تجهیز وتوسعه ست های ورزشی در پارک ها و به ویژه پارک بانوان، تعمیر و افزایش تعداد دوچرخه های ویژه بانوان، برگزاری کلاس های آمادگی جسمانی و انجام ورزش صبحگاهی بصورت رایگان از جمله برنامه های مدیریت شهری جهت توسعه ورزش همگانی در بین زنان شهروند است.
کد خبر: ۵۹۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 15 April 2018

 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، بی شک پرداختن به ورزش و فعالیت های جسمانی برای هر فردی امری ضروری است، اما اهمیت آن برای بانوان با توجه به نقش های مهمی که در جامعه دارند از جمله نقش مادری دو چندان است.

با این وجود این زنان به نسبت مردان برای پرداختن به فعالیت های ورزشی، امکانات بسیار محدودتری دارند و گاها دسترس نبودن امکانات، مربیان ورزشی و شاید فرهنگ سازی نامناسب این اصل مهم در زندگی زنان به فراموشی سپرده شده است.

فعالیت زنان در ورزش های همگانی در مقایسه با مردان پایین است.

مدیر امور بانوان شهرداری ارومیه نیز تجهیز و توسعه ست های ورزشی در پارک ها و به ویژه پارک بانوان، تعمیر و افزایش تعداد دوچرخه های ویژه بانوان، برگزاری کلاس های آمادگی جسمانی و انجام ورزش صبحگاهی بصورت رایگان را از جمله برنامه های مدیریت شهری جهت توسعه ورزش همگانی در بین زنان شهروند طی سال جاری عنوان کرد.

بهناز یار محمدی بابیان اینکه برای توسعه ورزش همگانی بانوان با هیات های ورزشی همراه هستیم، اظهار کرد: ایجاد کمیته ورزشی تخصصی متشکل از بانوان ورزشکار صاحب مقام، صاحب سبک و پیشکسوت ، برگزاری همایش پیاده روی زنان و برگزاری یادواره و بزرگداشت زنان ورزشکار شهر ارومیه از جمله برنامه ها جهت توسعه ورزش همگانی زنان است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای مشارکت بانوان در ورزش همگانی به چه سازو کاریی نیازمند است، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های مسئولان به سمتی حرکت کند که زنان توانمند در جامعه پرورش یابد.

یارمحمدی با اشاره به توسعه ورزش همگانی در بین زنان، اظهار کرد: توسعه ورزشهای همگانی فازغ از حوزه بانوان و در حوزه تمام شهروندان نیازمند تجهیزات و ستهای ورزشی مدرن و بروز است که این مهم جزء با همکاری فرابخشی و مساعدت تمام دستگاه های متولی از جمله اداره کل ورزش و جوانان تحقق نمی یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از فعالان ورزش های همگانی در ارومیه را زنان تشکیل می دهند، گفت: فعالیت در ورزش های همگانی زنان درصد بالایی در مقایسه با مردان به خود اختصاص نمی دهد، هرچند در برنامه های مقطعی که بصورت همایش های همگانی ورزش انجام می یابد مشارکت زنان زیاد است، که امید است با فرهنگ سازی و برنامه ریزی آتی مشارکت زنان در ورزش های همگانی بهبود یابد.

مدیر امور بانوان شهرداری ارومیه با بیان اینکه ورزش همگانی برسلامت جسمی، روحی، اجتماعی بانوان تاثیر مثبت داشته و محرکی مناسب برای ترغیب به ورزش است، بیان کرد: احساس مفید بودن در زندگی، کنند احساس غرور ، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس و جلوگیری از وقوع افسردگی از فواید ورزش در بین زنان است و توصیه می شود زنان به ورزش در زندگی نگاه ویژه ای داشته باشند.

وی تاکید کرد:ورزش به عنوان یک راه بازگشا می تواند تنش ها را از افراد دور نگه دارد، ورزش بانوان علاوه بر رفع مشکلات جسمی در بهبود وضعیت روحی و روانی نیز موثر است.

ورود بخش خصوصی به توسعه ورزش همگانی در بین زنان

محمد علی نوری، معاون ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه در این باره بیان کرد: جهت توسعه ورزش های همگانی زنان و مشارکت آنان باید قوانین و مقرارت تسهیل کننده در بخش های چون مدارس، دانشگاه ها، محلات، محیط کار، نهاد های برنامه ریزی و طراحی شهری، حمل و نقل، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی وضع شود و همچنین مهیا کردن بسترهای لازم جهت ورود بخش خصوصی به ورزش همگانی را نباید فراموش کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش، گفت: در خصوص راهکارهای مربوط به آموزش های همگانی بانوان باید آگاه سازی و اطلاع رسانی با انتقال پیام از طریق رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری صدا و سیما و ترغیب بانوان به ورزش و تحرک و استفاده کمتر از خودرو صورت گیرد.

نوری در پاسخ به این پرسش که در خصوص توسعه ورزش همگانی در بین زنان ایجاد ست های ورزشی در پارک ها تا چه حد موثر است، اظهار کرد: باید طراحی های شهری با رویکرد گسترش ورزش ها همگانی در بین بانوان با احداث پارک بانوان در محله های شهری و تجهیز آنها به ست های مختلف ورزشی توسط مدیریت شهری با حمایت های مالی دولت انجام گیرد.

وی با اشاره به نقش نیروی انسانی در توسعه ورزش همگانی گفت: در این خصوص بهره گیری از نیروهای دواطلب در توسعه ورزش همگانی بسیار نقش دارد.

معاون ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه بیان کرد: تجهیز و توسعه ست های ورزشی در پارک های سطح شهر، برگزاری ورزش های صبگاهی در پارکها و فضاهای روباز ورزشی با حضور مربیان کارآزموده در جهت توسعه ورزش همگانی در بین بانوان صورت گرفته است.

به گفته وی ورزش در زنان کاهش فشار خون، تقویت استخوان ها وجلوگیری پوکی استخوان، تنظیم قند خون، تاثیر موثر بردرمان نازایی و در درمان بیماری های تخمدان و پلی کستیک یا تنبلی تخمدان با کاهش چربی های شکمی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی و پیشگیری از افسردگی را منجر می شود.

 

منبع: مدیریت ارتباطات و بین الملل شهرداری ارومیه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار