آرام، خونسرد و بدون ادعا. دارد پا در جای پای بزرگانی چون حسین رضازاده، بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی می‌گذارد. پروسه دقیقا همان پروسه است. علی داوودی حالا مدال طلای جوانان جهان را بر سینه سنجاق کرده و به دنبال این است تا در آینده‌ای نه چندان دور خودش را ثابت کند.
کد خبر: ۶۴۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 01 September 2018

«خبرآنلاین» در ادامه نوشت:با خداحافظی بهداد سلیمی در دسته سنگین وزن و آن طور که محمد حسین برخواه عنوان کرده قرار است از بین او و همایون تیموری یک نفر راهی مسابقات جهانی بزرگسالان شود.علی برنامه های زیادی را برای خودش تدارک دیده است اما می گوید:«می خواهم فقط علی داوودی باشم نه کس دیگری.»
*چطور شد که به سراغ وزنه برداری آمدی؟ به عنوان سوال اول از خودت بگو.چه شد که به سمت سنگین وزن آمدی؟
-من از سن 12 سالگی وزنه برداری را شروع کردم.برادرم هم وزنه بردار بود و قهرمان آسیا. هرچه جلوتر رفتم تمریناتم جدی تر و سخت تر شد.من هم تلاشم را بیشتر کردم و در سن 16 سالگی به تیم ملی نوجوانان دعوت شدم. در همان سال قهرمان کشور هم شدم. بعد از یک سال در مسابقات نوجوان جهان در مالزی شرکت کردم و مدال طلا را به دست آوردم و همچنین رکورد یک ضرب نوجوانان ایران را هم ارتقا دادم. 
*یک اتفاقی که در وزنه برداری ایران می افتد این است که مردم سنگین وزن ها را به خاطر می سپارند. شاید خیلی ها مجید عسگری را نشناسند ولی تا بگویی بهداد سلیمی همه می شناسند.
-فکر می کنم که من کار بسیار سختی دارم و برای رسیدن به جایگاه برتر باید شبانه روز تلاش کنم. باید حرفه ای تر زندگی کنم چون می خواهم چندين سال در مسابقات برای کشورم روی تخته بروم. از مسابقات قهرمانی جوانان جهان زمان زیادی نمی گذرد و من در این مدت فقط 4،5 روز در خانه بودم و دوباره تمریناتم را از سر گرفته ام.
*این روزهایی که در خانه بودی را چه کار می کردی؟ کلا وقت آزادت را چگونه می گذرانی؟
-در خانه هم که باشم به تمریناتم را ادامه می دهم. غیر از آن کار خاصی انجام نمی دهم و بقیه زمانم را می خوابيدم و استراحت مي كردم.
*اولین باری که بهداد سلیمی را دیدی و کنارش تمرین کردی چه چیزی در ذهنت گذشت؟با خودت فکر می کردی که یک روز در جایگاه او قرار بگیری و یا مثلا رکوردش را بشکنی؟
-روز اول که آقا بهداد را ديدم خوشحال بودم اما الان خدا را شکر در تمرینات تیم بزرگسالان حاضر هستم و در کنار بزرگانی مثل بهداد سلیمی و سعید علی حسینی در سنگین وزن تمرین می کنم.

داوودی وزنه برداری
*تمرین کردن کنار بهداد و علی حسینی چه کمکی به تو می کند؟
-یک روحیه و انگیزه خاصی به من می دهد. فکر نمی کنم بالاتر از این ها در وزنه برداری جهان داشته باشیم. الان آقای سلیمی زانویش آسیب دیده و آقای علی حسینی هم مصدومیتی دارد. ولی با این وضعیت بسیار پر انرژي تمرین می کردند و این در روحیه ما موثر است.
*با خداحافظی بهداد سلیمی،محمد حسین برخواه عنوان کرده که از بین تو یا همایون تیموری یک نفر را به مسابقات جهانی اعزام خواهد کرد.نظرت در این باره چیست؟
آقا بهداد كه خداحافظی كرد.شوكه شدم و خدا شاهد است خيلی ناراحت شدم.شک نداشته باشید که هميشه در تاريخ ورزش اسم ایشان ماندگار خواهد شد.بهداد سلیمی واقعا الگوی خيلی خوبی برای خودم بود.
*آمادگی اش را داری که در جهانی جانشین بهداد سلیمی شوی؟
حدود يك ماه است که اردو هستم و خدا را شكر شرايطم دارد روز به روز بهتر می شود.هر روز با انگیزه بیشتری تمرین می کنم و اگر برای مسابقات جهانی انتخاب شوم خیلی عالی است.مسابقات بزرگسالان میدان خیلی خوبی است،هم برای کسب تجربه و هم برای اینکه بتوانم خودم را به خوبی نشان بدهم و بتوانم مهره موثری برای تيم ملی باشم.اگر هم انتخاب نشوم تمريناتم را ادامه می دهم تا برای مسابقه بعدی آماده باشم.مطمئن هستم که این چند وقت اخیر که در اردو بودم تمریناتم بهتر شده است.
*برسیم به مسابقات جوانان. رفتی و بعد از 6،7 سال برای تیم ملی جوانان در سنگين وزن طلا گرفتی.درباره مسابقات صحبت کن. گفته بودی که در همدان هم مصدوم شده بودی وگرنه می توانستی به رکورد جهان حمله کنی.
-پارسال هم در مسابقات جوانان جهان که ما زیر نظر آقای برخواه تمرین می کردیم،می توانستم مدال خوشرنگي را به دست بیاورم. آخرین طلایی که در سنگین وزن جوانان داشتیم برای آقای بهادر مولایی در سال 2012 بود. وقتی در جوانان شروع کردم، از لحاظ رکوردی خیلی عقب بودم ولی با تلاش و پشت کار و زحمت مربيان توانستم این عقب ماندگی را جبران کنم و در نهایت به مدال طلا برسم. در این 7 سال جای ما برای طلا خالی بود و خوشحالم که توانستم در رده برترین های جوان دنیا قرار بگیرم.

*گفتی هدفت این است که رکورد بزرگسالان جهان را بزنی. اولا که خیلی سخت است. نزدیک ترین شخصی که ممکن بود این رکورد را بزند سعید علی حسینی و بهداد سلیمی بودند فکر می کنم هدف اولت باید طلا باشد و بعد به رکورد شکنی فکر کنی. هدف و نظر خودت چیست؟
-مدال نوجوانان،جوانان و بزرگسالان جهان با ارزش است اما هیچ چیز مدال المپیک نمی شود. در المپیک همه مردم مسابقات را نگاه می کنند و خيلي خوب است كه ورزشكار عملكرد خوبي از خودش داشته باشد مخصوصا در فوق سنگین.من فکر می کنم اگر بخواهم در المپیک طلا بگیرم،بدون رکورد شکنی امکان ندارد.چون در مسابقات اخیر جهانی و اروپايي، قهرمانان فوق سنگین با هر وزنه ای که زدند، رکورد را جا به جا کردند. برای همین فکر می کنم در المپیک هم هر کس رکورد جهان را جا به جا کند مقام بهتری کسب می کند.
*ما کم وزنه برداری داریم که هم یک ضرب و هم دو ضرب را خوب بزند. ولی تو فاصله یک ضرب و دو ضربت خیلی کم است. مثلا بعضي ها یک ضرب زن هستند و در دوضرب ضعف دارند.این حالت تو هم اتفاقی نیست و قطعا خیلی رویش کار کردی.
-قبلا بیشتریک ضرب زن بودم،ولی بعدا در تیم ملی زیر نظر مربیان،تمریناتم را بیشتر کردم و دو ضرب را هم بهتر زدم.ولی هنوز جای کار دارد. تمریناتم را باید بیشتر کنم و اگر بدنم پر تر شود دو ضرب را می توانم بهتر بزنم. وزنم را باید با توجه به قدم که حدود دو متر است بیشتر کنم تا بتوانم وزنه را بهتر بالا بکشم.
*گفتی مدال طلا در المپیک فقط با شکستن رکورد جهان به دست می آید. کاری که خیلی سخت است و احتیاج به تمرین زیاد دارد.در المپیک توقعات هم خیلی بالاست. فکر می کنی موفق بشوی؟ الان همه آن هایی که وزنه برداری را دنبال می کنند می گویند علی داوودی 2020 مدال می گیرد. این بار را روی دوش تو سنگین می کند.
-دو سال تا المپیک باقی مانده و فکر می کنم دو سال زمان خوبی برای آماده شدن است. باید وزنم را بیشتر کنم و بدنم را پر تر. در این دو سال هزار اتفاق ممکن است بیفتد که بدترینش آسیب دیدگی است. فکر می کنم اگر شرایط خاصی پیش نیاید و بتوانم همین مسیر را ادامه بدهم و اگر لايق باشم و خدا بخواهد مي توانم به المپيك برسم.
*تو الان جوانی و با تمام وقت و انرژی ات داری برای وزنه برداری و آن چیزی که هدفت است تلاش می کنی.شاید می توانستی تو هم در این سن به خیلی کارهای دیگر بپردازی اما هدفت این اجازه را به تو نمی دهد. فکر می کنی چه شرایط دیگری لازم است برای اینکه در همین فضای حرفه ای بمانی و از جو موجود فاصله بگیری؟
-در اردو که هستیم، با چند وزنه بردار جوان دیگر در کنار هم هستیم و هدفمان یکی است. همنشینی و تمرين با يكديگر کمک می کند که بتوانيم در همین مسیر درست حرکت کنم.فکر می کنم اگر آسیب نبینم می توانم عملکرد خوبی داشته باشم. آن چندروزی هم که خانه بودم و سالن نمی رفتم واقعا حالم گرفته بود. از لحاظ فکری و روحی برای رکورد جهان و طلای المپیک آماده هستم. خدا را شکر امکانات خوب است و امیدوارم بتوانم براي وزنه برداري مفيد باشم.


*ابتدا درباره برادرت گفتی که اولین مربی ات بوده. کمی برایمان از برادرت بگو چون نقش او در پیشرفتت خیلی مهم بوده. چقدر برادرت به تو کمک کرده تا به اینجا برسی؟
-من فکر می کنم اگر برادرم نبود الان یک وزنه بردار در حد استان یا نهایت لیگ برتر بودم.بالاخره چون خودش وزنه بردار بود و با وزنه آشنا بود و تجربیاتی داشت،صادقانه و خالصانه و دلسوزانه به من کمک کرد. سایر اعضای خانواده هم بسیار کمک کردند. پدرم ورزشکار نبود و همچنين مادرم كه آموزگار هست،اما من را درک کردند و در این راه همراهم هستند.
*مسولان ورزشي تهران از جمله اداره كل تربيت بدني و هيئت وزنه برداري تهران بعد از كسب مدال جهاني سراغت را گرفتند؟
والا من كه از كسي انتظاري ندارم و اين خيلي خوب است چون اگر بخواهم به اين حاشيه ها فكر كنم به ضرر خودم است و مسير پيشرفت دشوار خواهد شد.
*یک گلایه ای که وزنه برداران جوان و نوجوان اهل تهران دارند این است که وقتی با مدال طلا از مسابقات برمی گردند، بر خلاف شهرستانی ها که با استقبال پرشوری مواجه می شوند،خبری از استقبال از آن ها نیست و بدون هیچ اتفاق خاصی راهی خانه می شوند.قبول داری به وزنه برداری تهران از این جهت ظلم می شود؟
-هئیت وزنه برداري تهران ،سال ٩٤ما وقتی از مالزی و ژاپن برگشتیم از ما تجلیل و تقدیر کردند اما آنها الان نمي دانند تنها ملی پوش اهل تهران من هستم! من هم هیچ انتظار و توقعی از کسی ندارم اما بعد از بازی های جهانی هیچ کس به من حتی زنگ نزد.دلیلش را هم گفته اند که چون تو برای ما در مسابقات کشوری وزنه نزدی ما از تو دلخوريم!
*اوضاع درس چطور است؟ می خوانی یا نه؟
-دیپلم را که گرفتم. انشاالله از مهرماه هم رشته تربیت بدنی را در دانشگاه آغاز می کنم.
*ورزشکاران چرا همه تربیت بدنی می خوانند؟ کم داریم ورزشکاری که به سراغ رشته های دیگر برود؟
-تربیت بدنی درسی است که ورزشکاران هم آن را می فهمند و هم به دردشان مي خورد و در راستاي كارشان است.
*در بین وزنه برداران کدام یک را دنبال می کنی ؟
-بيشتر اقاي سهراب مرادي و لاشا تالاخادزه .خيلي وزنه بردار هاي خوبي هستند.

داوودی وزنه برداری
*وضع لیگ برتر چگونه است و در آنجا چه کار می کنی؟
-امسال با ملی حفاری قرارداد بستم.
*قراردادت چطور است؟ رقمی که دریافت می کنی کافی است؟
خوب است و خداروشكر.با توجه به اينكه سال هاي اول حضورم در ليگ است هر سال بهتر از سال هاي قبل می شود.
*آن چیزی که تو را در وزنه برداری نگران می کند چیست؟ چیزی هست که در این ورزش نگرانش باشی؟
-جدی ترین مسئله آسیب دیدگی است. امیدوارم هیچ وزنه برداری آسیب نبیند.
*علی دوپینگ در وزنه برداری خیلی شایع است. از سال 2016 هم سخت گیری ها خیلی زیاد شده اما بازهم هنوز به طور کامل پاک نشده. نظر تو درباره دوپینگ چیست؟
-دوپینگ پدیده شومی است که در وزنه برداری وجود دارد. بالاخره هرکسی هم که دوپینگ کند چوبش را می خورد. فکر می کنم طی این چند سال که روسیه و اوکراین و ترکیه درگیر دوپینگ بودند، ایران جزو پاک ترین کشورها بود. ایران دارد تلاش می کند که این پدیده را در داخل ریشه کن کند. من به عنوان یک ورزشکار همیشه حواسم هست که مشکلی پیش نیاید. مکمل هایی که مصرف می کنم همه مجاز هستند و تلاش می کنم که مشکلی پیش نیاید.
*با توجه به کاهش سهمیه،رقابت برای حضور در المپیک بسیار سخت شده. دو تا از سهمیه های ما را بخاطر همین بحث دوپینگ گرفته اند.نظرت در این خصوص چیست؟
-هرکس که بیشتر زحمت بکشد و بیشتر تلاش کند به مسابقات اعزام می شود. بحث منافع ملی است و فکر می کنم هر کس که بیشتر در تمرینات وزنه بزند به مسابقات اعزام می شود. 
*سقف آرزوهایت در وزنه برداری کجاست؟
-سقف آرزوهای همه در وزنه برداری مسابقه ای مثل المپیک است. آرزوی من هم طلای المپیک است ولی آرزوی دیگرم این است که وزنه های خيلي خوبي را بزنم. تمام تلاشم را می کنم.
*علی تو تجربه کار با برخواه را داشتی. برخواه آدم مقرراتی و منظمی است. از کار کردن با برخواه و از ویژگی های او بگو.
-من بیشتر از همه ملی پوشان با آقای برخواه کار کرده ام. اردوی نوجوانان اولین تجربه من با ایشان بود که تا دی ماه سال قبل که ایشان سرمربی تیم بزرگسالان شدند ادامه داشت و قبل از آن هم در سالني در تهران با ايشان تمرين مي كرديم.از لحاظ فني و اخلاقي چیزهای زیادی یاد گرفتم و دوست دارم کارم را همچنان با ایشان ادامه بدهم. برخواه هیچ وقت برای ما کم نگذاشت و همیشه به ما كمك كرد.

داوودی وزنه برداری
*حریفان خود را چگونه ارزیابی می کنی؟ فکر می کنی جدی ترین حریفانت در ایران و جهان چه کسانی هستند؟ البته فکر نمی کنم خیلی بتوانند برایت جدی باشند.
-در رده جوانان فکر نمی کنم که خیلی کار سختی داشته باشم و سال بعد برای افزایش رکورد تلاش می کنم. ولي در رده بزرگسالان كمي فاصله ركوردي تا مدال جهاني وجود دارد اما با تمرين و گذشت زمان مي شود اين فاصله را جبران كرد.
*علی دوست داری جای کسی باشی؟
-نه. فقط دوست دارم فقط خودم باشم.دلیلش را دقیق نمی دانم اما دوست ندارم جاي كسي باشم.
*خب اگر صحبت خاصی داری که مطرح نشد و از قلم افتاد الان می توانی بگویی.یک قول مدال المپیک هم بده دیگر!
-قول مدال که نمی دهم اما قول می دهم که بهترين و بيشترين تمرینات را داشته باشم و از كوچك ترين تلاشي دريغ نكنم و بتونم براي كشور افتخار افرين باشم.
*و پس گرفتن رکورد قویترین مرد جهان؟
سخت است اما تلاشم را می کنم.خیلی خوب است که این افتخار دوباره به یک ایرانی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار