مدیرعامل آبفای قم:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم، آگاه سازی مردم از شرایط کشور و مشکلات کم آبی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نقش مبلغان به ویژه درایام تبلیغی محرم و صفر به عنوان الگو و پیام رسان در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار است.
کد خبر: ۶۵۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 16 September 2018

به گزارش تابناک قم، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم روز یکشنبه اعلام کرد که علی جان صادق پور در «جلسه هم اندیشی راهکارهای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب» افزود: اگر مبلغان مشکلات ناشی از کمبود آب در کشور و تاکید آموزه‌های دینی بر صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف در مصرف این مایه حیاتی را برای مردم بازگو کنند با توجه به اعتمادی که متدینین به روحانیت دارند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

وی، صرفه‌جویی در مصرف آب را یکی از مصادیق مهم مکارم اخلاقی دانست و اظهار داشت: کسی که در مصرف آب صرفه‌جویی کند نسبت به سایر خصایص اخلاقی نیز پایبندتر خواهد بود.

وی، لازمه تبلیغ اسلام و مذهب تشیع از ایران به سایر نقاط جهان را داشتن ایرانی آباد دانست و گفت: اگر ما بتوانیم کشور را با صرفه‌جویی در منابع و پایبندی به آموزه‌های دینی توسعه دهیم خود بهترین تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع است.

صادق پور همچنین مهم‌ترین عامل محدوده کننده توسعه کشور را کمبود آب دانست و گفت: کشور ما از گذشته با کم‌آبی مواجه بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا، منابع موجود نیز روز به روز در حال کاهش است.

وی با بیان این که در داخل استان قم منبعی برای تامین آب شرب نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از استان‌های کشور نیز با تنش آبی شدید مواجه هستند و اگر تغییر در رفتار و مصرف رخ ندهد این تنش منجر به بحران جبران‌ناپذیر خواهد شد.

وی با اشاره به قرار گرفتن کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان و کمبود آب در این منطقه ابراز داشت: از نظر رفتاری نه‌تنها متناسب با منابع حرکت نکرده‌ایم بلکه روز به روز سرانه مصرف افزایش یافته است.

وی با بیان این که کمبود آب تنها تهدیدکننده یک دستگاه و نهاد نیست خاطرنشان کرد: کم‌آبی تهدید کننده تمام جامعه است به گونه‌ای که اگر کنترل نشود آینده کشور را به خطر خواهد انداخت.

لزوم اصلاح سبک زندگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آب و پرهیز از اسراف تصریح کرد: اگر از منابع خدادادی به درستی استفاده کنیم به طور حتم خداوند نیز رحمت بی پایان خود را پی در پی بر ما نازل خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف درست آب تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی باید همراه با راهکارهای اجرایی صورت گیرد تا بتواند بر آحاد جامعه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این که برای بهبود شیوه مصرف آب باید در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنیم، به برخی از مصادیق اسراف در مصرف آب از جمله شستشوی خودرو، فرش، حیاط و غیره با استفاده از آب شرب اشاره کرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های لازم، در مسیر اصلاح سبک زندگی و تغییر در روش‌های اسراف گونه مصرف گام برداریم.

اسراف در مصرف آب مصداق بارز منکر است

قائم‌مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم نیز در این جلسه با بیان این که باید نسبت به مساله مهم آب در جامعه دغدغه ایجاد شود، اظهار داشت: باید مشوقاتی برای کاهش مصرف آب در نظر بگیریم تا مردم نسبت به استفاده بهینه از آب ترغیب شوند.

سید محمدتقی حسینی، استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و مبلغان به منظور فرهنگ‌سازی مصرف درست آب به ویژه در ایام محرم را بسیار مهم توصیف و تاکید کرد: مصرف بهینه آب، مصداق بارز معروف و اسراف در مصرف آب نیز از مصادیق منکر است.

وی با بیان این که باید سختی‌ها و دشوارهای تامین آب شهر قم به ویژه از فاصله 300 کیلومتری و عبور از تونل‌های طولانی برای مردم تبیین شود، یادآور شد: به طور حتم اگر مردم با این سختی‌ها آشنا شوند در مصرف آب دقت بیشتری خواهند داشت.

آمادگی آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی صحیح مصرف آب

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان نیز با بیان این که فرهنگ‌سازی با رویکرد دینی و اسلامی تاثیردوچندان خواهد داشت گفت: شرکت آب و فاضلاب در سال‌های اخیر در فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب در مدارس بسیار خوب عمل کرده است.

مریم سادات پناهنده، دوره ابتدایی را تاثیرگذارترین دوره از نظر یادگیری دانست و با اشاره به تحصیل 140 هزار دانش‌آموز‌ قمی در این دوره تحصیلی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم با استفاده از این ظرفیت بزرگ، نسبت به تبلیغ در حوزه دین و مسائل کشور ادای وظیفه کنیم.

در این جلسه که در شرکت آب و فاضلاب استان ترتیب یافت، راهکارهای نحوه استفاده از ظرفیت عظیم مبلغان، ائمه جماعات و آموزش و پرورش در زمینه اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب بررسی شد.

برگزاری جلسات هم اندیشی ماهانه، برگزاری همایشی با حضور ائمه جماعت و مبلغین طرح امین با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه و آموزش و پرورش و تهیه و توزیع بروشور‌های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بین ائمه جماعات و مبلغین استان قم از جمله مصوبات این جلسه بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار