کد خبر: ۶۲۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷ 29 June 2018

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران دوباره قرمز شد، سرمایه گذاران همچنان نگران جنگ تجاری، تلاش آمریکا برای توقف واردات جهانی نفت از ایران، واکنش یک مقام وزارت نفت ایران به ادعای آمریکا، افزایش قیمت نفت با تلاش آمریکا برای جلوگیری از واردات نفت ایران، نرخ یورو و پوند در بازار آزاد کاهش یافت، نرخ سکه تمام افزایش یافت، تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و واردات بیش از ۲۷۷ تن انواع درب لولائی آسانسور به کشور را در بر دارد.

بورس تهران دوباره قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ششم تیرماه 97، با کاهش 2202 واحدی معادل 1.94 درصد به رقم 111 هزار و 324 واحد رسید. این در حالی است که روز قبل نیز شاهد کاهش 1646 واحدی معادل 1.43 درصد نماگر کل بورس بودیم. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته، همانند روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 672 واحدی معادل 1.94 درصد به رقم 33 هزار و 978 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 218 معادل 1.16 درصد، عدد 18 هزار و 703 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 158 واحدی معادل 1.16 درصد به رقم 13 هزار و 517 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2612 واحد کاهش معادل 2.09 درصد را رقم زد و به سطح 122 هزار و 481 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1580 واحد کاهش معادل 1.90 درصد به رقم 81 هزار و 654 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 4605 واحد کاهش معادل 2.02 درصد همراه بود و عدد 223 هزار و 360 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش روسیه به درخواست آمریکا در مورد نخریدن نفت ایران» تا «توقف ترخیص خودروهای غیر‌قانونی از گمرک»

روز پرنوسان بازارهای آسیا؛ سرمایه گذاران همچنان نگران جنگ تجاری

روز چهارشنبه، در حالی‌ که تضعیف سهام چین و نرخ یوآن بر حال‌ و هوای منطقه آسیا سایه افکنده بود، سهام آسیایی تحت فشار قرار گرفتند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، که روز سه‌شنبه به پایین‌ترین میزان دو ساله خود سقوط کرده بود، امروز ۰.۳ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد. در حالی که مصالحه تجاری بین چین و آمریکا، چشم‌اندازی دوردست به نظر می‌رسد، شاخص مهم سی‌اس‌آی۳۰۰ چین ۰.۴ درصد افت کرد و اندکی بالاتر از پایین‌ترین سطح ۱۳ ماهه خود باقی ماند. نیکی۲۲۵ ژاپن در اوایل معاملات عملکرد خوبی داشت اما خیلی زود با هجوم سرمایه‌گذاران برای مقابله با ریسک، ۰.۵ درصد افت کرد. در بازار ارز، شاخص دلار به طور گسترده در برابر ارزهای مهم جهان، در ۹۴.۶۴۷ واحد ثابت ماند. در برابر ین، دلار که در ابتدای معاملات امروز تا نرخ ۱۱۰.۱۲ ین بالا رفته بود، نتوانست سودهای خود را حفظ کند و دوباره تا ۱۰۹.۸۷ ین پایین آمد.

تلاش آمریکا برای توقف واردات جهانی نفت از ایران

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه و در راستای بالا بردن فشار به سایر کشور در جهت عدم سرمایه گذاری در ایران گفت که ایالات متحده به کشورهای جهان گفته است، تمام واردات نفت خود از ایران را از ماه نوامبر متوقف کنند و بعید به نظر می رسد که در این امر کشوری معاف شود. /رویترز

واکنش روسیه به درخواست آمریکا در مورد نخریدن نفت ایران

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: روسیه درخواست آمریکا از کشورهای دیگر برای خودداری از خرید نفت ایران را بررسی و ارزیابی می کند. آلکساندر نواک که در آمریکا به سر می برد و در روزهای اخیر با وزیران انرژی و خزانه داری این کشور دیدار کرده است، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مسکو از دیدگاه حقوقی درخواست آمریکا برای نخریدن نفت از ایران را ارزیابی خواهد کرد. وی افزود: با ایران تفاهم نامه همکاری (در عرصه انرژی) داریم که در سال 2014 امضا شده است. وزیر انرژی روسیه در ادامه سخنان خود با اشاره به دیدار خود با وزیر خزانه داری آمریکا خاطرنشان کرد: دو طرف در این دیدار درباره مسائل انرژی و هچنین تحریم های واشنگتن علیه مسکو گفت و گو کرده اند. /خبرگزاری ریانووستی

واکنش یک مقام وزارت نفت ایران به ادعای آمریکا

یک مقام آگاه در وزارت نفت در خصوص برنامه دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: این ادعای بزرگ، شدنی نیست، چون ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 2.8 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده و این رقم اکنون در حدود 2.5 میلیون بشکه است و حذف این میزان نفت خام و میعانات گازی از بازار جهانی به راحتی و در یک دوره زمانی چندماهه، امکان پذیر نیست. این مقام آگاه تصریح کرد: برخی شرکت های اروپایی در طی چند هفته اخیر (مثل شل و توتال) خرید نفت ایران را متوقف کرده اند، اما صادرات نفت ایران به اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان ادامه دارد. این مدیر ارشد نفتی در پاسخ به اینکه "به فرض عملیاتی شدن موضوع این خبر غیررسمی، آیا ایران برنامه ای برای چنین شرایطی دارد، گفت: ایران برای بدترین سناریوها، حتی سناریوهایی که احتمال تحقق آن بسیار کم است، آمادگی دارد. /تسنیم

افزایش بهای نفت با تلاش آمریکا برای جلوگیری از واردات نفت ایران

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز قبل ۶۱ سنت (۰.۸) افزایش یافت و ۷۶.۹۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۳۵ سنتی، بشکه ای ۷۰.۸۸ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه، کاهش تولید نفت کانادا و تاکید مقامات آمریکایی به وارد کنندگان نفت ایران برای توقف واردات از ۴ نوامبر امسال عنوان شده است. همچنین عدم قطعیت از صادرات نفت لیبی بر افزایش قیمت ها تاثیر داشته است.

ژاپن: با آمریکا درباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رایزنی می‌کنیم

یک مقام ارشد دولت ژاپن روز چهارشنبه از گفت‌‌وگو با آمریکا بابت تحریم‌های نفتی ایران خبر داد. به نوشته وبگاه «اویل اند گس» «یوشید سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در نشست خبری اظهار داشت: «ما به دقت در حال برسی اثر اقدام‌های آمریکا هستیم. ژاپن رایزنی‌هایی را در این زمینه با کشورهای ذیربط از جمله آمریکا برای از اجتناب از اثر منفی تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های ژاپنی انجام می‌دهد.» سخنگوی دولت ژاپن ادامه داد: «توکیو در درباره تحریم‌ها علیه ایران با واشنگتن درحال رایزنی است اما جزییات آن‌را افشا نمی‌کند. ما همچنان با مقام‌های ایران نیز در حال رایزنی هستیم.» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز چهارشنبه به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره تحریم ایران واکنش نشان داد. یک خبرنگار در نشست خبری روزانه از «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین پرسید: «گزارش‌ها نشان می‌دهند، مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته‌اند کشورشان از چین و سایر کشورها می‌خواهند واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند. واکنش شما به این چیست؟» وی گفت: «گزارش‌های مربوط را دیده‌ام. درباره اینکه آیا این موضوع رسمی دولت آمریکاست فقط می‌توانید از آمریکایی‌ها توضیح بخواهید.» /فارس

نرخ یورو و پوند در بازار آزاد کاهش یافت

بر اساس این گزارش، نرخ دلار آمریکا در بازار دیروز، بدون تغییر خاصی در سطح ۸۰۰۰ تومان معامله شد که به نظر می‌رسد بیشتر تحت تاثیر عدم افزایش قابل توجه نرخ درهم امارات و همچنین حجم پایین معاملات در سطح بازار می‌باشد. همچنین هر یورو در بازار آزاد با افت نسبی به رقم ۹۱۰۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز با کاهش قیمت به سطح ۱۰۳۰۰ تومات رسید. بایستی یادآور شد که نرخ دلار آمریکا در روز‌های گذشته به نرخ ۹۰۰۰ تومان هم رسیده بود. حتی پوند انگلیس نیز روز‌های گذشته از مرز ۱۱ هزار تومان هم عبور کرده بود، ولی در حال حاضر در مسیر کاهشی قرار دارد. همچنین هر درهم امارات به عنوان ارز اثرگذار بر نرخ آزاد دلار آمریکا در بازار امروز با رشد اندک ۲۰ تومان به رقم ۲۱۰۰ تومان رسید. درهم امارات نیز همانند دیگر ارز‌ها در روز‌های قبل، رشد قابل توجه داشت و به نرخ ۲۴۰۰ تومان هم رسیده بود.

نرخ سکه تمام افزایش یافت

روز گذشته نرخ سکه تمام با حدود ۳۰ هزار تومان افزایش معامله شده اند. به طوریکه هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۳۰ هزار تومان نسبت به روز قبل، به قیمت ۲,۷۲۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید نسبت به روز گذشته ۳۱ هزاز تومان گران‌تر و به قیمت ۲,۸۵۳,۰۰۰ تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۱,۴۳۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، ۱۰ هزار تومان رشد داشت. همچنین هرد ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر به نرخ ۷۸۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه یک گرمی، ۴۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.

بهای جهانی طلا به کمترین رقم شش ماه گذشته رسید

روز گذشته، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 2.24 دلار کاهش 1256.80 دلار فروخته شد. ازآنجایی‌که ارزش دلار همچنان بالا مانده است، قیمت طلا در معاملات دیروز به کمترین رقم شش ماه گذشته رسید و طلا را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران می سازد. 

بازار اوراق مسکن؛ تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۲۰۳ تومان معامله شدند. پس از افت «تسه»ها از ۷۰ هزار تومان، در روزهای اخیر شاهد کم‌نوسانی اوراق در کانال ۶۶ تا ۶۷ هزار تومانی بودیم. روز گذشته آمار معاملات مسکن بانک مرکزی افت ۱/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن خرداد در تهران نسبت به اردیبهشت و افزایش ۹/ ۸ درصدی (جهش برای دومین ماه متوالی) قیمت مسکن ماهانه و افزایش ۸/ ۴۵ درصدی سالانه مسکن را نشان داد. با وجود این تداوم تقاضای سرمایه‌گذاری، سهم کمتر تقاضای مصرفی مسکن و سهم کوچک‌تر تامین مالی از طریق اوراق تسهیلات مسکن در کنار عرضه قابل توجه «تسه»ها رشد ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها در خرداد و صعود برای دومین ماه متوالی را به دنبال داشت. نزدیک شدن به اوج تقاضای مسکن (میانه تابستان) چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را تقویت کرده است.

واردات کالا‌های غیرضروری؛ واردات بیش از ۲۷۷ تن انواع درب لولائی آسانسور به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶، در این مدت بیش از ۲۷۷ تن انواع درب لولائی آسانسور از سه کشور وارد ایران شده است. بنا بر آمار ۲۷۷ هزار و ۳۶ کیلوگرم درب لولائی آسانسور باعث خروج ۲۵۰ هزار و ۸۸۷ دلار یا به عبارتی ۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۵۹۸ ریال از کشور شده است. درب لولائی آسانسور از ۳ کشور ایتالیا، ترکیه و چین وارد کشور شده است. به نقل از میزان، ترکیه بزرگترین کشور صادر کننده درب لولائی آسانسور به کشور است که در مجموع بیش از ۲۶۹ تن واردات به ارزش ۲۴۴ هزار و ۸۴۹ دلار یا به عبارتی ۸ میلیارد و ۶۶۳ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۹۲ ریال آن صادرات به ایران دارد.

توقف ترخیص خودروهای غیر‌قانونی از گمرک

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: عملیات ترخیص چهار هزار و 500 خودرو از مجموع 6 هزار و 481 خودرو ثبت سفارش شده غیر قانونی در گمرکات متوقف شد و پرونده بقیه خودروهای مشمول در پرونده که بیش از یک هزار و 900 دستگاه بوده در حال پیگیری است‌. به گزارش ایرنا، رئیس سازمان توسعه تجارت چندی پیش اعلام کرد، پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو، برخی تخلف ها صورت گرفته و برای روشن شدن این موضوع پرونده آنها به دستگاه های ذیربط امنیتی قضایی ارسال شده است. به گفته وی، با وجود آنکه تیرماه پارسال بارها اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده، اما خودروهایی از مسیر گمرک ها ترخیص شد که ثبت سفارش آنها بعد از تاریخ اعلامی بود. «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز هفته گذشته از هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش و ورود غیرقانونی نزدیک به پنج هزار خودرو به کشور خبر داده بود که واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشت و آن را تکذیب کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار