درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و ایالات‌متحده آمریکا روز گذشته و در طی دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور وارد دور تازه‌ای شده است، و درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کره شمالی درنهایت به خواست آمریکا مبنی بر خلع سلاح اتمی پاسخ مثبت داده است، اماره‌ها و نشانه‌ها حاکی از آن است که اتفاقات برجام تأثیر مهمی بر رویکرد کره در این مناسبات داشته است و خروجی مذاکرات روز گذشته این مسئله را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۶۱۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ 13 June 2018

 

 

درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و ایالات‌متحده آمریکا روز گذشته و در طی دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور وارد دور تازه‌ای شده است، و درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که کره شمالی درنهایت به خواست آمریکا مبنی بر خلع سلاح اتمی پاسخ مثبت داده است، اماره‌ها و نشانه‌ها حاکی از آن است که اتفاقات برجام تأثیر مهمی بر رویکرد کره در این مناسبات داشته است و خروجی مذاکرات روز گذشته این مسئله را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک» آن‌گونه که مقامات کره شمالی بیان کرده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ با موضوعی در نشست دیروز موافقت کرده است که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تجربه برجام و هشیاری کره شمالی در مورد مذاکره با آمریکا دانست.

بر اساس گفته مقامات و رسانه‌های کره‌ای، دونالد ترامپ با یک رهیافت «قدم‌به‌قدم» برای خلع سلاح اتمی موافقت کرده است که طی آن هر دو کشور اقدامات هم‌زمان و متقابلی را برای کاهش تنش و ایجاد صلح و امنیت بر خواهند داشت. همچنین خلع سلاح اتمی به‌هیچ‌وجه محدود به کره شمالی نشده و کل شبه‌جزیره کره را نیز شامل می‌شود که به معنی برچیده شدن چتر اتمی آمریکا از این منطقه نیز هست.

نشانه‌هایی از درس‌های کره شمالی از برجام در خروجی مذاکرات با ترامپ

بیانیه رسمی کره شمالی که بعد از برگزاری نشست اون و ترامپ در سنگاپور منتشر شده و از سوی رسانه رسمی کره شمالی نیز بازپخش شده است، این مسئله را بیان کرده است.

این بیانیه فراتر از موافقت‌نامه‌ای که دیروز میان رهبران دو کشور امضا شده است، بیان کرده که هر دو کشور موضوع پایبندی و تعهد به رهیافت قدم‌به‌قدم و اقدامات هم‌زمان در راستای صلح، امنیت و ثبات و خلع سلاح هسته‌ای از شبه‌جزیره کره را به رسمیت شناخته و تائید کرده‌اند.

این بیانیه همچنین بیان کرده است که کیم جونگ اون ترامپ را برای سفر به کره شمالی دعوت کرده که موردقبول ترامپ واقع شده و همچنین ترامپ نیز وی را برای سفری به واشنگتن دعوت کرده است. روز گذشته یکی از رسانه‌های کره جنوبی این موضوع را بیان کرده بود که دیدار در سنگاپور با دیدار دیگری در پیونگ‌یانگ و یک دیدار در ماه سپتامبر در واشنگتن ادامه خواهد یافت.

چنانچه بیانیه کره شمالی در خصوص رهیافت فازی و قدم‌به‌قدم در راستای خلع سلاح شبه‌جزیره کره درست باشد، باید آن را به معنی امتیاز انحصاری ترامپ به کره شمالی در این مذاکرات دانست، چراکه قبل از این آمریکا و ترامپ خواهان از میان رفتن تمامی تجهیزات و تأسیسات هسته‌ای کره شمالی شده بود و بیان کرده بود که ایالات‌متحده تنها زمانی اقدام به برداشتن تحریم‌ها خواهد کرد که این تجهیزات و تأسیسات به شکلی غیرقابل‌بازگشت منهدم شوند.

علاوه بر این برخی از متخصصان میگویند که درخواست کره شمالی برای انجام اقدامات متقابل برای خلع سلاح و ایجاد صلح، به معنی اقدامی مؤثر از سوی کره در راستای گرفتن امتیازات انحصاری در عین تأخیر در خلع سلاح کامل اتمی است.

بیانیه رسمی کره شمالی در خصوص این مذاکرات همچنین اقدامات کره شمالی در راستای خلع سلاح قدم‌به‌قدم را منوط و مشروط به پایان دادن آمریکا به‌تمامی اقدامات تحریک‌آمیز ازجمله برگزاری مانورهای نظامی با کره جنوبی و ژاپن دانسته است. رسانه رسمی این کشور به نقل از کیم جونگ اون بیان کرده که اگر آمریکا «اقدامات اصیلی برای اعتمادسازی» صورت دهد، کره شمالی به اقدامات از روی حسن نیت خود ادامه خواهد داد که وارد قدم‌های بعدی و متناسب با قدم‌های آمریکا می‌شود.

کیم جونگ اون گفته است: برای رسیدن به صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره هر دو کشور باید متعهد شوند که از دشمنی و خصومت علیه یکدیگر جلوگیری می‌کنند. هر دو کشور.

گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که ترامپ در این دیدار به کره شمالی اطمینان داده است که در طی مذاکرات و حصول نتایج از هرگونه مانور نظامی و اقدام تحریک‌آمیز علیه کره شمالی اجتناب خواهد کرد. وی به خبرگزاری فاکس نیوز گفته: تا زمانی که مذاکرات با کره شمالی در وضعیت خوبی به سر می‌برد هیچ‌گونه آتش‌بازی نخواهیم داشت. ترامپ همچنین تائید کرده که کیم را «زمانی مناسب» برای دیدار از واشنگتن دعوت کرده است.

رهیافت قدم‌به‌قدم کره شمالی در مذاکرات با آمریکا به‌خوبی نشان می‌دهد که تأثیرات بدعهدی آمریکا در برجام و توافق هسته‌ای با ایران در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی مشهود است. کره شمالی با توجه به این رهیافت ضمن تأخیر در خلع سلاح اتمی قادر خواهد بود اهرم فشار بر ایالات‌متحده را حفظ کرده و ضمن دریافت امتیازات مدنظر خود از ترامپ، همچنان باب مذاکرات بیشتر با آمریکا را باز نگاه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار