توسعه و افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی هرسال تجربه و تکرار می شود که این افزایش محصول، چند سالی است با مشکلات زیرساختی در فروش محصول باغداران مواجه شده است.
کد خبر: ۶۷۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷ 22 October 2018
به گزارش تاناک آذربایجان غربی استان آذربایجان غربی از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست کشور  را دارد، سطح کشت باغهای بارور سیب در این استان حدود 54 هزار و 500 هکتار و سطح کشت باغهای غیربارور آن بیش از 13 هزار هکتار با میانگین تولید 17تن در هکتار است.

سالیانه 200 هزارتن محصول تولیدی این استان به ارزش 150 میلیون دلار به خارج از کشور صادر می شود.

95 درصد از ارقام تولیدی سیب آذربایجان غربی، سیب های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز است و مابقی ارقام تابستانه و بومی است.

پراکندگی باغهای سیب به وسعت شهرهای آذربایجان غربی است و شهرستان ارومیه با دارابودن 45درصد از این باغها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستانهای سلماس ،مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه های بعدی قرار دارند.

پاییز فصل برداشت سیب آذربایجان غربی است و هر سال باغداران این نعمت خدادادی را در ماه اول پاییز از درختان می چینند.

فروش محصول با قیمت مناسب و نبود حمایت از تولید مشکلاتی است که گریبانگیر باغداران است و انتظار دارند برطرف شود.

توسعه باغهای سیب و افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی هرسال تجربه و تکرار می شود که این افزایش تولید، چند سالی است با مشکلات زیرساختی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: پیش بینی می شود امسال در هفده شهرستان استان بیش از یک میلییون  و 300 هزار تن سیب برداشت شود.

کریم زاده می افزاید: برآوردها نشان می‌دهد برای مصرف یک میلیون تن سیب تولیدی استان هیچ مشکلی وجود نداشته باشد ولی نگهداری و مصرف 300  هزار تن سیب مازاد باید مدیریت و کنترل شود.

کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معتقدند، هم اکنون قیمت سیب به دلیل عرضه زیاد و کاهش تقاضا پایین است و این قیمت با توجه به هزینه های تولید سیب قیمت مناسبی نیست.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: با وجود این که سیب‌ تولیدی استان کیفیت و مرغوبیت بالایی دارد اما در عرصه بازاریابی و فروش داخلی و حتی در صادرات با مشکل مواجه است.

امانی می افزاید: بیشتر مشکل باغداران پس از مرحله تولید بوجود می آید و بالابودن هزینه‌های تولید، پائین بودن قیمت محصول نهایی و نامشخص بودن وضعیت صادرات از مهم‌ترین مشکلات باغداران استان است.

او با اشاره به فعالیت دوازده کارخانه صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی تصریح می کند: صاحبان صنایع تبدیلی در زمان برداشت و خرید محصولات کشاورزی به خصوص سیب در بحث تعیین قیمت به صورت مشترک عمل می کنند، درحالی که باغداران استان در این رابطه هیچ حرکت صنفی انجام نداده اند.

مقیمی یکی از باغداران ارومیه ای می گوید: کارخانه های صنایع تبدیلی محصول سیب را با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند و این قیمت پایین حتی هزینه های تولید را جبران نمی کند.

کارشناسان معتقدند، ضعف در زیرساخت های حمل و نقل، نبود برنامه ر‌یزی برای حمایت از تولید، شایعه پراکنی در خصوص کیفیت سیب تولیدی استان، قیمت پایین محصول و سورت و بسته بندی نامناسب از عمده مشکلات بازار سیب استان است.

کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر کیفیت بالای سیب تولیدی استان می گوید: در حال حاضر تنها در بسته بندی محصول سیب مشکل وجود دارد که برای برطرف کردن آن بسته بندی در سردخانه ها را در اولویت قرار داده ایم.
 
حیاتی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی معتقد است، در شرایط فعلی و با توجه به افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی، وجود سردخانه ها به عنوان واحدهای خدماتی که با هدف نگهداری، تنظیم بازار و توسعه صادرات محصولات کشاورزی تولیدی استان ایجاد شده اند از نظر اقتصادی حائز اهمیت بوده و استاندارد سازی و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده این سردخانه ها ضروری است.
 
رئیس هیئت مدیره مجمع صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی می گوید: تعداد کمی از سردخانه های استان استاندارد نیستند و باغداران می بایست سیب تولیدی خود را به سردخانه های مجوزدار تحویل دهند.

کارشناسان بر این باورند که مازاد تولید سیب در آذربایجان غربی یکی از مسائل اساسی در بازار عرضه و فروش این محصول است به گونه ای که میزان سیب تولیدی استان بیش از نیاز داخلی است و باید درخصوص صادرات آن تدابیر لازم اندیشیده شود، آنها راه اندازی واحدهای سورت و بسته بندی مناسب در سردخانه‌های استان، حمایت از صادرکنندگان با پرداخت جوایز صادراتی و برقراری استاندارد اجباری در صادرات سیب را از راهکارهای عملی برای تنظیم بازار محصولات سیب استان ذکر می کنند.
 
سیب و باغدارانی که در انتظار حمایت اند
سیب و باغدارانی که در انتظار حمایت اند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار