محمد کاظم متولی به عنوان مدرس و تسهیل‌گر دوره‌های تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده نیز در این نشست حضور داشت و با بیان اینکه تاب آوری یعنی ایجاد توانایی در افراد و جوامع برای پشت سرگذاشتن شوک‌ها، ناملایمات و توانایی مقابله با بحران است، گفت: تاب آوری اجتماعی مهم‌ترین رکن توسعه پایدار و مدیریت بحران است.
کد خبر: ۶۳۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: ظهر امروز «نشست تخصصی ارتقاء سطح تاب آوری اجتماعی زنان و نقش آنان در میزان مشارکت اجتماعی» به همت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اینکه تاب ‌آوری نقطه مقابل آسیب‌پذیری است، اظهار داشت: طرح تاب ‌آوری ظرفیتی برای کاهش تنش‌‎ها و افزایش تعهد اجتماعی است، ما معتقدیم که تاب آوری آموختنی است که جنبه فردی و اجتماعی دارد.

معصومه دستغیب با اشاره به اینکه طرح تاب ‌آوری در استان فارس در مرحله ارائه آموزش به مدرسین است، ادامه داد: 200 نفر از مدرسین 16 ساعت آموزش دیدند که به علت کمبود بودجه تعداد آنها به 35 نفر رسید، این مدرسین پس از اتمام مراحل آموزشی در 14 منطقه با حضور در خیریه‌ها، خانه‌های محله و فرهنگسراها با مشارکت مردمی برای کاهش آسیب‌ها فعالیت خواهند کرد.

وی گام‌های طرح تاب آوری اجتماعی را پرورش مهارت حل مسئله، مهارت ارتباط با دیگران، با انگیزه بودن، فهم معنای صحیح زندگی، کاهش افسردگی و... عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، 14 دستگاه در حال کار کردن و سرمایه‌گذاری مشترک هستند.

ازدواج دختران نباید تبدیل به بحران شود

دستغیب با اشاره به بازدید از 10 شهرستان فارس تصریح کرد: محرومیت‌های جدی در شهرستان وجود دارد و جای تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت شهرک‌های صنعتی است که با بودجه‌های خود برنامه‌های خوبی را در حوزه زنان برگزار می‌کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در جامعه‌ای با عدم تعادل در ارزش‌ها نمی‌توانیم تنها بر روی مسئله حجاب تمرکز کنیم، تاکید کرد: زنان نیازها و اولویت‌های مختلفی دارند، به طور مثال بحث ازدواج که نباید تبدیل به بحران شود.

وی حفظ و نگهداشت خانواده را از مسائل مهم زنان عنوان کرد و افزود: عفاف و حجاب مسئله سختی نیست و عمده کسانی که رفتارهای نابهنجار دارند، به خاطر عدم آگاهی است.

معاون امور زنان و خانواده استانداری فارس با گلایه از کمبود بودجه در حوزه زنان یادآور شد: 10 سال پیش یک میلیارد تومان تنها بودجه سازمان آموزش و پرورش بود اما حالا با 300 میلیون تومان می‌خواهند به زنان کل استان آموزش داده شود.

3 میلون تومان وام کارآفرینی به زنان سرپرست خانواده

دستغیب با اشاره به ارائه وام قرض الحسنه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به زنان سرپرست خانوار ابراز داشت: تا کنون 2 هزار و 500 نفر در استان فارس، 80 درصد وام را که مبلغ 3 میلیون تومان است، دریافت کردند که البته مبلغ کمی بود اما باعث خوشحالی زنان شده است.

وی از تشکیل انجمن همسران شهید، برگزاری 287 ساعت آموزش مباحث زنان و خانواده به مشاوران امور زنان و خانواده استانداری فارس و فراهم کردن امکان آزادی 14 زن زندانی جرایم غیرعمد خبر داد.

دستغیب برگزاری دوره آموزشی سه روزه کارآفرینی در مرداد ماه سال جاری برای دختران و زنان شیرازی با همکاری بنیاد توسعه کارآفرینی زنان را نیز اعلام کرد.

تاب آوری اجتماعی مهم‌ترین رکن توسعه پایدار و مدیریت بحران

محمد کاظم متولی به عنوان مدرس و تسهیل‌گر دوره‌های تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده نیز در این نشست حضور داشت و با بیان اینکه تاب آوری یعنی ایجاد توانایی در افراد و جوامع برای پشت سرگذاشتن شوک‌ها، ناملایمات و توانایی مقابله با بحران است، گفت: تاب آوری اجتماعی مهم‌ترین رکن توسعه پایدار و مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: تاب آوری به معنای تحمل کردن مشکلات نیست بلکه به معنای ایجاد توانمندی است تا افراد در گروه‌های محلی بتوانند با بروز استعداد های خویش، توانایی حل مسئله را پیدا کنند.

متولی افزود: در طرح تاب آوری اجتماعی قرار نیست وضعیت گل و بلبل شود چون نمی‌توان آسیب‌ها را به صفر رساند بلکه می توان شیب آسیب را کم کرد و افراد را به زندگی عادی یا وضعیت جدید رساند.

سرمایه‌های اجتماعی در کشور آسیب دیده است

مدرس و تسهیل‌گر دوره‌های تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده گفت: طرح تاب آوری یک طرح مشارکتی و اجتماعی است و در هر منطقه با مشارکت افراد محلی اجرا می‌شود، این کار سبب پاسخ سریع به مشکلات، ایجاد روابط پایدار و احساس تعلق به گروه، بروز استعداد ها و ایجاد نگاه پایین به بالا و افزایش سرمایه‌های اجتماعی است، به عنوان اصلی که در زمان کنونی به شدت در کشور آسیب دیده است.

متولی تاکید کرد: در اجرای این طرح نباید مجریان به مردم محلی قول‌ها و وعده‌هایی بدهند که از توانشان خارج است یا فضای بسیار آرمانی را ترسیم کنند، بلکه گام به گام با تکیه به همین افراد و دانش بومی اقدامات خود را پایه‌ریزی کنند.

به گفته وی مهم‌ترین مسئله در اجرای طرح ملی تاب آوری موانع ساختاری، اداری و مدیریتی همچنین اجتماعی است.

این تسهیل‌گر دوره‌های تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده خاطر نشان کرد: ما باید رویکرد توانمندسازی و نه امدادگرایانه داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار