رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: عملیات احداث موزه مردم شناسی این شهرستان مهر ماه سال جاری آغاز می شود
کد خبر: ۶۵۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 18 September 2018

اسعد جمیانی: این موزه در بوستان ساحلی شهر بوکان و در زمینی به مساحت یکهزار و 500 متر احداث می شود. 
وی با بیان اینکه زمین این موزه از طرف شهرداری بوکان اهدا شده، ادامه داد: اعتبار اولیه این طرح بالغ بر 6 میلیارد ریال است که از محل اعتبارات قانوان متوازن و استفاده از امکانات کشور به صورت مشارکتی بین شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مدت سه سال تامین می شود. 
جمیانی افزود: این موزه در سه طبقه و با زیربنای 2 هزار و 400 متر ساخته می شود و نقشه آن توسط پیمانکار طراحی شده و به تصویب اداره کل امور موزه ها نیز رسیده است. 
وی گفت: این موزه توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان تجهیز و راه اندازی خواهد شد و عملیات انتقال آثار باستانی آن نیز که در دیگر موزه های استان نگهداری می شود پس از احداث آن انجام خواهد شد. 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان بیان کرد: بحث تجهیز این موزه از جمله ویترین های ضد سرقت، سیستم امنیتی و نگهداری از اشیاء نیز که 60 درصد کل بودجه ساخت موزه را به خود اختصاص می دهد، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می شود. 
به گزارش ایرنا، بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در داخل و اطراف شهر دارای آثار باستانی فراوانی است که تاکنون 92 اثر از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 
محوطه و تپه باستانی قلایچی، اثر ماندگار و چندین هزار ساله قوم مانا در بوکان از جمله اماکن باستانی مهم غرب کشور بوده و تاکنون آثار زیادی به ویژه از هزاره اول قبل از میلاد از آنها به دست آمده است که در موزه ها نگهداری می شود. 
این محوطه و تپه باستانی بازمانده یکی از مراکز مهم تمدن ماناها در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح است و بر اساس آثار و کتیبه های موجود، مرکز حکومت ماناها بوده و با دولت ‘ اورارتور’ در شمالغرب و ‘ آشور’ در غرب ایران معاصر بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار