رسانه، یکی از مشخصات مهم زندگی امروزی است، امری که شایسته است تا از منظر دینی و فقهی مورد بررسی و دقت نظر جدی قرار گیرد که برگزاری چهارمین دوره درس خارج فقه رسانه به همت گروه فقه رسانه معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در همین راستاست.
کد خبر: ۶۶۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 27 September 2018

به گزارش تابناک قم، یکی از لوازم ضروری برای پویایی حوزه های علمیه از نظر کارشناسان، توجه ویژه این مراکز و طلاب علوم دینی به برسی جدی فقهی مسائل نوپا و جدید بر اساس نیاز زمان و نیاز مُکلّفین است که در اصطلاح فقهی، «مسائل مستحدثه» خوانده می شود.

و اما رسانه، به عنوان یکی از مشخصات مهم عصر مدرن و یک مسئله فراگیر که بر زندگی بشر امروز چنبره زده است، این ظرفیت را دارد که از منظر فقهی مورد توجه ویژه قرار گیرد به ویژه آن که بر این رسانه، هم قواعد بشری و هم قواعد الهی می تواند حاکم باشد.

از طرف دیگر کارکردهای متعدد رسانه در حوزه دین مانند تبلیغ دینی، پاسخ به شبهات روز، لزوم دفاع از کیان اسلامی و همچنین وجوب آمادگی در برابر تهاجمات رسانه ای دشمن، این ضرورت را صدچندان می کند تا عناوینی مانند «منظور از رسانه و ضرورت آن»، «احکام محتوای رسانه ای» و «احکام عوامل رسانه ای و استفاده کنندگان از رسانه»، به عنوان عناوین شایسته توجه در حوزه های دینی شناخته شود.

از این رو می توان چنین گفت که «فقه رسانه»، یکی از همین مسائل مستحدثه و شایسته توجه جدی از سوی حوزه های علمیه، استادان و طلاب است تا بتواند ما را به سمت و سوی داشتن رسانه های اسلامی رهنمون شود امری که البته لازمه آن این است که موضوعات رفتار رسانه ای را از منظرگاه فقهی مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم. برای این منظور، شناخت مصادیق موضوعات فقهی در رسانه ضروری تلقی می شود که خود، نیازمند تخصص رسانه ای است.

بنابراین سخن از «فقه رسانه» به این معناست که باید به فقه رجوع کرد تا بتوان رسانه ای – به معنای کلی - منطبق بر احکام اسلامی پایه گذاری کرد که نه تنها برای کشور مفید واقع شود بلکه الگویی هم برای جهان اسلام و حتّی برای دیگر کشورها محسوب شود؛ البته مشخص است که همه این نکات، از این منظر رفیع بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت روح الله (ره) سرچشمه می گیرد که دین، برای تمام شؤون زندگی انسان یعنی برای گهواره تا گور است و در تمام موارد، کاربردهای اساسی دارد به بیان دیگر دین مبین اسلام هم برای آبادانی دنیا و هم برای سعادت آخرت انسان برنامه دارد.

اما اکنون که هجمه رسانه ای غرب علیه دنیای اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی اوج گرفته ضرورت دارد تا نسبت به موضوع شناسی رسانه، کشف حُکم فقهی رسانه های جدید و تنظیم توضیح المسائل فقه رسانه، گام های جدی برداشته شود.

این گام ها سالیانی است که با برگزاری سلسله نشست های علمی و همچنین درس خارج فقه توسط استادانی مانند آیات و حجج اسلام، مهدی طائب، علی نهاوندی و عباس رفعتی در حوزه علمیه قم پیگیری می شود و حتی این حوزه، به حوزه علمیه نجف و دیگر حوزه های علمیه کشورهای اسلامی هم پیشنهاد داده تا این عنوان مهم یعنی «فقهُ الإعلام» را در برنامه ریزی های خود لحاظ کنند و به آن بپردازند.

یکی از مراکزی که در حوزه علمیه قم به این مهم می پردازد مرکز فقهی ائمه اطهار است که کلاس درس خارج فقه رسانه را برای چهارمین سال متوالی برگزار می کند؛ کلاسی که از شنبه هفتم مهر ماه در مدرس 12 طبقه اول مرکز فقهی ائمه اطهار و با حضور حجت الاسلام عباس رفعتی نائینی، رئیس مرکز رسانه ای ولایت و سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تشکیل می شود.

در این باره کارشناس معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به خبرنگار فارس گفت: این کلاس روزهای شنبه، یک شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 16:30 تا 17:30 برپا می شود.

وی درباره میزان استقبال طلاب و پژوهشگران از این کلاس بیان داشت: در سه دوره قبلی درس خارج فقه رسانه استاد رفعتی نائینی، به طور متوسط در هر کلاس، 20 نفر حضور داشته و از مطالب بهره مند شده اند؛ البته همچنان امکان ثبت نام از علاقه مندان برای دوره چهارم در دفتر معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) واقع در طبقه دوم این مرکز مهیاست و به حاضران در کلاس ها، گواهینامه شرکت در دوره هم داده خواهد شد.

وی همچنین حضور اصحاب رسانه را در این کلاس بلامانع و البته نیازمند هماهنگی دانست و در پاسخ به پرسش دیگری درباره جمع بندی مطالب مطرح شده در سه دوره قبل این کلاس تصریح کرد: در این باره جزواتی تهیه شده است که امیدواریم با نظارت استاد کلاس و همت طلاب و پژوهشگران، کامل تر شود و امکان انتشار پیدا کند.
به هر حال امید می رود تا با همت بیشتر استادان و طلاب حوزه علمیه قم و همچنین حمایت اهالی رسانه، توجه ویژه به موضوع مهم و حساس «فقه رسانه» بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا عموم مردم امکان استفاده از این مبحث مهم و کاربردی روز را پیدا کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار