آخرین تحولات خاورمیانه:
‍ سفر محرمانه یک مقام اسرائیلی به قطر، واکنش عراق به تحریم های آمریکا علیه ایران، اظهارات یک مقام سابق آمریکایی در مورد خروج آمریکا از برجام و سفر هیاتی از ترکیه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و کشیش آمریکایی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، تحریم شرکت‌های اروپایی تابعِ تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.
کد خبر: ۶۴۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 08 August 2018

سفر محرمانه یک مقام اسرائیلی به قطر، واکنش عراق به تحریم های آمریکا علیه ایران، اظهارات یک مقام سابق آمریکایی در مورد خروج آمریکا از برجام و سفر هیاتی از ترکیه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و کشیش آمریکایی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، تحریم شرکت‌های اروپایی تابعِ تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.

به گزارش تابناک، دستیار ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت های این قاره را تهدید کرد که اگر از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی کنند، تحت تحریم این اتحادیه قرار خواهند گرفت.

مشاور ویژه موگرینی گفت: اگر شرکت های اتحادیه اروپا از تحریم های ثانویه ایالات متحده پیروی کنند، ممکن است مورد تحریم این اتحادیه قرار گیرند.

ناتالی توچی با توصیف این تصمیم به عنوان تلاشی برای حفاظت از شرکت های اروپایی، افزود: این اقدام به منظور فرستادن نشانه دیپلماتیک برای ایران مبنی بر اینکه اروپائیان در تلاش برای نجات توافق هسته ای (برجام) جدی هستند، ضروری است.

موگرینی دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که این نهاد بیشترین تلاش خود را برای نگهداشتن ایران در توافق هسته ای و ادامه بهره مندی مردم این کشور از مزایای اقتصادی این توافقنامه انجام می دهد.

مقام آمریکایی: از برجام خارج نشدیم!/تحریم شرکت‌های اروپایی تابعِ تحریم‌های آمریکا علیه ایران/سفر محرمانه یک مقام اسرائیلی به قطر/سفر هیاتی از ترکیه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و کشیش آمریکایی

توچی؛ تحریم های بالقوه اتحادیه اروپا علیه شرکت های اروپایی را که از واشنگتن پیروی کنند، بخشی از به اصطلاح قوانین مسدود کننده خواند که به صورت بالقوه و نمادین مهم هستند. هر چند هنوز چگونگی و شرایط اجرای آنها مشخص نشده است.

بر اساس آمار کمیسیون اروپا؛ این اتحادیه در سال 2016 بیش از هشت میلیارد و 200 میلیون یورو (معادل 9میلیارد و 700 میلیون دلار) کالا به ایران صادر و تقریبا پنج میلیارد و 500 میلیون یورو (معادل 6 میلیارد و 500 میلیون یورو) کالا از این کشور وارد کرده است.

سفر محرمانه یک مقام اسرائیلی به قطر

«شمعون آران» تحلیلگر سیاسی اسرائیل در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: یک شخصیت امنیتی برجسته اسرائیلی- که نامش فاش نشده است- هفته گذشته به قطر رفت و با مقام‌های این کشور درباره پرونده آتش‌بس( در غزه) گفت‌وگو کرد.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطرنشان کرد، «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل متحد در خاورمیانه نیز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، روز سه‌شنبه در دوحه برای بررسی اوضاع در غزه دیدار کرد.

این نویسنده سیاسی اسرائیلی تصریح کرد، ملادینوف با بن عبدالرحمن آل‌ثانی، برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه، و بهبود اوضاع اقتصادی فلسطینیان ساکن این باریکه گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، رادیو «صوت اسرائیل» گزارش داد «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، چهارشنبه( امروز) برای بررسی همین موضوع، به دوحه می‌رود.

طبق این گزارش، دو هفته اخیر مصر و غزه شاهد تحرکات گسترده در پرونده آشتی داخلی فلسطینی و آتش‌بس در نوار غزه بود. گفته می‌شود این طرح آتش‌بس را مصر پیشنهاد داده و مورد حمایت سازمان ملل و برخی کشورهای عربی است.

واکنش عراق به تحریم های آمریکا علیه ایران

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

العبادی طی سخنانی در نشست خبری هفتگی خود گفت: عراق مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

مقام آمریکایی: از برجام خارج نشدیم!/تحریم شرکت‌های اروپایی تابعِ تحریم‌های آمریکا علیه ایران/سفر محرمانه یک مقام اسرائیلی به قطر/سفر هیاتی از ترکیه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و کشیش آمریکایی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعدازظهر دوشنبه دستوری اجرایی را امضا کرد که به‌موجب آن تحریم‌های ازپیش برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی از امروز سه شنبه از سر گرفته شد.

ترامپ اعلام کرده که هدف از این سیاست‌ها وارد آوردن "حداکثر فشار اقتصادی" بر ایران است.

مقام آمریکایی: از برجام خارج نشدیم!

یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در سخنانی شامگاه سه‌شنبه تصریح کرد که دولت این کشور توافق هسته‌ای با ایران را نقض کرده و سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده علیه ایران «تهدیدی واقعی» علیه آمریکا به شمار می‌روند.  

  «لاورنس ویلکرسن» که قبلاً رئیس دفتر «کاولین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ بوده گفت روش‌هایی که ترامپ با کره شمالی به کار برد و این کشور را پای میز مذاکره آورد، درباره ایران همین نتیجه را در بر نخواهد داشت. 

او گفت: «اگر هدف ترامپ این باشد که ایران را همانند کره شمالی با ستیزه‌جویی و لفاظی بار دیگر برای رسیدن به "توافقی بهتر" پای میز مذاکره بیاورد فکر می‌کنم شکست می‌خورد و من فکر می‌کنم که این خطری واقعی برای ایالات متحده است.»

 ویلکرسن در ادامه تصریح کرد اقدام چند ماه پیش ترامپ درباره برجام، خروج از این توافق هسته‌ای نبوده بلکه «نقض» آن بوده است. 

وی گفت: «فکر می‌کنم توصیف اقدام ترامپ به عنوان خروج از توافق هسته‌ای، حق مطلب را ادا نمی‌کند و ناگفته‌های زیادی باقی می‌گذارد. کاری که ما کردیم، نقض توافق بود. ما یک توافق بین‌المللی که بین ما و متحدانمان و دشمنان کهنه‌مان یعنی چین و روسیه حاصل شده بود را نقض کردیم.»   

او همچنین تصریح کرد با نقض این توافق، این آمریکا است که منزوی شده نه ایران: «نقض آن توافق باعث شده ما طرف منزوی باشیم نه ایران-آن‌طور که ترامپ می‌خواست. این مشکل است.

سفر هیاتی از ترکیه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و کشیش آمریکایی

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز، سه‌شنبه با یکدیگر گفت وگو کردند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با «دیلی صاباح» گفت‌وگوی دو وزیر را تأیید کرد. «دیلی صاباح» نوشته این گفت‌وگوی تلفنی قبل از سفر هیئت ترکیه‌ای به واشنگتن انجام شده است. دو طرف قرار است در آن دیدار درباره مسائل مختلف از جمله تحریم‌های ایران رایزنی کنند. 

ترکیه پیش از این چندین بار با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده و گفته ملزم به تبعیت از آنها نخواهد بود. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه یک دستور اجرایی را برای اعمال اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد. 

روزنامه دیلی صاباح نوشته هیئتی متشکل از نمایندگان وزارت دادگستری، دارایی و خارجه به سرپرستی «سدات اونال»، معاون وزیر خارجه ترکیه قرار است سه‌شنبه شب راهی واشنگتن شوند. 

کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم کرده است. 

تحریم این دو مقام ترکیه به بهانه بازداشت «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی در ترکیه صورت گرفت. این کشیش در ترکیه به همکاری با عوامل کودتای نافرجام در این کشور متهم شده است. 

پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تازه‌ترین موضوع تنش در روابط آمریکا و ترکیه است که در سال‌های گذشته شدت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار