نتیجه بی توجهی ها به آتش سوزی طولانی مدت هورالعظیم؛
پس از مدت های طولانی بی توجهی به آتش سوزی هورالعظیم و در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، امروز قصد دارد برای بررسی ماجرا به خوزستان سفر کند، دود آتش هورالعظیم خوزستان را بحرانی کرد.
کد خبر: ۶۳۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 05 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفپس از مدت های طولانی بی توجهی به آتش سوزی هورالعظیم و در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، امروز قصد دارد برای بررسی ماجرا به خوزستان سفر کند، دود آتش هورالعظیم خوزستان را بحرانی کرد.
 

به گزارش «تابناک»؛ دود غلیظ از شب گذشته، شهر اهواز و مناطق پیرامون تالاب هورالعظیم را فرا گرفته و تنفس را برای شهروندان بسیار سخت کرده است. غلظت دود به حدی بالاست که حتی مردم در محیط های سرپوشیده نیز از آن در امان نیستند و به سرفه های شدید، سوزش چشم و البته تنگی نفس مبتلا شده‌اند.

طی یک ماه اخیر، تالاب هورالعظیم بارها دستخوش حریق شده و مردم خوزستان را با چالش جدی روبه رو کرده است؛ چالشی که مسئولان کشورمان برای آن یک پاسخ عجیب ارائه می‌دادند؛ اینکه آتش در بخشی از هورالعظیم رخ داده که در عراق واقع است و کاری از دست ما ساخته نیست، انگار نه انگار که درباره تالابی یکپارچه سخن گفته می‌شد که اگر حریق افتاده به جانش مهار نشود، تمامی پیکره آن خواهد سوخت.

اتفاقی که ظاهرا با قدرت در حال وقوع است تا جایی که نفس ساکنان شهرهای هویزه، بستان، رفیع، سوسنگرد و حمیدیه که نزدیک تر به این تالاب هستند، به شدت تنگ شده و حتی در هویزه، مدیریت بحران شهرستان تصمیم به تعطیلی کلیه ادارات شهرستان برای امروز گرفته است.

همه اینها در حالی است که پس از مدت ها انتظار برای ورود مسئولان کشورمان به ماجرای آتش سوزی این تالاب و رها کردن موضع انفعال در قبال از دست رفتن پوشش گیاهی ضعیف این آبگیر و مراقبت از آن، امروز قرار است عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از تالاب هورالعظیم دیدن کرده و شرایط مهار آتش‌سوزی آن را بررسی کند؛ چیزی شبیه نوشدارویی که ظاهرا قرار است در نفس های آخر تجویز شود.

مردم خوزستان برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند

شهیار میرخشتی، رئیس فوریت های پزشکی خوزستان در این باره به مهر گفت: انتشار دود در شهرهای هویزه، بستان، رفیع، سوسنگرد و اهواز از مدتی قبل شروع شده و غلظت آن بیشتر سمت شهرهای سوسنگرد و هویزه است.

وی افزود: جلسات ستاد بحران زیر نظر مدیریت بحران استانداری خوزستان مستمر در شهرهای فوق یا اهواز با حضور کلیه دستگاه های درگیر از جمله دانشگاه علوم پزشکی آن و مجموعه های تحت مدیریت مانند فوریت های پزشکی برگزار می شود.

رئیس فوریت های پزشکی خوزستان خبر داد: داروهای تنفسی در هر سه شهرستان تدارک دیده شده و به اندازه کافی موجود است. از نظر پیشگیری، اول «عدم مواجهه» مدنظر است که مردم باید فقط در شرایط اضطرار از محل بیرون بیایند و در صورت لزوم، حتما از ماسک های مخصوص تنفسی استفاده کنند.

وی در پایان عنوان کرد: اگر مشکلی برای شهروندان پیش آمد، حتما باید با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند یا به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

بالگردها نمی‌توانند آتش را مهار کنند؛ عراق باید همکاری کند

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حاشیه بازدید هوایی امروز از تالاب هورالعظیم و کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز گفت: آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش کشور عراق رخ داده است. در مرحله نخست آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب، با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری خوزستان پس از ۱۰ روز موفق شدیم مجوز‌های لازم را از عراق برای مهار آتش با بالگرد آب‌پاش بگیریم که پس از دو سه روز تلاش، آتش مهار شد.

وی افزود: متأسفانه پس از دو مرحله اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، مجددا آتش‌سوزی در سطح گسترده‌ای در بخش عراقی تالاب رخ داده است که علت این آتش‌سوزی‌ها بررسی خواهد شد. طبق گزارش‌های اعلام شده، احتمالا هلیکوپتر‌ها دیگر نتوانند این آتش‌سوزی را مهار کنند و باید زمینی اقدام شود که در این خصوص باید کشور عراق رضایت داشته باشد.

کلانتری با اشاره به وضعیت هورالعظیم در بخش ایرانی تصریح کرد: خوشبختانه بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آب دارد و مشکل آتش‌سوزی نخواهیم داشت. در حال حاضر نهایت تلاش در استان خوزستان به کار گرفته شده تا آتش‌سوزی هور در کشور عراق مهار شود. با وجود این، باید عراق در خصوص مهار آتش‌سوزی‌های رخ داده همکاری بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدید از کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز نیز تصریح کرد: ریزگرد‌هایی که اکنون وارد کشور می‌شوند، منشأ خارجی دارند و گرد و غبار‌های با منشأ داخلی خوزستان در اواخر پاییز و زمستان فعال می‌شوند. خوشبختانه امسال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مقابله با گرد و غبار خوزستان پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه استاندار خوزستان داوطلب این کار بوده، اختیارات به استاندار داده شده است.

وی افزود: از دو سال پیش، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع مطالعاتی در زمینه مهار گرد و غبار و کانون‌های ریزگرد آغاز کرده است که باید تا پایان تابستان این مطالعات جمع‌بندی شوند تا عملیات اجرایی از شهریورماه مجددا آغاز شود، زیرا عملیات اجرایی بدون مطالعه ممکن است نتیجه عکس بدهد و منابع مالی هدر برود و نتیجه مثبت نیز گرفته نشود. در حال حاضر استانداری خوزستان منتظر نتایج مطالعات است تا کار اجرایی را انجام دهد، اما مردم خوزستان باید بدانند که ریزگرد‌ها ظرف یک یا دو سال مهار نمی‌شوند و باید حداقل طی شش تا هفت سال حدود ۲۰۰ هزار هکتار منشأ آلودگی مهار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار