کد خبر: ۶۴۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 26 August 2018

امیدرضا مشهدی*|اخیرا یک گروه سرمایه‌گذار فعال در ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و خانگی (DG) برای مذاکره تامین تجهیزات و راه‌اندازی این تاسیسات به چابهار آمده بودند که مذاکرات خوبی هم صورت گرفت، ولی در خصوص تامین سوخت آن دغدغه‌هایی داشتند که بحمدالله با افق‌های روشن پیش رو قابل رفع است.
اصولا برای نیروگاه‌های مقیاس کوچک و محلی (DG) خصوصا در مناطق مرزی سوخت گازوئیل اقتصادی نیست که من با توجه به توافق اخیر وزرای نفت و دفاع برای انتقال گاز ایرانشهر به جنوب سیستان و بلوچستان و چابهار توسط وزارت دفاع و به همت شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، نوید تامین سوخت این قبیل نیروگاه‌ها را در آینده‌ای نزدیک دادم.
امروزه به لحاظ مدیریت استراتژیک بار، با افزایش دمای هوا و افزایش مصرف برق نیازمندیم سطح تولید را علی‌الخصوص در مقیاس محلی افزایش دهیم.
بعلاوه، نیروگاه‌ های مقیاس کوچک و تولید پراکنده طبق اصول طراحی پدافند غیرعامل هستند، در زمان بحران نقش بسیار مهمی در تامین برق ایفا خواهند نمود، همچنین شهرک‌های صنعتی در صورت دارا بودن چنین نیروگاه‌هایی به راحتی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و چه در مواقع بحران و چه در زمان قطع زمان‌بندی شده برق آسیب اقتصادی نمی‌بینند.
همچنین نیروگاه‌های مقیاس محلی نیازی به ایجاد خطوط انتقال و توزیع گسترده ندارند و از محل کاهش تلفات، شاهد یک صرفه‌جویی مناسب در مصرف برق هستیم و متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش خواهند داد.
در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها، طبق ابلاغ وزارت نیرو تا 5 سال گاز طبیعی رایگان در اختیار نیروگاه قرار می‌گیرد و برق تامینی آنها همیشگی و به صورت تضمینی به قیمت مناسب توسط شبکه خریداری می‌شود که خوشبختانه مجموع این قوانین و حمایت‌های دولت سبب شده امروز شاهد افزایش ساخت این نیروگاه‌ها در کشور باشیم.
بهار امسال که وزرای دفاع و نفت با یکدیگر توافقنامه احداث خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار را امضا نمودند اقشار مختلفی از جامعه خوشحال شدند و چشم به روشن شدن مشعل گاز در جنوب شرقی‌ترین شهرستان ایران دارند، از مردم و مصرف‌کنندگان خانگی گرفته تا سرمایه‌گذاران طرح‌های عظیم صنعتی نظیر مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در شهرک پتروشیمی مکران، فولاد مکران و سایر صنایع.
ولی یکی از این چشم‌انتظاران دلشاد از برخورداری منطقه از نعمت گاز، صنعت برق است، چه بخش نیروگاه‌های کوچک مقیاس محلی و چه نیروگاه‌های بزرگ چابهار و کنارک که این روزها در حال تجهیز به سیکل ترکیبی و قابلیت استفاده از گاز به عنوان سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، اقتصادی و در دسترس برای تامین برق منطقه هستند.

_____________________________________________________
*مدیر برق شهرستان چابهار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار