استاندار آذربایجان غربی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان:
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی علی رغم برخورداری از مزیت های ویژه، رتبه پایینی در شاخص های توسعه دارد.
کد خبر: ۶۳۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 04 August 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمد مهدی شهریاری در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان که با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در سالن شهید عطایی استانداری برگزار شد، گفت: آذربایجان غربی دروازه اتصال کشور به اروپاست و به خاطر ویژگی های خاص از جمله هم مرزی با سه کشور خارجی مهمترین استان کشور به شمار می رود؛ اما با وجود برخورداری استان از تمام مزیت ها، این استان در شاخص های توسعه رتبه پایینی در کشور دارد.

وی در ادامه به برخی از مزیت ها و قابلیت های استان اشاره کرد و گفت: هم مرزی با سه کشور خارجی، تولید 6 میلیون تن محصول کشاورزی در سال، قرارگیری بیش از 60 درصد از کارخانجات تبدیلی در استان، وجود معادن متعدد و غنی از جمله معدن تتانیوم ارومیه و معدن طلای زره شوران تکاب در استان، وجود فضای نسبتا مناسب کسب و کار و وجود امنیت پایدار در استان از جمله ویژگی ها و مزیت های آذربایجان غربی است که برنامه ریزی و استفاده بهینه از این ظرفیت ها می تواند استان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.

مقام عالی استان به برخی از چالش ها و کمبودهای موجود در استان نیز اشاره کرد و افزود: رتبه پایین استان در بسیاری از شاخص های توسعه، کمبود 500 کیلومتر راه روستایی در استان، کمبود تخت های بیمارستانی در استان نسبت به متوسط کشوری، کمبود 5 هزار کلاس درس و نیاز به بازسازی 6 هزار کلاس درس در استان و مشکل کمبود آب دریاچه ارومیه از جمله مشکلات و چالش های استان است که حل این مشکلات و ارتقای شاخص های توسعه در استان نیازمند توجه ویژه مسئولان در سطح ملی و استانی است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های گازرسانی روستایی در استان گفت: با اجرای طرح ها و برنامه ریزی های انجام گرفته تا دو سال آینده، 88 درصد از روستاهای استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، نیازمند تلاش و همت مضاعف، اصلاح برخی از قوانین و همچنین ایجاد تحول در ساختارهای سنتی است که متاسفانه هنوز در برخی از وزارتخانه ها وجود دارد.

شهریاری به عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز اشاره کرد و گفت: هدفگذاری انجام گرفته برای استان آذربایجان غربی، احیای 630 طرح و واحد با 900 میلیارد تومان اعتبار بوده است که از این مقدار تاکنون به 402 طرح و واحد بیش از 538 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.

عملکرد استان در رابطه با اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر از دیگر موضوعات مطروحه توسط استاندار آذربایجان غربی بود.

شهریاری در این ارتباط گفت: آذربایجان غربی با زحمات فرمانداران، بانک ها و مدیران استانی، در موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری رتبه اول و در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر نیز رتبه دوم کشوری را دارد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه از 50 مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی در استان خبر داد و گفت: تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که بخاطر برخی مسائل از جمله مشکل تامین آب بویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، تحقق این سرمایه گذاری ها با مشکل مواجه شده است.

وی از وزیر کشور در خصوص حل مشکل تامین آب شهرک صنعتی شماره سه ارومیه درخواست مساعدت کرد و گفت: در حال حاضر 4 پروژه سرمایه گذاری خارجی در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه وجود دارد که آب مورد نیاز این پروژه ها، 60 لیتر در ثانیه است که در تامین و تخصیص آن بعلت مخالفت ستاد احیای دریاچه ارومیه با مشکل مواجه هستیم.

مقام عالی استان همچنین از وزیر کشور خواستار مساعدت در صادرات 500 هزار تن شکر تولیدی کارخانجات آذربایجان غربی به عراق شد.

درخواست افزایش اختیارات استان در رابطه با پهنه های معدنی، درخواست تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی راکد بویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، درخواست صدور مجوز تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد ماکو به مرکز استان و درخواست مساعدت برای رفع مشکلات مالی شهرداری های استان از دیگر موارد درخواستی استاندار آذربایجان غربی از وزیر کشور در این جلسه بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه از عملکرد کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال استان گزارش ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار