بخش هایی از گفتگوی معصومه ابتکار با روزنامه آرمان: مهم‌ترین دلیل اینکه جوانان به سمت ازدواج سفید گرایش پیدا کرده‌اند موانعی است که در مسیر ازدواج در جامعه ما به وجود آمده است.
کد خبر: ۶۳۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 15 July 2018

 

بخش هایی از گفتگوی معصومه ابتکار با روزنامه آرمان: مهم‌ترین دلیل اینکه جوانان به سمت ازدواج سفید گرایش پیدا کرده‌اند موانعی است که در مسیر ازدواج در جامعه ما به وجود آمده است. با این وجود مهم‌ترین چالشی که در مسیر ازدواج سفید قرار دارد این است که بین دختر و پسر هیچ قراردادی وجود ندارد و همین مسأله به شکل‌های مختلف به هر دو طرف آسیب می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بخش هایی از گفتگوی معصومه ابتکار با روزنامه آرمان درباره ازدواج سفید و موقعیت های چالش برانگیز زنان در اجتماع را می خوانید:

از زمانی که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده را برعهده گرفته‌اید چه اقداماتی درباره ازدواج سفید انجام داده اید؟ آیا آمار دقیقی از وضعیت ازدواج سفید در کشور وجود دارد؟

مهم‌ترین دلیل اینکه جوانان به سمت ازدواج سفید گرایش پیدا کرده‌اند موانعی است که در مسیر ازدواج در جامعه ما به وجود آمده است. با این وجود مهم‌ترین چالشی که در مسیر ازدواج سفید قرار دارد این است که بین دختر و پسر هیچ قراردادی وجود ندارد و همین مسأله به شکل‌های مختلف به هر دو طرف آسیب می‌زند. به همین دلیل نیز من معتقدم این نوع ازدواج باید در یک چارچوب و قواعدی رخ بدهد که حقوق طرفین ضایع نشود. ازدواج به کرامت ذاتی انسان توجه می‌کند و به دنبال احترام به حقوق طرفین است.

در نتیجه حیف است که دو نفر بدون هیچ قواعد و چارچوبی با هم زندگی کنند و ارزش و کرامت انسان نادیده گرفته شود. نکته دیگر اینکه در ازدواج سفید احتمال وقوع خشونت وجود دارد که در چنین شرایطی طرفین هیچ ملجأ قانونی ندارند. این در حالی است که در ازدواج رسمی در صورت وقوع خشونت طرفین می‌توانند به صورت قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند. از سوی دیگر احتمال تولد فرزند در ازدواج سفید وجود دارد و به همین دلیل با توجه به اینکه هیچ قراردادی در این زمینه وجود ندارد فرزند یا فرزندان سرنوشت نامعلومی پیدا می‌کنند.

با توجه به برخی برخوردهای سوال‌برانگیز با زنان در اماکن عمومی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده چه تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات انجام داده است؟

نباید غافل شد که در بسیاری از کشورهای جهان، پلیس اخلاقی وجود دارد و این مسأله تنها مختص ایران نیست، اما نباید غلظت عملکرد در این زمینه زیاد باشد. بدون شک در چنین مسائلی حقوق و کرامت انسان اهمیت زیادی دارد. باید رویکردها را متعادل کرد و باید به روی دیگر قضیه که خانم‌ها در اماکن عمومی هتک حرمت می‌شوند و مورد تعرض قرار می‌گیرند نیز ورود کرد. در شرایط کنونی زنان جامعه در معرض آسیب‌های گفتاری و رفتاری در اماکن عمومی هستند.

چرا در حالی که در گذشته حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک رویکرد عادی بود، امروز این اتفاق به یک چالش پرهزینه برای جامعه تبدیل شده که وقت و انرژی زیادی را از جامعه گرفته است؟

عزم جدی در دولت برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد و وزارت ورزش و جوانان مدت‌هاست به دنبال راهکاری برای این مسأله است. البته اتفاقی که در زمان پخش مسابقات جام جهانی صورت گرفت و خانواده‌ها در کنار یکدیگر بازی‌ها را در ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی تماشا کردند یک اتفاق مبارک و مثبت بود. این در حالی است که برخی علاقه دارند به نام دینداری برای هر موضوعی یک چالش ایجاد کنند. دین اسلام دین تساهل و تسامح است و راه را برای تعالی و ترقی انسان مهیا می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار