به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا رضا حسینی روز پنجشنبه در همایش ملی رونمایی از فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو با حضور مسوولان کشوری و محلی افزود: این منطقه با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی باید به قطب تولید و صادرات کالا و تامین خدمات کشور تبدیل شود و تحقق آن نیازمند جذب سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای 2 طرح مهم آزاد راه بازرگان - تبریز و اتصال منطقه آزاد ماکو به شبکه ریلی کشور بیان کرد: اجرای این طرح های عمرانی و زیربنایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید هرچه سریع تر در این منطقه عملیاتی شود.

معاون استانداری آذربایجان غربی با اشاره به هزینه یکهزار و 500 میلیارد تومانی تامین زیرساخت های لازم در حوزه آب و خاک این منطقه، ادامه داد: این میزان اعتبار با هدف توسعه کشاورزی مدرن در منطقه تامین می شود.

حسینی، ایجاد کارخانه روغن کشی، راه اندازی صنایع پایین دستی لبنیات و راه اندازی گاوداری 2 هزار راسی را از طرح های اولویت دار منطقه آزاد ماکو اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح ها به زودی آغاز می شود.

وی با اعلام حمایت مسوولان استان و استانداری آذربایجان غربی از سرمایه گذاران در تمامی بخش ها، افزود: بهبود فضای کسب و کار و تسهیل تجارت مرزی از مهمترین اقداماتی است که برای حمایت از سرمایه گذاران در استان در دست اجراست.

 

** 6 تفاهم نامه همکاری در منطقه آزاد ماکو منعقد شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: همزمان با رونمایی از فرصت های سرمایه گذاری این منطقه در روز جاری 6 تفاهم نامه همکاری در حوزه های حمل و نقل، سرمایه گذاری و علمی به امضا رسید.

غلامرضا سلیمانی در این همایش ملی افزود: این تفاهم نامه ها بین منطقه آزاد ماکو و وزارت راه و شهرسازی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه های پیام نور و آزاد ماکو جهت توسعه زیرساخت های منطقه منعقد شد.

وی اضافه کرد: رویکرد جدید سازمان منطقه آزاد ماکو شناسایی محورهای توسعه و برنامه ریزی برای توسعه پایدار و تسهیل ارائه خدمات به سرمایه گذاران بوده و با همین رویکرد حداقل زمان ثبت شرکت در منطقه به یک روز کاهش یافته است.

وی فعالیت بین المللی فرودگاه ماکو و انجام پروازهای خارجی از این پایانه هوایی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو در تلاش برای تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در این منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین آغاز بکار جشنواره تولید محتوا برای معرفی ظرفیت بوم گردی این منطقه را یکی از فرصت های مهم برای جذب سرمایه گذار ذکر کرد و گفت: 285 فعال عرصه دیجیتالی در این جشنواره ثبت نام کردند که 60 نفر از آنان برای تولید محتوای بوم گردی به رقابت می پردازند.

وی همچنین به پیگیری اتصال منطقه آزاد ماکو به شبکه ریلی کشور از طریق تبریز اشاره کرد و ادامه داد: این شبکه ریلی از طریق منطقه آزاد ارس به شبکه ریلی کشور و از سمت چشمه ثریا به کشور ترکیه وصل می شود.

وی از برنامه ریزی هایی برای تبدیل این منطقه به هاب تولید کیف، کفش و لوازم خانگی خبر داد و گفت: توافق هایی با سرمایه گذاران در این خصوص صورت گرفته است.

حجت الاسلام ایوب رنجبری، امام جمعه ماکو نیز در این همایش سرمایه گذاران را مجاهدان عرصه اقتصادی دانست و افزود: تمام تلاش های مسوولان اجرایی باید صرف تسهیل فعالیت های سرمایه گذاران در منطقه شود.