاره به تولد فرد یا افراد مورد نظر در شهرستان کوهدشت داشته است و یا پلیس در حال ردیابی سرنخی از کسانی بوده باشد که با معامله مسکن در تهران قصد پولشویی داشته اند و اهل کوهدشت لرستان هستند.

این موضوع در مورد هر شهرستان و یا منطقه ای از کشور می توانست رخ بدهد. برای مثال اگر فرض مورد اشاره صحیح باشد، پلیس می توانست در صورت اطلاع از زادگاه دیگری از مجرمان احتمالی از رئیس اتحادیه در خواست معرفی افرادی با زادگاه دیگری را داشته باشد؛ اتفاقی که در آن حال نیز مصداق توهین به همه مردم یک منطقه از کشور نبود.

در این بین اما شاید عدم مکاتبه محرمانه و آشکار شدن متن نامه از یک سو و از سوی دیگر موج سواری برخی مقامات محلی بر آن سبب می شود که موجی از اعتراض های مردمی شکل بگیرد و نه تنها کار ردیابی به نتیجه نرسد، مقامات مسئول نیز مجبور به عذرخواهی شوند!

با علم به اینکه مجرم و بزهکار بودن می تواند در میان اهالی هر شهر و روستایی وجود داشته باشد و وجود آن به معنای مجرم بودن همه مردم آن منطقه نیست، باید به این مسئله نیز اشاره کرد که عدم شفاف سازی پلیس در این زمینه می تواند ابهام هایی را در رابطه با ظن آنها به همه مردم شهرستان مذکور به همراه داشته باشد که ناراحتی مردم را منطقی کند.

 با این حساب به نظر می رسد نیروهای انتظامی تهران بزرگ باید در این رابطه و چرایی این اقدام حالا که موضوع رسانه ای شده است، دست از پنهان کاری بردارند و با توضیح دقیق موضوع مردم شهرستان کوهدشت و استان لرستان را از نگرانی و ناراحتی پیش آمده خارج کنند؛ اتفاقی که باید تأکید کنیم تنها با یک عذرخواهی ساده میسر نیست و گلایه ها را پایان نمی دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار