رئیس‌جمهور در سفر سه روزه به نیویورک برنامه‌های مختلفی از قبیل سخنرانی در سازمان ملل، دیدار با روسای جمهور و نخست وزیران چند کشور داشت.
کد خبر: ۶۶۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳ 27 September 2018

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور این بار هم به مانند 5 دوره قبل تصمیم گرفت تا شخصاً تیم ایرانی را برای سفر به نیویورک رهبری کند،‌ سفری که ترکیب آن بیشتر سیاسی بوده و برخی چهره‌ها از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، عباس تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه نیز همواره در تمامی دیدارها و سخنرانی کنار روحانی قرار داشتند.

حسام‌الدین آشنا نیز در این سفر حضور داشت اما تصاویری از وی در کنار رئیس‌جمهور منتشر نشده است. پرویز اسماعیلی معاون رسانه‌ای دفتر رئیس‌جمهور که در این سفر حضور داشته، تعداد همراهان تیم ایرانی را 40 نفر اعلام کرد.

برنامه‌های حضور روحانی در نیویورک متنوع و متعدد بود، دیدارهای دوجانبه  با رؤسای جمهور و مقامات کشورها،‌ مصاحبه‌ با رسانه‌های آمریکایی و سخنرانی‌ در جمع مدیران رسانه‌ای از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور بود.

در گزارش زیر تمامی برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفره 3 روزه به مقرر سازمان ملل در نیویورک آمده است:

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور یکشنبه شب، یکم مهرماه (عصر یکشنبه به‌وقت محلی) وارد نیویورک شد و در فرودگاه "جان اف کندی" در جمع خبرنگاران گفت‌: متاسفانه آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدات خودشان در سراسر دنیا سر باز زدند که از جمله آن‌ها تعهداتی بوده که در برجام داشتند، امسال فرصتی است تا تخلفات و نقض مقررات بین‌المللی آن‌ها بهتر تبیین شود.

  • بیشتر بخوانید:

 

**برنامه‌های اولین روز روحانی در نیویورک

**دیدار با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی

حجت‌الاسلام روحانی صبح دوشنبه به‌وقت محلی در دیدار با جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور آمریکا، همان‌طور که میان رهبران کره شمالی و آمریکا بعد از یک سلسله لفاظی‌ها چنین دیداری انجام گرفت، گفت: تشبیه این دو مسئله خیلی دقیق نیست. از سال گذشته تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا از یک توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیل خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرده است و این اقدامات به‌سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. کره شمالی با ماجرای ایران کاملاً متفاوت است.

متن کامل سخنان روحانی در این دیدار را اینجا بخوانید


**پاسخ به اصرار مدیر رسانه آمریکایی برای ملاقات با ترامپ

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از واکنش روحانی به اصرار مدیر رسانه آمریکایی برای ملاقات روحانی با ترامپ خبر داد.

  • بیشتر بخوانید:

 


**سخنرانی در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا

روحانی در این اجلاس  که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ به‌ جای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفت‌وگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز، خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی‌ها است.

 


**دیدار با مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول

روحانی در دیدار با خانم «کریستین مادلین اودته لاگارد» مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول  گفت: صندوق بین‌المللی پول باید نشان دهد که می‌تواند نقش خود را برای ثبات اقتصادی یک عضو ایفا کند و امیدوارم در این عرصه گام مثبتی بردارد.

  • بیشتر بخوانید:

 


** ملاقات با رئیس‌جمهور کوبا 

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های روز دوشنبه خود، در دیدار با آقای «میگل دیاز کانل» گفت:کوبا همواره در ذهن ملت ایران، یک کشور انقلابی و حائز اهمیت در عرصه جهانی بوده و دو ملت همواره با امپریالیسم و یکجانبه گرایی مبارزه کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا در سال‌های اخیر توافقات خود با کوبا را همچون سایر نقض عهدهای خود زیرپا گذاشته است، اظهار داشت: آن‌ها بر خلاف مقررات بین‌المللی از برجام به عنوان توافقی بین‌المللی نیز خارج شدند.

  • بیشتر بخوانید:

 


**مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا

رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که "آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می‌گیرد؟"، گفت: برنامه‌ای برای دیدار نداریم. اگر کسی علاقه به مذاکره، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند.

در این گفت‌وگو از رئیس‌جمهور سؤال شد که "دومین دور تحریم‌ها در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود و ایالات متحده به‌طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفتی شما را به صفر برساند، آیا معتقدید که چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد و چگونه چنین چیزی را می‌بینید؟".

روحانی گفت: اولاً آمریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است، یعنی در همین سپتامبر فشارهای خودش را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است، بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. آمریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد، در نهایت در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتماً به اهدافش نمی‌رسد.

متن کامل سخنان روحانی در این مصاحبه را اینجا بخوانید


**دیدار روسای جمهور ایران و بولیوی

حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر دوشنبه به‌وقت نیویورک با «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی دیدار کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، پزشکی، علمی و فناوری و تکنولوژیکی است، بر ضرورت گسترش روابط و همکاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد.

  • بیشتر بخوانید:

 


**دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک؛ از دیگر برنامه‌های روز دوشنبه رئیس‌جمهور

روحانی در دیدار با «توماس باخ» با اشاره به اینکه کمیته ملی المپیک ایران روابط و همکاری‌های خوبی با کمیته بین‌المللی المپیک دارد، اظهار داشت: علی‌رغم استقلال فدراسیون‌ها از دولت، همواره حامی ورزش و ورزشکاران در کشورمان هستیم.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی: همواره حامی ورزش و ورزشکاران کشورمان هستیم


**دیدار با رئیس‌ هیئت اجرایی دولت افغانستان

رئیس‌جمهور با «عبدالله عبدالله» رئیس‌ هیئت اجرایی دولت افغانستان نیز دیدار داشت و در این دیدار با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان همیشه در روزهای سخت در کنار هم بودند، گفت: طی سال‌های گذشته با فداکاری مردم افغانستان، عراق و سوریه ثابت شد که با ایستادگی و همکاری می‌توان شکست‌های قابل ملاحظه‌ای به تروریست‌ها تحمیل کرد.

  • بیشتر بخوانید:

 


**دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه

روحانی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور دیدار کرد. هر دو رئیس‌جمهور در این دیدار تاکید کردند که هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و تمام تلاش خود را برای توسعه همه جانبه این همکاری‌ها در راستای منافع دو ملت، به‌کار می‌گیرند.

  • بیشتر بخوانید:

رایزنی روحانی و اردوغان درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در نیویورک


**دیدار با نخبگان و صاحب‌نظران سیاست خارجی آمریکا در شامگاه دوشنبه

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا شرایط جدیدی به‌وجود آمده است، گفت: آمریکا بدون هیچ دلیل و منطقی از تعهد خود خارج شد و این به معنای آن بود که پل ویران شده‌ای که سال‌ها میان دو کشور وجود داشت و در حال ترمیم بود، دوباره به سمت ویرانی رفت.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی: خروج آمریکا از برجام، فرصت‌سوزی بزرگ در تاریخ روابط دو کشور است


**برنامه‌های دومین روز روحانی در نیویورک

**سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

روحانی روز سه‌شنبه در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تحریم‌های یک‌جانبه و نامشروع، خود نوعی تروریسمِ اقتصادی و ناقض حقِ توسعه است. جنگ اقتصادی که آمریکا تحت عنوان تحریم‌های تازه، آغاز کرده نه‌تنها مردم ایران را هدف قرار داده، بلکه آثار زیان‌باری برای مردم کشورهای دیگر داشته و در روند تجارت جهانی، اِخلال کرده است.

متن کامل سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل را اینجا بخوانید



**برنامه بعدی رئیس‌جمهور؛ مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی CNN و PBS

روحانی در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه‌های تلویزیونی CNN و PBS آمریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "نظرتان درباره توئیت رئیس‌جمهور آمریکا که گفته علی‌رغم درخواست‌های متعدد برنامه‌ای برای دیدار با جنابعالی ندارد و گفته که شاید در آینده چنین چیزی میسر شود و این توئیت را با گفتن این‌که شما یک آدم دوست‌داشتنی هستید تکمیل کرده، چیست و آیا برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ دارید؟" گفت: هیچ موقع نه امسال و سال گذشته هیچ‌ درخواستی برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتیم.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در مصاحبه با شبکه CNN و PBS: هیچ‌گاه درخواستی برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتیم


**دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه و نخست وزیر نروژ

روحانی در دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که عصر سه‌شنبه به‌وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام را خلاف مقررات و اقدامی غیرقانونی دانست و بر اهتمام جامعه جهانی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و حفظ برجام تاکید کرد.

رئیس‌جمهور در دیدار با خانم "ارنا سولبرگ" نخست وزیر نروژ، گفت: قطعنامه 2231 شورای امنیت تصریح دارد که همه کشورها باید از مفاد برجام حمایت کنند و بسیار مهم است که دنیا در برابر زیرپا گذاشتن این قطعنامه توسط آمریکا، بی‌تفاوت نباشد.

متن خبر دیدار روحانی با رئیس‌جمهور فرانسه و نخست وزیر نروژ را اینجا بخوانید


**ملاقات با نخست وزیر ارمنستان و بلژیک

حجت‌الاسلام حسن روحانی، در دیدار "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان گفت: خوشبختانه اعتماد خوبی بین دو دولت و دو ملت وجود دارد اما به‌رغم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دو کشور، سطح همکاری‌های اقتصادی تهران – ایروان مطلوب نیست.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در دیدار با "شارل میشل" نخست وزیر بلژیک با اشاره به اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و این در گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد قرار گرفته است، اظهار داشت: مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا محکم و خوب است ولی ما خواهان اقدامات عملی این اتحادیه برای حفظ برجام هستیم.

  • بیشتر بخوانید:

دیدار روحانی با نخست وزیر ارمنستان و بلژیک


**دیدار با نخست وزیر انگلیس

حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار خانم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آن‌ها عمل کرده است، اظهار داشت: در توافقات چند جانبه باید عمل به تعهدات از سوی طرفین تعادل و توازن داشته باشد.

  • بیشتر بخوانید:

دیدار روحانی و نخست وزیر انگلیس با موضوع برجام و تحولات منطقه


**دیدار با جمعی از رهبران جوامع مسلمان در ایالات متحده آمریکا؛ آخرین برنامه روز سه‌شنبه روحانی

رئیس‌جمهور، سه‌شنبه شب به وقت نیویورک و در دیدار جمعی از رهبران جوامع مسلمان در ایالات متحده آمریکا، تروریسم تکفیری را بزرگترین خطر برای چهره رحمانی اسلام برشمرد و تصریح کرد: جنایت داعش تنها کشتن آدم‌ها نبوده و نیست. تروریست‌های داعشی با عملکرد خود تنها به مردم منطقه ظلم نکردند بلکه اعتقاد ملت‌ها به اسلام و دین را نیز سربریدند.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی: تروریسم تکفیری و داعش بزرگترین خطر اسلام است


**برنامه‌های سومین و آخرین روز روحانی در نیویورک

**دیدار با نخست وزیر مالزی

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه به‌وقت نیویورک در دیدار با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و مالزی، بر توسعه و تعمیق همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران ــ کوآلالامپور در راستای منافع دو ملت تأکید کرد و ایرانیان مقیم مالزی را سرمایه‌هایی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور خواند.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار ماهاتیر محمد: کشورهای دوست در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند


**دیدار روحانی با رئیس‌جمهور سوئیس

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار «آلن برسه» رئیس‌جمهور سوئیس، با اشاره به اینکه توسعه روابط و همکاری ایران و سوئیس در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره حائز اهمیت است، گفت: ملت ایران همواره احترام خاصی برای دولت و ملت سوئیس قائل هستند.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار رئیس جمهور سوئیس: حمایت از حفظ برجام، حمایت از شورای امنیت و صلح و امنیت در منطقه جهان است


** ملاقات با نخست وزیر ژاپن؛ از دیگر برنامه‌های روحانی در روز چهارشنبه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و "شینزوا آبه " در این دیدار با تاکید بر روابط سنتی و صمیمانه دو کشور، بر تداوم همکاری‌های مشترک ایران و ژاپن در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.

رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع قاطع ژاپن در برجام، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام تخلف از پیمان چندجانبه و قطعنامه شورای امنیت و محکوم است.مساله برجام به صلح و امنیت منطقه مربوط می‌شود، علاوه بر آن همه کشورها طبق قطعنامه 2231 موظف به حمایت از برجام هستند.

  • بیشتر بخوانید:

رایزنی روحانی و نخست وزیر ژاپن درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی



**دیدار روحانی با نخست‌وزیر ایتالیا

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار " جوزپه کنته " نخست وزیر ایتالیا، با اشاره به ابراز همدردی ایتالیا با دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه تروریستی اهواز اظهار داشت: به شهادت رساندن 24 نفر از مردم بی‌گناه از جمله یک کودک چهار ساله در حمله تروریستی اهواز،  نشان می‌دهد که همه باید اقدامات جدی‌تری علیه تروریسم اتخاذ کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها از یک‌سو تهدید و از سوی دیگر و از طرق مختلف پیام مذاکره می‌دهند و غافلند که مذاکره در چنین فضایی معنایی نخواهد داشت.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا: اروپا باید برای حفظ و تقویت برجام به اقدامات عملی و سریع دست بزند


**دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد

حجت‌الاسلام روحانی بعداز ظهر چهارشنبه به وقت محلی در دیدار «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک، مواضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره حفظ برجام را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سازمان ملل متحد باید به وظیفه خود در راستای استحکام قوانین بین المللی به گونه‌ای عمل کند که هیچ کشوری نتواند به تشخیص خود با تعهدات بین المللی، به‌ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت مقابله کند.

رئیس جمهور هم‌چنین تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران همکاری و هماهنگی همه جانبه با سازمان ملل متحد در مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین المللی است.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار گوترش: اراده ایران همکاری همه‌جانبه با سازمان ملل است/ نباید عهدشکنی و بی‌قانونی در جامعه جهانی عادی شود


**دیدار با «نیکولاس مادورو»؛ برنامه بعدی رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام روحانی در دیدار «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به روابط خوب دو کشور، گفت: مردم ایران و ونزوئلا به طور مداوم مورد تهاجم و تحریم آمریکا قرار داشته‌اند.

روحانی با بیان اینکه امروز رئیس‌جمهور آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، شکست جدیدی در راستای اقدامات خلاف قانون خود تجربه کرد و همه کشورها از برجام حمایت کردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با کشورهای حوزه آمریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا استقبال می‌کند.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار مادورو: حکومتی که پشتوانه مردم را در اختیار دارد تسلیم تهدید نمی‌شود


**نشست خبری با رسانه‌های خارجی؛ آخرین برنامه روحانی در نیویورک

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان برنامه‌های حضور خود در نیویورک در نشست خبری با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت:‌ این خروج یک خروج غیرقانونی بود و ما در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم که اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند.

وی درباره تحریم‌های ماه نوامبر گفت: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد، همه کارها را قبلا انجام دادند،‌ آن‌ها در این زمینه بیش‌فعال بودند که دنبال تحریم‌ها بودند و آنچه در نوامبر قرار بود صورت گیرد در سپتامبر صورت گرفته،‌ بنابراین  هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و کاملا یک بحث روانی است و آمریکا می‌خواهد فشار بیشتری بیاورد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در هیچ کجای منطقه را نداریم و ما نمی‌خواهیم تنش را با آمریکا بالا ببریم، هیچکدام. اما از آمریکا می‌خواهیم که به قانون و حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.

متن کامل سخنان روحانی در نشست خبری در نیویورک را اینجا بخوانید


**عزیمت روحانی به تهران

حجت‌الاسلام حسن روحانی بعد از حضور سه روزه خود در نیویورک، عصر چهارشنبه به‌وقت محلی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

  • بیشتر بخوانید:

روحانی نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد


**ورود رئیس‌جمهور به تهران

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور بعد از سفر سه روزه به نیویورک، بعد از ظهر پنجشنبه(5 مهر) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

سخنرانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا، دیدار با رهبران مسلمان آمریکا و گفت‌‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان، ان بی سی و پی بی اس آمریکا و هم‌چنین دیدار با روسای جمهور و مسئولان بلندپایه چند کشور از جمله انگلیس، فرانسه، کوبا، ایتالیا و ارمنستان از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار