القدس العربی بررسی کرد؛
موضعگیری اخیر نخست وزیر عراق در مورد اعلام پایبندی به تحریمهای واشنگتن علیه تهران، سهم زیادی در کاهش شانس های او برای به دست آوردن دوباره این منصب شده است؛ علاوه بر اینکه این مساله در تعمیق شکاف در داخل ائتلاف نصر به رهبری عبادی نیز سهیم بوده است.
کد خبر: ۶۴۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 14 August 2018
 

خودکشی سیاسی العبادی با اعلام پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران؟ / شانس مالکی و هادی العامری برای نخست وزیری بیشتر شد

مشرق ريسان در القدس العربی نوشت: موضعگیری اخیر نخست وزیر عراق در مورد اعلام پایبندی به تحریمهای واشنگتن علیه تهران، سهم زیادی در کاهش شانس های او برای به دست آوردن دوباره این منصب شده است؛ علاوه بر اینکه این مساله در تعمیق شکاف در داخل ائتلاف نصر به رهبری عبادی نیز سهیم بوده است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: همچنین موضع ائتلاف «دولت قانون»به رهبری مالکی و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری، نسبت به بحران بین ایران و ایالات متحده، فرصت آنها برای تشکیل یک تشکل پارلمانی بزرگ و انتخاب نخست وزیر، به دور از ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر را بیشتر کرده است.

یک منبع سیاسی مطلع از سیر مذاکرات بین تشکلهای سیاسی برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ، در گفتگو با القدس العربی تصریح کرد که عبادی با موضعگیری اخیر خود در مورد تحریمهای امریکا علیه ایران، در واقع خودکشی کرده و خود را از رقابت بر سر منصب نخست وزیری دور نمود.

این منبع که نمی خواست نامش فاش شود افزود:«وزیر دفاع سابق، خالد العبیدی و همینطور مستشار امنیت ملی، فالح الفیاض از ائتلاف نصر جدا شده اند و این جدایی ها قبل از موضع عبادی در مورد تحریمهای آمریکا اتفاق افتاد، اما حزب «الفضیله» پس از اعلام پایبندی عبادی در خصوص تحریمها از النصر جدا شد. سنی های الانبار نیز از ائتلاف النصر جدا شده اند و تنها 6 تن با عبادی باقی مانده است. علاوه بر اینکه بخش بزرگی از النصر نیز به ائتلاف«دولت قانون» خواهند پیوست».

به گفته این منبع نزدیک به مالکی، صحبتهای اخیر عبادی موجب عمیقتر شدن اختلافات در داخل ائتلاف النصر شده است.

وی صحبتهای وزیر دفاع سابق، خالد العبیدی در مورد نزدیکی بین النصر، سائرون و حزب دموکرات کردستان، به اضافه حزب ملی و فتح را بی اساس دانست و تصریح کرد:«فتح و دو حزب کردی، بخشی از ائتلاف نصر و بخشی از سنی های صلاح الدین و الانبار، به همراه دولت قانون هستند و در ضمن ائتلاف واحدی قرار می گیرند، اما محور ائتلافی بزرگتر از فتح و دولت قانون نیز تشکیل می شود.

این در حالی است که به گفته منبع مذکور، هنوز در مورد منصب نخست وزیری صحبتی نشده و تنها ویژگی های ان مطرح شده است.

همچنین وزیر سابق، وائل عبداللطیف در گفتگو با القدس العربی گفت:« دو حزب کردی، فتح، نیمی از حزب نصر، به دولت قانون نزدیکتر هستند، اما اینکه سائرون به دولت قانون بپیوندد واقعا دشوار است. ضمن اینکه صحبتهای سیستانی حق عبادی برای دوره دوم ریاست را ساقط کرد».

وی افزود:ویژگی های شجاعت، قاطعیت و قدرت تصمیم گیری و اجرای آن، که مرجعیت برای نخست وزیری تعیین کرده، قابل انطباق بر عبادی نیست.

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار