مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌های طرح لایروبی و مسیرگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹ 24 September 2018

 

 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مسعود تجریشی، با اشاره به پروژه‌های طرح لایروبی و مسیرگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: بررسی‌های کارشناسی انجام شده در زمان آغاز به کار ستاد احیای دریاچه دریاچه ارومیه نشان دهنده شرایط نامساعد مسیر این رودخانه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: با هدف بهبود شرایط رودخانه‌ها، مصوبات متعددی در هیات وزیران به تصویب رسید که ذیل یکی از این مصوبات، انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره آبی دریاچه، طرح لایروبی و مسیرگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای رفع نابسامانی‌های موجود در مسیر رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اهداف طرح لایروبی و مسیرگشایی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیان کرد: تسهیل در انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه، ساماندهی و کنترل بستر رودخانه‌ها به منظور انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه، کاهش سطح تبخیر و جلوگیری از اتلاف آب ورودی، جلوگیری از پخش آب در مصب رودخانه‌ها و نیز افزایش سرعت جریان آب ورودی به دریاچه از اهداف مورد نظر به شمار می‌رفت.

وی با بیان اقداماتی که در سال های 93 تا 95 در آذربایجان‌غربی که پیشرفت فیزیکی 100 درصدی آنها به تایید کارشناسان رسیده است افزود: اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود و انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه به طول بازه عملیاتی 25 کیلومتر در عرض 45 متر و لایروبی رودخانه مهابادچای و زهکشی‌های مربوطه به طول بازه عملیاتی 12 کیلومتر و عرض 30 متر از جمله این اقدامات بوده است.

تجریشی تصریح کرد: علاوه بر آن لایروبی رودخانه سیمینه‌رود به طول بازه عملیاتی 13.5 کیلومتر، لایروبی رودخانه گدارچای به طول بازه عملیاتی هشت کیلومتر و لایروبی رودخانه‌های باراندوزچای و روضه‌چای به طول بازه عملیاتی 14.5 کیلومتر، لایروبی رودخانه زولاچای و انهار شهرستان‌های ارومیه، سلماس، مهاباد، میاندوآب، شاهین دژ و نقده نیز از سایر اقدامات بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار