بررسی‌های کارشناسان و تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد که جمعیت ایلام همچون کشور و در شیب تند پیر شدن گرفته است و این واقعیتی است که ظاهرا فراری از آن وجود ندارد.ایران به لحاظ سرعت پیرشدن جمعیت رتبه سوم جهان را دارد
کد خبر: ۶۶۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 26 September 2018

 تابناک ایلام مجتبی قیطاسی :: بررسی‌های کارشناسان و تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد که جمعیت ایلام همچون کشور و در شیب تند پیر شدن گرفته است و این واقعیتی است که ظاهرا فراری از آن وجود ندارد.

ایران به لحاظ سرعت پیرشدن جمعیت رتبه سوم جهان را دارد بررسی‌های جمعیتی نشان می‌دهد که جمعیت جهان‌ رو به سالمندی می‌رود و این روند در آینده سریع‌تر خواهد بود.

جمعیت کشور نیز همگام با جمعیت جهان رو به سالمندی می‌رود که طبق امار ها ایران به لحاظ سرعت پیرشدن جمعیت رتبه سوم جهان را دارد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال96 ، جمعیتی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۹/۲ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران سالمند هستند .

به نقل از متخصصان علم جمعیت شناسی نیز که نوشته اند: تا سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی دو سال دیگر به ۱۰درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد و تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان کشور ۳۰درصد می رسند یعنی از هر سه ایرانی یکی سالمند خواهد بوداین یعنی زنگ خطری جدی برای اینده کشور .

برخی جمعیت‌شناسان بر این اعتقاد هستند که باید برای جلوگیری از وقوع پدیده سالمندی سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور ترویج شود، ولی برخی دیگر چنین عقیده‌ای ندارند و می‌گویند «افزایش کیفیت» زندگی از «افزایش کمیت» جمعیت مهم‌تر است.

همه ی امار و ارقام و بررسی‌های کارشناسان و تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی نشان می‌دهد که جمعیت ایلام همچون کشور و در شیب تند پیر شدن گرفته است و این واقعیتی است که ظاهرا فراری از آن وجود نداردبا توجه به آنکه همچون سایر برنامه های ریخته نشده‌ی مان، برای آن دوران هم تدبیری اندیشه نشده است!

افزایش 10درصدی جمعیت سالمندان استان تا سال 1400

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی ایلام در گفتگو خبرنگار ما با اشاره به نحوه ی روند جمعیت سالمندان در ایلام بیان کرد:بر اساس ارزیابی های انجام گرفته استان در سراشیبی تند پیر قرار گرفته است .

وی افزود :طبق برسی های در سال 1400 درصد جمعیت سالمندی استان به 10درصد افزایش یافته و در مقابل هر 10 ایلامی یک نفر سالمند خواهد بود.

فرخ لقا جمشید زاده به امار جمعیت سالمندان استان اشاره کرد افزود : اکنون جمعیت سالمندان این استان 49 هزار و 800 نفر است که این رقم معادل 8.5 درصد کل جمعیت 580 هزار نفری ایلام می باشد .

وی با اشاره به حمایت سازمان بهزیستی  از سه هزار و 485 سالمند در استان  گفت: از مجموع کل جمعیت سالمندان استان   738 نفر مستمری بگیر و دو هزار و 747 دارای معلولیت هستند.

حال باید به زنگ خطر رهبر معظم انقلاب اسلامی اندیشیده شود که خطاب به مسئولان و مردم برای خطر کاهش جمعیت جوان فرمودند :ما اگر چنانچه با شیوه کنترل جمعیت امروز پیش برویم، در آینده ای نه چندان دور کشوری پیر خواهیم بود که علاج بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست.

شایان ذکر است ، اگر با روند فعلی کاهش جمعیت و براساس سناریوی رشد متوسط جمعیت حرکت کنیم در سال ۱۴۸۰جمعیت کشور به ۶۲ میلیون نفر خواهد رسید و پیش بینی می شود طی ۱۰سال آینده به ازای هر خانوار هفت سالمند بالای ۶۰ سال در کشور داشته باشیم./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار