محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی:
هیچ مشکل اعتباری در اجرا و بهره برداری از این طرح وجود ندارد و امسال یک هزار میلیارد ریال به آن اختصاص یافته و بصورت تدریجی به پیمانکار پرداخت می شود.
کد خبر: ۶۳۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 28 July 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، استاندار آذربایجان غربی از آخرین وضعیت ایستگاه راه آهن ارومیه بازدید کرد. در این بازدید محمد مهدی شهریاری با اشاره به اینکه مردم ارومیه سالیان سال است که منتظر بهره برداری و استفاده از راه آهن در این شهر هستند، گفت: مراحل تکمیل این طرح سرعت پیدا کرده و امید واریم این پروژه عظیم در هفته دولت با حضور یکی از مسئولان طراز اول کشور به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: هیچ مشکل اعتباری در اجرا و بهره برداری از این طرح وجود ندارد و امسال یک هزار میلیارد ریال به آن اختصاص یافته و بصورت تدریجی به پیمانکار پرداخت می شود.

او با اشاره به اینکه مردم ارومیه سالیان سال است که منتظر بهره برداری و استفاده از راه آهن در این شهر هستند، گفت: مراحل تکمیل این طرح سرعت پیدا کرده و امید واریم این پروژه عظیم در هفته دولت با حضور یکی از مسئولان طراز اول کشور به بهره برداری برسد.

تاریخچه احداث راه آهن

این طرح استانهای آذربایجان غربی را بصورت ریلی به استانهای آذربایجان شرقی، زنجان ، قزوین و بالاخره به تهران متصل می‌نماید و از این طریق باعث توسعه اقتصادی منطقه و افزایش رفاه مردم منطقه می‌شود و مردم شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده می‌توانند از آن استفاده ببرند.

عملیاتی شدن این طرح علاوه برافزایش ایمنی حمل‌ونقل و صرفه‌جوئی در مصرف سوخت، آلودگی زیست‌محیطی را کاهش داده و نقش بسیار موثری  در حمل و نقل عمومی دارد و ضمنأ اشتغال زائی مستقیم آن حدود ۸۳۴ نفر خواهد بود و در توسعه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه و استان آذربایجان غربی تاثیر زیادی دارد .

مسیر مراغه – ارومیه از ایستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران – تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور نموده و سپس به ارومیه میرسد. طول مسیر ۱۸۰ کیلومتر می‌باشد. در طول مسیر ۷ ایستگاه پبیش‌بینی شده عبارتند از ملکان، میاندوآب، قزل قلعه – مهاباد- نقده  – شیرین بلاغ – رشکان و بالاخره به ارومیه میرسد. مسیر طوری انتخاب شده که از نزدیک شهرهای پرجمعیت و مناطق کشاورزی استان آذربایجان غربی عبور مینماید

عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و ۱۷ سال است مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.

به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

آخرین  اظهارات مسئولان

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی آذرماه ۹۶ در جریان بازدید استاندار آذربایجان غربی از روند اجرای راه آهن ارومیه – مراغه اعلام کرده بود : راه آهن سراسری ارومیه- مراغه بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد.

ابراهیم مبارک قدم  با اشاره به اتمام ریل گذاری مسیر راه آهن نقده به ارومیه و مراحل پایانی مراحل احداث ایستگاه راه آهن ارومیه افزود: این طرح در بهمن ماه امسال آماده بهره برداری است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم مهرماه ۹۶ در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه به خبرنگار مهر گفته بود : در حال حاضر عملیات ریل گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود.

تقی کهوریان با بیان اینکه مشکلات اعتباری، معارض ملکی و روند کند تخصیص اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در سالهای گذشته موجب تأخیر در روند اتمام این طرح شد و با بیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه ۵۰ کیلومتر ریل گذاری به اتمام رسیده است ؛ تاکید کرده : از محل ایستگاه ارومیه نیز بطول ۲۰ کیلومتر بصورت دستی ریل گذاری انجام شده است.

کهوریان افزوده بود : همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با بیش از ۹۳ درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل گذاری نیز کمتر از چهار کیلومترمانده است که تمام نیروی کاربرای مرحله استحکام بخشی ریل گذاری های دستی و برای تکمیل نواقصات و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی هم اردیبهشت ماه اعلام کرده بود : کار ساخت ایستگاه راه‌آهن ارومیه به مراحل پایانی خود رسیده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده : خوشبختانه کار ساخت این ایستگاه که از نظر مساحت و زیبایی یکی از بزرگترین ایستگاه‌های ریلی ایران خواهد شد به گام‌های پایانی خود رسیده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، ایستگاه راه‌آهن ارومیه بیش از ۱۶ هزار مترمربع مساحت خواهد داشت و در زمینی ۳۰ هکتاری ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که مطالعات برای انتقال ایستگاه مسافری راه‌آهن ارومیه به داخل شهر ادامه دارد، گفت: در حال حاضر ارومیه یک ایستگاه قطار سریع‌السیر میان این شهر و تبریز دارد که امکان انتقال ایستگاه راه‌آهن به این نقطه نیز وجود خواهد داشت. در تلاشیم با نهایی شدن مطالعات و تملک اراضی مورد نیاز پیگیری این موضوع را نیز با بیشترین سرعت در دستور کار قرار دهیم.

محمدباقر نوبخت  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در جریان سفر اردیبهشت ماه سال جاری خود به استان و بازدید از راه آهن مراغه – ارومیه با اشاره به زمان افتتاح ایستگاه ارومیه اظهار داشت : با توجه به زمانی که برای اتمام کارهای زیربنایی و زیرساختی این راه‌آهن  لازم بود، این پروژه در آینده‌ای بسیار نزدیک افتتاح می‌شود.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های شده قطار در نیمه اول سال ۹۷ در این ایستگاه خواهد ایستاد و مردم این شهر از آن استفاده می‌کنند.

نوبخت گفت: در برنامه‌ها و بودجه سال ۹۷ بحث ریل یکی از اهداف مهم دولت است و به این موضوع اهمیت زیادی داده شده است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ریل‌ها و راه‌آهن‌ها ایستگاه ارومیه آماده هستند و مشکلی ندارند و این ایستگاه از لحاظ امکانات در حد خوبی قرار دارد و زمان بهره برداری آن نزدیک است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی امروز در جریان بازدید استاندار گفت: طرح ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه بیش از ۹۶ درصد پیشرفت اجرایی دارد و پیش بینی می شود این طرح تاپایان نیمه اول امسال به بهره برداری برسد.

ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه، کارهای محوطه سازی و تجهیز تاسیسات ایستگاه راه آهن ارومیه در دست اجراست، ادامه داد: دو دستگاه گالری با استفاده از دانش و تخصص داخلی در حدفاصل ایستگاه  راه آهن نقده به سمت ارومیه احداث شده است.

 سرانجام این داستان

بنا به اعلام مسئولان این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و قرار است امسال سوت قطار در ارومیه شنیده شود و شهریاری هم بر اساس شرایط پیش رو به صورت جدی پیگیر این پروژه شد و از ابتدای ورودش در طول کمتر از ۱۰ ماه برای سومین بار از آخرین وضعیت ایستگاه بازدید کرد تا بلکه بتواند ” قرعه سوت قطار ارومیه ” به نام وی و در تاریخ سرانجام خوش پروژه های بلاتکلیف ارومیه ثبت شود تا یک پروژه ۱۷ ساله را به اتمام برساند و از خود به یادگار بگذارد ، پروژه ای که استانداران سابق آرزویش را داشتند به اتمام برسد که محقق نشد و تاکنون هیچ کدام از وعده های مقامات کشوری ، استانی و محلی در خصوص اتمام این طرح مهم و ملی محقق نشده و این پروژه ۱۷ سال از عمر و هزینه را در اثر سهل انگاری و کم کاری عده ای مدیر و صاحب منصب کم کار صرف کرد تا امروز به خزانه خالی و شرایط بد اقتصادی و سیاسی کشور و استان منتهی شود. با این اوصاف امیدواریم بعد از ۱۷ سال انتظار مردم ارومیه در سال ۹۷ تحقق ببخشد و به این حرف ها جامه عمل پوشانده شود و مردم منطقه بعد از نزدیک دو دهه صدای سوت قطار را بشنوند؟

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

آیا قرعه سوت قطار ۱۷ ساله ارومیه به نام « شهریاری » رقم می خورد؟ + تصاویر بازدید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار