ترکیه تاب اتلاف وقت ندارد. اکنون چشم انداز 2023 را پیش رو داریم. بواسطه این چشم انداز، اتفاقات پنج سال اخیر نتوانست در برخی زمینه ها موجب عقب افتادن از اهداف باشد. طی پنج سال آینده چندین برابر تلاش کرده و این اتلاف وقت را جبران خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۳۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 04 August 2018

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه طی نشستی در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه آنکارا، برنامه صد روزه ریاست جمهوری در خصوص اهداف مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، توسعه دولت الکترونیک، تامین زیر ساخت های امنیتی و دفاعی و توسعه اقتصادی و صنعتی را اعلام کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ اردوغان در این رابطه اظهار داشت: برنامه میان مدت را تا پایان ماه آگوست به اطلاع عموم خواهیم رساند. مطالعات برنامه راهبردی در دوره 2019-2023 را آغاز کردیم. برای انجام آن تا پایان ماه نوامبر برنامه ریزی شده است.

وی همچنین افزود: ظرف 100 روز کاری بیش از یک هزار پروژه به بهره برداری خواهد رسید. ما 400 مورد از این پروژه ها را که در اولویت قرار دارند، در برنامه 100 روز کاری ریاست جمهوری ترکیه قرار دادیم.

اردوغان خاطرنشان کرد: 400 پروژه به ارزش 46 ميليارد لير در 100 روز آينده اجرا و به نیروی محرکی برای تركيه تبدیل خواهند شد. اهمیت خاصی به صنایع دفاعی می دهیم. 48 مورد از 400 پروژه مورد نظر مربوط به صنایع دفاعی است. تحت هر شرایطی، در بخش طرح های صنایع دفاعی کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: در چارچوب برنامه 100 روز کاری ریاست جمهوری ترکیه در سال جدید قضایی برنامه زمانبندی در این نهاد را اجرایی خواهیم كرد. اصلاحات حقوقی برای تامین خواسته های جامعه در رابطه با جرایم مربوط به سوء استفاده از کودکان را انجام داده و پس از این نیز انجام خواهیم داد. هیچ گونه سهل انگاری در این رابطه قابل پذیرش نیست.

وی همچنین یادآور شد: سرکنسولگری‌های ترکیه در موصل و بصره را در صد روز نخست کاری مجددا بازگشایی خواهیم کرد. احتمالا همکاری تركيه و آمریکا در خصوص منبج از اختلافات ما متاثر نخواهد شد و ادامه مى يابد.

اردوغان با اشاره به اینکه در دوره‌ای که ترکیه با همه نوع تهدید و فشار روبرو است، هر گونه تلاش برای خودکفایی کشور مهم و ارزشمند است، گفت: دومین کشتی حفاری برای تسریع فعالیت‌های مرتبط با جستجو و کشف منابع هیدروکربنی در دریا را خریداری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مراجعات برای راه اندازی مجدد بانک املاک که بیشتر در زمینه های خرید و فروش واحدهای مسکونی، املاک و مستغلات فعالیت خواهد کرد را انجام می دهیم. با واريز تقريبا 40 میلیارد لیر به یک حساب ویژه، سالانه حدود 3 تا 4 میلیارد لیر درآمد بیشتر حاصل خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: با یک جنگ اقتصادی روبرو هستیم. اما نگران نباشید ما در این جنگ نیز پیروز خواهیم شد. برای عبور از مسائل اقتصادی که به دلیل گزارش های جانبدارانه سازمان های رتبه بندی اعتباری با آن روبه رو شده ایم، در حوزه استقراض خارجی به سمت بازار چین خواهیم رفت. در همین راستا اولین صادرات خود با یوان چین را انجام می‌دهیم. در دوره جدید بازار کشورهای چین، مکزیک، روسیه و هند برای صادرات محصولاتمان در اولویت هستند.

 اردوغان سپس از شهروندان ترکیه خواست پس‌اندازهای خود به سایر ارزها و طلاهای خود را به ارز ملی لیر ترکیه تبدیل کنند.

اردوغان مهم ترین ماده برنامه اجرایی صد روزه را بهره برداری از فرودگاه جدید استانبول در 29 اکتبر اعلام کرده و گفت: نام فرودگاه شهر موش که ساخت ترمینال آن به پایان رسیده سلطان آلپ‌ارسلان خواهد بود. مناطق ویژه آزاد نسل جدید در زمینه های نرم افزار٬ بهداشت٬ آموزش٬ فناوری اطلاعات و تولید فیلم تاسیس خواهیم کرد. کار بر روی توسعه نسل جدید فناوری 5-G داخلی و ملی را آغاز خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: ترکیه تاب اتلاف وقت ندارد. اکنون چشم انداز 2023 را پیش رو داریم. بواسطه این چشم انداز، اتفاقات پنج سال اخیر نتوانست در برخی زمینه ها موجب عقب افتادن از اهداف باشد. طی پنج سال آینده چندین برابر تلاش کرده و این اتلاف وقت را جبران خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار