مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد گفت: گیاه کینوآ برای نخستین بار در نیم هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان کشت و حدود دوتن برداشت شد.
کد خبر: ۶۶۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 14 October 2018

صدر پورکوثری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد با بیان اینکه کشت گیاه کینوا برای نخستین بار است که در میبد کشت می شود گفت: حدود دوتن گیاه کینوا در کشتزارهای میبد برداشت شد.

پورکوثری افزود: دانه کینوا نوعی شبه غله با ارزش غذایی فراوان است و منبعی غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین ب. محسوب می‎شود به طوری که در کشور‌های آمریکای جنوبی به خاویار گیاهی معروف است کینوا به عنوان غذایی بدون گلوتن، گیاهی دارویی هم محسوب می‌شود. کینوا بومی کشور‌های بولیوی، شیلی و پرو در آمریکای جنوبی است.

وی ادامه داد: کینوا را در انواع مختلف خاک حتی با طیف وسیعی از pH بین ۶ تا ۵/۸ می‌توان کشت کرد خاک مطلوب این گیاه شنی-لومی تا لومی- شنی است تاریخ مناسب کاشت کینوآ در مناطقی مانند میبد حدود اواسط مردادماه است این گیاه در سالجاری در این شهرستان در سطح نیم هکتار در چند مزرعه در نقاط مختلف از جمله مزرعه کلانتر، ده شیخی و شاه جهان‎آباد کشت شده است.

مقامت گیاه کینوا در مقابل کم آبی و شوری آب
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد گفت: بذر پس از کاشت در شرایط مناسب و با تأمین رطوبت طی ۲۴ ساعت جوانه می‌زند به طورکلی کینوا به کم آبی و شوری آب و خاک مقاوم است آبیاری بیش از نیازِ گیاه موجب نازکی و طویل شدن ساقه و در نهایت ورس خواهد شد آبیاری‌های اولیه، جوانه زنی بذور را آسان‌تر می‌کند در کشت کینوا امکان استفاده از آبیاری تحت فشار و استفاده از نوار‌های تیپ آبیاری وجود دارد.

پورکوثری با بیان اینکه کینوا به خاویار گیاهی شهرت داردگفت: به طورکلی کینوا برای استقرار در ابتدای رشد به مراقبت، بویژه مبارزه با علف هرز، نیاز دارد زیرا در ۲ هفته اول پس از سبزشدن، کینوا سرعت رشد کمی دارد و قدرت رقابت با علف‌های هرز را ندارد آفات زیادی همچون کرم برگ خوار به کینوا حمله می‌کنند و موجب ۴۰ درصد خسارت می‌شوند گنجشک نیز در مرحله رسیدن سنبله‌ها خسارت زا است.

وی ادامه داد: کینوا برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک و روز کوتاه است رسیدگی کامل سنبله‌ها ۱۱۰ تا ۱۲۵ روز پس از کاشت خواهد بود عملکرد دانه کینوا بسته به رقم و شرایط کاشت در اقلیم‎های مختلف در کشور‌ها بین ۱۱۲۰ تا ۶۰۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد کاهش سطح قند خون و کلسترول، نداشتن گلوتن، داشتن تمام آمینواسید‌های ضروری، پروتئین فراوان، داشتن مواد معدنی مهم از جمله منیزیم جهت جلوگیری از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و متعادل سازی فشار خون را از جمله خواص و فواید استفاده از این گیاه برشمرد.

پورکوثری گفت: با توجه به تبعات خشکسالی ۲ دهه گذشته، افت آب‌های زیر زمینی و ضرورت تغییر الگوی کاشت و همچنین استفاده و بهره برداری اقتصادی از آب و خاک جهاد کشاورزی میبد در راستای توسعه و ترویج کشت این گیاه مفید اقدام به توزیع بذر رایگان، سمپاشی، آموزش و برداشت کینوا در بین کشاورزان میبدی کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار