هر چند کمبود آب چالش جدی کشاورزان و دامپروران فارس برای ادامه فعالیت است اما اکنون این مساله با چالشی به نام قطعی برق و از کار افتادن سامانه‌های آبیاری، تهویه هوا و سیستم‌های سرد نگهدارنده در مزارع و دامداری‌های همراه شده است.
کد خبر: ۶۳۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳ 29 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: براساس اطلاعات مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از تاریخ یکم مهرماه 1397 تاکنون در استان فارس 130.7 میلی‌متر باران باریده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65.1 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 56.2 درصد کاهش یافته است.

استان فارس بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان چهارمین استان کم بارش کشور بوده است و این مسئله برای استانی که پایه اقتصاد آن بر کشاورزی است خبر نگران‌کننده‌ای است.

استان فارس در حال حاضر وارد یازدهمین سال خشکسالی خود شده و به گفته مسئولان این خشکسالی در 50 سال گذشته بی‌سابقه است. این خشکسالی‌های مدوام بخش کشاورزی استان فارس را با چالش بسیاری روبه‌رو کرده است.

هر چند کمبود آب در این استان چالش جدی کشاورزان و دامپروران برای ادامه فعالیت است اما اکنون این مساله با چالشی به نام قطعی برق و از کار افتادن سامانه‌های آبیاری، تهویه هوا و سیستم‌های سرد نگهدارنده در مزارع و دامداری‌های همراه شده است.

یکی از کشاورزان جهرم می‌گوید: براساس قرارداد 4 ساعت برق مزارع ما قطع است اما علاوه بر آن ساعاتی که برق روستا هم قطع می‌‌شود برق مزارع ما قطع می‌شود و این مسئله باعث خشک ماندن زمین و نابودی محصولات ما شده است.

یکی از مرغداران استان فارس می‌گوید: به علت افزایش دمای هوا نوسانات و قطعی برق تلفات مرغداری‌ها افزایش یافته است که اگر فکری برای آن نشود مجبور به تعطیلی واحدهای مرغداری هستیم.

یکی از کشاورزان دیگر استان فارس می‌گوید: از مدت‌ها قبل بین کشاورزان ساعت‌های آبیاری زمین‌های مشخص می‌شود آن کشاورزانی که زمان قطعی برق همزمان با زمان آبیاری زمین‌هایشان است متحمل ضرر زیادی شده‌اند.

یکی از دامداران استان فارس نیز می‌گوید: قطعی برق سبب به تاخیر افتادن زمان دوشیدن دام می‌شود که این موضوع نه تنها برای گاوهای شیری رنج‌آور است و سبب بیماری آنها می‌شود بلکه سبب تاخیر در ارسال شیر به کارخانه‌ها نیز می‌شود.

وی می‌افزاید: از طرف دیگر با قطعی برق سیستم سرد نگهدارنده شیر از کار می‌افتد که سبب فساد شیر می‌شود و ضرر و زیان زیادی به ما وارد می‌کند.

افزایش تلفات مرغداری‌ها و دامداری‌ها فارس

طبق گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قطع برق چاه‌های کشاورزی سبب ورود خسارت به بدنه چاه‌های کشاورزی، خرابی شناورها و الکتروپمپ‌های منصوب در چاه‌ها، افزایش مصرف آب، انرژی و برق شده و ضرر و زیان و تلفات در مرغداری‌ها و دامداری‌ها را افزایش داده است.

محمد مهدی قاسمی افزوده است: در زمان برقی کردن چاه‌ها بر اساس قرارداد منعقده با کشاورزان، 4 ساعت خاموشی در شبانه‌روز لحاظ شده و علاوه بر این 4 ساعت در زمان قطع برق همگانی نیز برق کشاورزی قطع می‌شود که همین موضوع باعث ضرر و زیان در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی وظیفه تامین قوت مردم را دارد و قرار نیست همه فشارها بر بخش کشاورزی باشد، گفته است: بیش از 4 ساعت خاموشی، قطعی به برق کشاورزی ندهید به این شکل فاتحه کشاورزی و چاه‌ها خوانده است.

عنایت‌الله رحیمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز گفته است: 4 ساعت خاموشی به برق کشاورزی، با رعایت تمام نکات فنی به منظور جلوگیری از خسارت به کشاورزان و چاه‌هایشان اجرا شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار