نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان مردم با شفاف سازی آرای خود در مجلس باید صداقت خود به مردم را ثابت کنند.
کد خبر: ۶۵۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 13 September 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سیدهادی بهادری روز پنجشنبه  افزود: نمایندگان مجلس باید شفافیت را از خود آغاز کنند و الگویی برای سایر اعضای جامعه باشند. نمایندگان نباید تظاهر به شفاف سازی کرده و سپس رای به رد این طرح می دادند زیرا این عمل بی اخلاقی است.
وی مردم را محرم نظام جمهوری اسلامی دانست و اضافه کرد: نمایندگان مردم با شفاف سازی آرای خود در مجلس باید صداقت خود به مردم را ثابت کنند.
عضو فراکسیون امید در خانه ملت با اشاره به تشکیل پویشی در مجلس شورای با عنوان «شفافیت آرا»، افزود: 66 نفر از نمایندگان مجلس که در این کمپین به صورت داوطلبانه ثبت نام کردند در تلاش هستند تا از این پس رای های خود را در گفت و گو با خبرنگاران یا درج تصویر آن در شبکه های اجتماعی شفاف سازی کنند.
بهادری از تلاش نمایندگان برای ایجاد سیستمی در مجلس شورای اسلامی برای نشان دادن نوع آرای آنان خبر داد و گفت: سیستم فعلی فعال در مجلس شورای اسلامی فعلا مجهز به این امکانات نیست.
وی با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس که در عمل به طرح شفافیت آرای نمایندگان رای ندادند، بیان کرد: عده ای از نمایندگان با هدف خودنمایی، خود را حامی این طرح نشان دادند اما در عمل به این طرح پشت کردند.
به گزارش ایرنا، طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان که 30 مرداد جاری با 29 امضا تقدیم هیات رییسه شده بود، نتوانست نظر اکثریت نمایندگان را در صحن علنی مجلس جلب کند.
نمایندگان با 59 رای موافق، 108 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر، با یک فوریت طرح الحاق 2 تبصره به ماده 119 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که در مورد شفافیت آرای نمایندگان است، مخالفت کردند.
در تبصره یک این طرح الحاقی آمده بود در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای گیری به عمل می آید و مصادیق آن در ماده 121 آیین نامه داخلی مجلس مشخص شده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می شود.
براساس این تبصره، بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیات رییسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد مردم فراهم باشد، اقدام کند.
در تبصره 2 این طرح نیز قید شده بود که در موارد استثنایی با تقاضای 15 نفر از نمایندگان مجلس و با رای موافق اکثریت مطلق حاضران، رای گیری به صورت مخفی انجام می شود.
این طرح برای نخستین بار سال گذشته از سوی «محمد جواد فتحی»، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مطرح شد و هیچگاه در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار