کد خبر: ۶۴۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲ 11 August 2018
 
 

وزارت خارجه چین در مخالفت با تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران گفت تجارت چین با ایران به منافع هیچ کشوری آسیب نمی زند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین در بیانیه ای ضمن تاکید دوباره بر مخالفت پکن با تحریم های یکجانبه واشنگتن گفت: چین و ایران مدت ها همکاری تجاری باز، شفاف و عادی در زمینه کسب و کار، تجارت و انرژی داشته اند که معقول، منصفانه و قانونی بوده است.

این بیانیه افزود: این (موضوع) نه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند، نه تعهدات بین المللی چین را و نه آسیبی به منافع دیگر کشورها وارد می کند و باید مورد احترام و صیانت قرار گیرد.

وزارت خارجه چنین همچنین با بیان اینکه استفاده از تحریم ها به هر بهانه کوچکی و برای تهدید دیگر کشورها مشکلی را حل نمی کند، تاکید کرد: تنها گفت و گو و مذاکره راه حل واقعی مسائل است.

به گزارش ایرنا، چین به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی همواره از حفظ این توافق و گسترش روابط با ایران حمایت کرده است.

وزارت خارجه چین چهارشنبه گذشته نیز در بیانیه مشابهی ضمن مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد روابط تجاری چین و ایران ناقض قطعنامه های سازمان ملل نیست و به همین دلیل ادامه خواهد یافت.

پکن همچنین اعلام کرد که مخالف تحریم های آمریکا است و تعهدی به اجرای این نوع تحریم ها که بیانگر یکجانبه گرایی واشنگتن در جهان است، ندارد.

حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.

حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار