حسن روحانی درحالی عصر دوشنبه وارد سوئیس شد که استقبال رسمی 'الن برسه' رئیس جمهوری این کشور در فرودگاه بین المللی زوریخ از او، حمایت تمام قد اروپا از ایران را به رخ جهان کشید.
کد خبر: ۶۲۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 03 July 2018

 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا، روحانی روز دوشنبه به دعوت رسمی رئیس جمهوری سوئیس و صدراعظم اتریش و برای انجام دیدار و گفت وگو با رئیس و مقام های ارشد این دو کشور اروپایی، در نخستین مرحله عازم زوریخ شد.
حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در اروپا با جنجال آفرینی برخی رسانه های غربی با هدف به حاشیه بردن این سفر به بهانه حمایت از تروریست ها همزمان شد. 
هراس از تاثیر گسترده رایزنی روحانی با طرف های اروپایی فارغ از فرش گسترانده قرمز اروپایی ها برای وی و علایق آنها جهت تعمیق و گسترش روابط طرفین، رسانه های وامدار استکبار و صهیونیسم را در کنار مغرضان سیاسی به سناریو سازی با اتکا به روایتی جعلی برای کشف توطئه خیالی در اثنای نشست دورهمی منافقان منفور مردم ایران وادار کرد. 
میزبانی درخور سوئیس از فرستاده شایسته مردم ایران به اروپا کام طراحان این سناریوی وابسته به کاخ سفید را تلخ و منافقان تروریست را بیش از پیش سرخورده و نگران کرد!
خروج ترامپ از برجام و رویکرد کاخ سفید به بازخوانی داستان تکراری ایران هراسی و تلاش برای همگام سازی متحدان اروپایی واشنگتن با پیش فرض انزوای ایران بیش از همیشه حاکمان آمریکا را در این مسیر به دردسر انداخته است.
عهدشکنی ایالات متحده در خروج یکطرفه از توافق بین المللی برجام و اتهام افکنی علیه ایران به رغم تائید چندین باره حسن نیت تهران در انجام به تعهدات بین المللی از سوی جهان، حاکمان کاخ سفید را در بزنگاه تنهایی و انزوای بین المللی قرار داده است.
نه اروپایی ها به متحد سنتی و تلاش برای اعاده حیثیت بین المللی در دفاع از معاهدات جهانی و حرکت در مسیر تداوم صلح و امنیت بین المللی، دکترین اعلام شده از سوی سران اروپایی برای حفظ برجام است.
سفر روحانی به اروپا نیز در جهت این اعلام تمایل اروپایی ها و اصرار آنها برای ماندن ایران در این معاهده بین المللی به شرط تحقق خواسته های مشروع تهران است. 
روحانی در آغاز سفر به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش درباره اهداف این سفر نیز گفت: امروز که آمریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر 5 کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون آمریکا باقی بماند. همه احساس می کنند که بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا آمریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه 2231 که همه کشورها را ملزم به همکاری می‌کند، پایبند نبوده و از برجام خارج شده است.
وی افزود: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافق ها با اتحادیه اروپا گفت وگو کنیم بویژه اینکه اتریش از دیروز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز عهده دار شده است و بنابراین با اتریش به عنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اروپایی‌ها همچنین قرار است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند که راجع به این مساله هم با آنها گفت وگو خواهیم کرد. البته برخی مسایل منطقه‌ای نیز وجود دارد که با اروپا درباره نقشی که ایران می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد، گفت وگو کرده و به این گفت وگوها ادامه می دهیم؛ از جمله این موضوعات سوریه، یمن و ستم‌هایی است که بر مردم این کشورها روا داشته شده و همچنان ادامه یافته است. همه جهان در قبال جنایات علیه مردم یمن مسئولند.
رئیس جمهوری عصر دوشنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد زوریخ شد و در فرودگاه بین المللی این کشور مورد استقبال رسمی 'برسه' رئیس جمهوری سوئیس قرار گرفت.
برسه که با استقبال رسمی خود از روحانی در فرودگاه؛ حمایت تمام قد اروپا از ایران را به رخ جهانیان کشید، ساعتی پس از حضور رئیس جمهوری ایران در این کشور در حساب رسمی خود در توئیتر به زبان فارسی و انگلیسی درباره سفر روحانی نوشت: ‏مقدم رئیس جمهوری روحانی را به سوئیس گرامی می داریم. درصدد گفت وگو درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت آن و نیز مسائل منطقه‌ای و منع گسترش در این برهه مهم هستیم.
در ادامه روسای جمهوری اسلامی ایران و سوئیس شامگاه دوشنبه به وقت برن، در نشستی خصوصی که در 'بلوو پالاس' هتل محل اقامت رئیس جمهوری ایران انجام شد، درباره راههای توسعه و تعمیق روابط مشترک در همه حوزه های مورد علاقه، گفت وگو و تبادل نظر کردند.
طرفین در این دیدار تاکید کردند که هیچ مانعی برای توسعه و تقویت روابط تهران – برن نیست و دو کشور مصمم هستند از ظرفیت های موجود در مسیر روابط مشترک بیش از پیش بهره بگیرند.
روحانی در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه ایران و سوئیس، به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: برجام یک توافق چندجانبه و بین المللی است که آمریکا با خروج از این توافق، نشان داد که به تعهداتش در عرصه بین المللی پایبند نیست.
رئیس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار همچنین با تاکید بر حمایت کشورش از توافق برجام، گفت: این توافق که پس از مذاکرات طولانی حاصل شده، به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.
مذاکرات خصوصی روسای جمهوری ایران و سوئیس ساعتی پس از استقبال رسمی برسه از همتای ایرانی خود در فرودگاه بین المللی زوریخ در حالی برگزار شد که اظهارات روحانی و برسه در این دیدار حکایت از تفاهم متقابل و تلاش های مشترک دو کشور در مواجهه با یکجانبه گرایی آمریکا دارد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه دوشنبه به وقت محلی، در جمع صمیمی ایرانیان مقیم سوئیس حاضر شد و با تاکید بر اینکه ملت ایران هیچ وقت در برابر فشار خارجی به زانو در نیامده و درنخواهد آمد، ایرانیان مقیم خارج از کشور را سفرای ملت ایران خواند و با اشاره به فشارهای جدید دشمنان بر کشور، از آنان خواست در بیان واقعیتها و سرمایه گذاری و تداوم روابط علمی و تجاری به ایرانیان داخل کشور کمک کنند.
وی همچنین با بیان اینکه برجام بر مبنای نفع ایران و جهان امضا شد، گفت: منطق ایران تغییر نکرده؛ یک طرف بی منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ایران است.
رئیس جمهوری ادامه داد: هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است اما آنها ادعا می کنند که می خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟ آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مقامات سوئیسی هم گفته اند که می دانیم حق با ایران است و حامی برجام و تداوم روابط اقتصادی با ایران هستیم و40 شرکت اقتصادی سوئیس فردا با همکاران ایرانی خود جلسه دارند. در این مقطع که آمریکایی ها در مواجهه با ایران به جز چند کشور از طرف همه کشورهای دیگر جهان در زبان و عمل محکوم شده اند، امیدوارم بتوانیم با همکاری و همدلی با کمترین هزینه از این مسیر عبور کرده و شاهد ایرانی سرزنده تر، آبادتر و عزتمندتر باشیم.
بر اساس این گزارش، مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه ایران و سوئیس و مراسم امضای چندین سند همکاری میان دو کشور امروز برگزار می شود.
روحانی در مرحله دوم سفر خود به اتریش می رود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار