مسئولین برای فرصت دادن به دیدگاه های مردم باید پیشگام همدلی در جامعه باشند.
کد خبر: ۶۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 12 July 2015

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، در دومین نشست اتاق فکر استان اردبیل حسن زاده، مدیر اتاق فکر استان با اشاره به مسئولیت دانشگاه در راه اندازی این اتاق گفت: دانشگاه‌های مادر هر استان مسئولیت راه‌اندازی اتاق فکر آن استان را داشته و با همفکری نخبگان و خبرگان سراسر کشور باید موضوعات ملی و منطقه ای را بررسی کنند.

وی افزود: با توجه به پیچیده بودن سیستم سیاستگذاری دولت می خواهد این کار صرفاً در بخش دولتی متمرکز نباشد بلکه بخش‌های مدنی و بخصوص نخبگان جامعه نیز بتوانند در آن مشارکت کنند.

در ادامه گودرز صادقی، سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان تحت تاثیر مسئولان دچار خودسانسوری و دیگر سانسوری می گردند و عزم دولت این است که با همفکری نخبگان چنین مسائلی خاتمه یافته و نظرات جامعه شنیده شود.

وی اظهار کرد: برای دریافت اطلاعت صحیح از جامعه باید نیاز سنجی‌ها درست صورت گیرد تا به خاطر کمبود اطلاعات واحدهای تولیدی وکارخانه دچار ورشکستگی نشوند.

نریمانی، معاون پژوهشی دانشگاه محقق نیز دراین خصوص گفت: همدلی تکنیک و مهارت برقراری ارتباط با دیگران است و بسیاری از اعمال مانند اغراق، برچسب زدن و بی عدالتی به آن لطمه می زند.

وی افزود: گاهی اعمال و رفتار ما باهم همخوانی ندارند و زمانی همدلی در بین ماه افزایش خواهد یافت که اعمال ورفتارمان باهم ترکیب شود.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی مراکز افکار سنجی در خیلی از موارد می‌توانیم با شناخت روحیه مردم جوابگوی نیازهای آنها باشیم.

وی تأکید کرد: با تقویت هوش هیجانی و ارائه‌ی آموزش‌های لازم می‌توان رفتا‌های تکانشی در جامعه را کاهش داده و راه‌های مناسبی برای افزایش بهزیستی اجتماعی اتخاذ کرد.

حجت الاسلام مدبر مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، ‌با اشاره به سیره رسول اکرم در ایجاد اشتراکات فرهنگی میان جامعه، گفت: ایشان هر روز به اصحاب صفه سر می‌زدند و با آنها همدل بودند و در آن زمان بحث عقد اخوت را در جامعه مطرح کردند تا ثروتمندان دست فقرا را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد همدلی در بین مردم باید کار را به کاردان سپرد، افزود: پیامبر با متخلفین ولو این که از نزدیکانشان باشد، برخورد قاطع و شفافی داشتند تا اعتماد مردم از بین نرفته تا به همزبانی میان اعضای جامعه لطمه وارد نشود.

مولایی، مدیر فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: اعتقادات دینی و میهنی دو مولفه مهم در جامعه ما هستند که باید مراقب خدشه دار شدن آن‌ها توسط جریان‌های گفتمان ساز قومیتی باشیم.

وی یکی از مشکلات استان را وجود شبکه‌های تلویزیونی کشو‌رهای همجوار دانست وگفت: پخش این برنامه های موجب نارضایتی و ایجاد بی اعتمادی در جامعه ما می شود که رسانه های بومی باید تنوع بخشی به برنامه های از این آسیب ها جلوگیری کنند تا فرهنگ بومی منطقه خدشه دار نشود.

محمد داوود اوغلی، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با توجه به اهمیت دانشگاه در زمینه فرهنگ سازی در جامعه افزود: دانشگاه نقش اول در تحولات جامعه را دارد باید بتوانیم فضای همدلی و همزبانی را در آن فراهم کنیم.

وی افزود: می توان از طریق مطالعه و بررسی کافی وحدت را به عنوان ارزشی عمومی در جامعه نهادینه کرد و همچنین به نقدهای سازنده در جامعه آزادی عمل داد تا سره و ناسره خود را نشان دهد.

فنی اصل، دکترای فلسفه و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت نگاه عملیاتی به موضوع شعار سال با اشاره به اینکه مسئولان باید خود را خادم صادق و در کنار مردم بدانند، اضافه کرد: باید به حق نگاه دو سویه شود و مسئولان مردم را محرم دانسته و قدم اول را برای همدلی بردارند چنان که وقتی حضرت یوسف اقتصاد مصر را به دست گرفت برای این که فقیران جامعه از یادش نروند، ‌کمتر غذا خورد.

عبدالهی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اردبیل گفت: نباید با آرمانگرایی انتقاد کرد چرا که همواره جامعه با ایراداتی همراه خواهد بود و تلاش مسئولین این است که این ایرادات را به حداقل برسانند.

وی افزود: توانمندسازی اقتصادی می تواند ریشه ی بسیاری از مشکلات موجود در جامعه را رفع کند.

محمد زینالی، محقق و کارشناس فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل نیز گفت: فضای عمومی جامعه می تواند گفتمان عموم مردم را به رسمیت شناخته و مانع ایجاد آسیب‌های اجتماعی ناشی از رانده شدن برخی گروه ها به حاشیه گردد.

وی گفت: بسیاری از معتادان افراد کنجکاو و خوش ذوق بوده اند که به دلیل هیجاناتشان در این آسیب اسیر شده اند چرا که در جامعه به آن فرصت مشارکت داده نشده است.

وی اضافه کرد: در کشور معارضه‌ی نسلی میان روحیات قومی مسن تر‌ها و افراد جوان که عدتاً متخصصان دانشگاهی هستند، وجود داشته و منجر به پدیده‌هایی مانند فرار مغزها شده است که با پذیرش گفتمان رو به آینده در کشور، می توان با این گروه‌ها روند تحولات رو به جلو را سرعت بخشید.

اسحاق رسولی، متخصص مدیریت فرهنگی و رئیس مرکز آموزشی عالی علمی کاربردی خبر نیز گفت: در نگاه اولیه به طرح هر موضوعی ممکن است فقط دریافت مسئولان در جامعه ترویج یابد و برای بهتر بودن برنامه‌های اجرایی باید سطح راهبردی کلان کشور درست شود.

وی گفت: خواست مردم در قانون اساسی متبلور است و اگر بتوانیم درست به آن عمل کنیم، همزبانی در جامعه اتفاق خواهد افتاد، اما پیاده کرن صحیح قانون نیاز به تغییرات ساختاری در سیستم اداری کشور دارد.

رسولی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی فعلی قابلیت اجرایی برای مسائل امروزی که ناشی از تحولات سیاسی و فکری جامعه است را نداشته و حتی به جای بهینه شدن بدتر نیز شده است.

علی غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: همزبانی مورد نظر مقام معظم رهبری برخاسته از همدلی است فلذا جایی که همدلی نباشد، همزبانی گول زننده است.

وی افزود: همدلی کردن نیازمند اخلاق و جهان بینی واحد بوده و روحیه رهبران اجرایی کشور در همدلی با مردم، می تواند موجب تقویت همدلی آنان باشد.

این متخصص عرفان اسلامی گفت: تفرعن و منیت باید در جامعه از بین برود چرا که تا منیت در جامعه باشد، میان انسان ها فاصله خواهد افتاد.

وی با اشاره به ضرورت اتصال به خصائل خوب در میان رهبران اجرایی، بیان کرد: برای همدلی باید از جنس مردم بوده و در اعتقادات مردم ذوب شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار