دیپلمات های غربی مستقر در نیویورک معتقدند نشست سالانه مجمع عمومی فرصت خوبی است تا دو رهبر دیدار خود را در حاشیه آن برگزار کنند.
کد خبر: ۶۳۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 05 August 2018
 
 

در حالی که دونالد ترامپ برای چندمین بار در هفته گذشته با نوشتن توییتی از تمایل خود برای مذاکره با ایران سخن گفته و به رغم خودش توپ را بار دیگر به زمین ایران پرتاب کرده، یک روزنامه اسراییلی مدعی شده است روحانی و ترامپ قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در سپتامبر سال جاری میلادی (مهر ماه) با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش عصرایران روزنامه اسراییلی " معاریو" به نقل از یکی از مقامات سازمان ملل در نیویورک مدعی دیدار احتمالی بین سران آمریکا و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک شده است.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مستقر در نیویورک مدعی شده مذاکرات پس پرده بین ایران و آمریکا به احتمال فراوان به مذاکره رودرروی روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک ختم خواهد شد. به گفته این دیپلمات‌ها دیدار دو رهبر در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک می تواند به عنوان " دیدار اتفاقی" و "سرپایی" در هر دو کشور توجیه شود که هزینه سیاسی زیادی برای آنها ایجاد نکند.

منابع سازمان ملل: احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک

روحانی و ترامپ در یک روز و تنها با فاصله 2 ساعت از یکدیگر در نشست مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی خواهند کرد. (اوایل مهر ماه امسال)

خبر دیدار احتمالی دو رهبر آن هم به نقل از منابع رسانه‌ای اسراییلی در حالی منتشر شده که اخیرا "محمود واعظی" رییس دفتر روحانی مدعی شده است سال گذشته در جریان سفر روحانی به نیویورک ترامپ 8 مرتبه تماس گرفته تا با رییس جمهوری ایران دیدار داشته باشد اما روحانی پاسخ مثبتی به این تماس‌ها نداده و این درخواست را  با لحن دشمنانه سخنرانی و موضع گیری‌های او علیه ایران و برجام همخوان ندانسته است.

ترامپ در هفته گذشته دو مرتبه در اظهار نظرهایی از تمایل خود برای گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران سخن گفته است. به گمان برخی ناظران این لحن ترامپ حاکی از نوعی عقب نشینی از مواضع اولیه او محسوب می‌شود.

برخی ناظران نیز معتقدند ترامپ برای تکمیل کارنامه کاری خود در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا به یک دیدار نمایشی با روحانی نیاز دارد تا دستکم در ظاهر به همه شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل پوشانده باشد.

در روزهای گذشته خبرهای غیر رسمی زیادی درباره مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا از طریق کانال عمان منتشر شده است. سفر اخیر "یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان به آمریکا و احتمال سفر او به تهران طی روزهای آینده بر حجم و شدت این گمانه زنی‌ها افزوده است.

ترامپ شنبه شب (دیشب) بار دیگر با نوشتن توییتی از تمایل خود برای مذاکره با ایران خبر داده است. او نوشته است: اوضاع اقتصادی در ایران روز به روز و به سرعت رو به وخامت می‌رود و دیدار یا عدم دیدار او با رهبران ایران بستگی به نظر آنها دارد.

توییت دیشب ترامپ

منابع سازمان ملل: احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک

به نظر می‌رسد در میان هیات حاکمه و حتی ناظران غیردولتی و کارشناسان در ایران دو دیدگاه متفاوت درباره نحوه برخورد با ایالات متحده آمریکا وجود دارد و در حالی که گروهی معتقدند باید از فرصت درخواست مذاکره بدون پیش شرط از سوی ترامپ استفاده شود، گروهی دیگر معتقدند در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا دستاورد چندانی برای ایران نخواهد داشت و تنها منافع سیاسی و شخصی ترامپ در سیاست داخلی آمریکا را تامین خواهد کرد؛ گروهی نیز معتقدند می‌توان از تمایل ترامپ برای اجرای شوی تلویزیونی مذاکره با روحانی، امتیازهای قابل توجه گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار