ئیس پلیس اینترپل ضمن اعلام توصیه‌هایی به زائران اربعین از آنان خواست به هشدار‌های اعلامی از سوی پلیس توجه کرده و آن را رعایت کنند.
کد خبر: ۶۷۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷ 27 October 2018
 سردار "شیرزاد" ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهارداشت: در راستای سلامت زائران و عدم بروز مشکلات احتمالی در همایش پیاده روی اربعین حسینی (ع)، زوار عزیز به هشدار‌های پلیسی توجه و آن را رعایت کنند: 
 
۱- از توجه به هرگونه پیامک یا ایمیل که به نوعی قصد دریافت اطلاعات شخصی یا حساب کاربری شما را دارد، جداً خودداری کرده و تحت هیچ شرایطی وجهی را به شماره حساب‌های ارسالی از این طریق واریز نکنید.
۲- در هر شرایطی از پذیرش و جابجا کردن هر گونه بسته و چمدان‌های افراد غیر (حتی مدیر تور و کاروانی که با آن قصد سفر دارید) خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد مخدر و یا اشیاء ممنوعه باشد.
۳- از پیشنهادات مالی و مشارکتی بالاخص در تقسیم کردن کرایه در مسیر‌های مشترک خودداری کنید.
۴- در انجام معاملات با تجار و کسبه ایرانی و خارجی حتی المقدور از گرفتن چک‌هایی که در عهده بانک‌های خارجی صادر می‌شود، جدا پرهیز کنید، زیرا در صورت برگشت چک، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران قابلیت پیگیری ندارد.
۵- به هموطنان توصیه می‌شود از تهیه گذرنامه خارج از مسیر قانونی خودداری کنند، بدیهی است در صورت استفاده از گذرنامه‌های غیر اصیل در مبادی ورودی و خروجی کشورها، دارنده گذرنامه بازداشت و به عنوان متهم با وی برخورد خواهد شد.
۶- دارندگان گذرنامه که قبلا گذرنامه خود را مفقوده اعلام کرده اند، در صورت یافتن آن به هیچ عنوان از آن استفاده نکرده و در اولین فرصت آن را به اداره گذرنامه تحویل دهند، زیرا مشخصات آنان به عنوان گذرنامه مفقوده در سامانه‌ها ثبت و در صورت استفاده مجدد در مبادی ورودی و خروجی کشور ها، متوقف و با فرد به عنوان دارنده گذرنامه مسروقه رفتار خواهد شد.
۸- از تحویل دادن مدارک هویتی خود (خصوصاً گذرنامه) به افراد غیرمسئول، به هر دلیل جداً خودداری کنید.
۹- از سپردن وسایل، مدارک شناسایی، کارت اعتباری، پول و اشیای گران قیمت خود به افراد ناشناس و یا رها نمودن آن‌ها در اتاق هتل محل اقامت، خودداری کنید.
۱۰- از پذیرفتن پول، اشیاء و وسایل اشخاص ناآشنا که با شگرد‌های مختلف درخواست انتقال آن به خارج از کشور و یا بالعکس را دارند، جداً پرهیز کنید.
۱۱- در صورت اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها اولا سعی نمایید در اماکن شناخته شده اقامت گزیده و ثانیا از وسایل و مدارک مسافرتی از جمله گذرنامه، بلیت و دارایی‌های خود به دقت مواظبت نمایید. به این منظور استفاده از صندوق امانات در هتل‌ها توصیه می‌شود.
۱۲- در هنگام خروج از محل اقامت، مدارک شناسایی و آدرس و شماره تلفن محل سکونت و حتی الامکان کروکی محل مورد نظر را به همراه داشته باشید.
۱۳- از تردد در مکان‌های ممنوعه و یا خلوت که شهرت خوبی نداشته و پلیس نیز نظارت کمی بر آن‌ها دارد، اجتناب کنید.
۱۴- نشانی و شماره تلفن سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق را از قبل تهیه کرده و به همراه داشته باشید، در صورت بروز هرگونه مشکل، مطمئن‌ترین محل برای مراجعه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، نجف و بصره است.
۱۵- در صورت بروز بیماری و کسالت به مراکز درمانی مجاز از جمله هلال احمر مراجعه کرده و از پذیرش و مصرف دارو‌های توصیه شده از سوی افراد ناشناس و غیر مسئول جداً خودداری کنید.
۱۶- در صورت نیاز به استفاده از آب شرب، به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری، از بطری‌های آب معدنی به صورت پلمب شده استفاده کنید.
۱۷- تمدید روادید در برخی کشور‌ها به سختی انجام می‌گیرد؛ لذا توصیه می‌شود مدت اقامت را بر مبنای زمان تعیین شده، تنظیم کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
۱۸- توصیه می‌شود، هیچ سندی را که متوجه مطالب آن نشده اید و یا به زبان محلی می‌باشد، امضاء نکنید، چون پس از امضای سند، اصلاح آن تقریباً غیر ممکن است.
۱۹- چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید، بلافاصله از مأموران بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعاً به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی‌دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری کنید.
۲۰- در صورت مفقود شدن و یا سرقت اشیاء و وسایل خود، ضمن مراجعه به پلیس محلی تصویری از صورتجلسه پلیس را به منظور پیگیری‌های بعدی در اختیار داشته باشید.
۲۱- زائران عزیز وجه نقد و لوازم و مدارک شخصی خود را حفظ و نگهداری کنید و اطلاعات شخصی خود را به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی در اختیار افراد غیر قرار ندهید.
۲۲- از تبدیل پول در خارج از صرافی‌ها و بانک‌ها اجتناب کرده و از قبول اسکناس‌های درشت از دست فروشی‌ها و افراد خیابانی خودداری و همچنین در صورت مشاهده پول جعلی از استفاده و یا ارائه آن به دیگران پرهیز کنید.
۲۳- هموطنان عزیز در هنگام ورود به مبادی مرزی کشور ها، دقت کنند تا گذرنامه آنان ممهور به مهر ورود آن کشور شده باشد. لازم به ذکر است در صورت سهل انگاری پلیس مرزی کشور مذکور، صاحب گذرنامه از نظر مقامات ذی صلاح این کشور‌ها متهم به عبور غیرمجاز بوده و عواقب این امر متوجه وی خواهد بود.
۲۴- به اشخاص نا آشنا که در فرودگاه‌ها و اطراف سفارتخانه‌ها قصد طرح دوستی با شما دارند، اعتماد نکنید.
۲۵- برای اخذ ویزای کشور‌ها فقط به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کرده و از تماس با دلالان و واسطه گران خودداری کنید.
۲۶- حضور بیش از مدت مقرر در کشور‌هایی که دارای قرارداد لغو روادید هستند، مستلزم اجازه رسمی از مقامات آن کشور و تمدید مدت اقامت می‌باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.
۲۷- گواهینامه بین المللی در برخی کشور‌ها فاقد اعتبار است و در صورت نیاز به رانندگی باید از گواهینامه رانندگی این کشور‌ها استفاده کرد، در غیر این صورت در صورت بروز حادثه فرد مقصر شناخته شده و ممکن است بازداشت شود.
۲۸- هر ایرانی در خارج از کشور سمبل انقلاب، اسلام و نماینده مردم ایران است. شما برادر و خواهر گرامی سعی کنید بهترین سفیر کشورمان در خارج از کشور باشید.
رئیس پلیس بین الملل ناجا به زائران اربعین توصیه کرد در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن‌های زیر تماس بگیرند.
۱- شماره تلفن سفارت ایران در کربلا: ۰۰۹۶۴۳۲۳۲۲۹۰۵،
۲- شماره تلفن سفارت ایران در بغداد: ۶۴۴ و ۰۰۹۶۴۱۵۳۷۷۶۰۵،
۳- شماره تلفن مشاوران اینترپل تهران: ۰۲۱۸۱۸۲۴۲۷۳
 
 
آمادگی پلیس برای بازگشت زائران / بازگشت ۴۴۱ هزار و ۳۶۵ زائر به کشور
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا از آمادگی کامل پلیس برای بازگشت زائران خبر داد و گفت: زیرساخت‌ها آماده و برنامه ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی قرارگاه مرکزی اربعین ناجا، سردار "محسن فتحی زاده " با بیان اینکه پذیرایی از زائران در هنگام ورود به خاک کشور است تا شأن و کرامت آن‌ها حفظ شود، اظهار داشت: عمده تردد‌ها از پایانه برکت در شهر مهران صورت می‌گیرد؛ پلیس استان ایلام باید این پایانه را به خوبی مدیریت و بر ورود و خروج اتوبوس‌ها در آن نظارت کند.
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا از استقرار مراکز درمانی و آمبولانس در مرز‌ها خبر داد و گفت: با همکاری نیرو‌های مرزبانی این گروه‌های امدادی مستقر خواهند شد تا در صورت نیاز به زائران امداد رسانی شود.
سردار فتحی زاده تصریح کرد: در این پایانه ۲ سوله بزرگ و چند موکب وجود دارد که حتما باید تجهیز و امکانات آن در اختیار زائران قرار گیرد.
وی افزود: ساماندهی دست فروشان و ممانعت از پهن کردن بساط توسط آن‌ها قبل از پل زائر به خاطر تردد آسان خودرو‌ها از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد.
سردار فتحی زاده از باقی ماندن حدود ۲۰۰ هزار نفر برای خروج از مرز مهران و سفر به کربلا خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود، این افراد ظرف ۴۸ ساعت آینده از طریق مرز مهران در مراسم اربعین شرکت کنند.
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا در خاتمه گفت: طبق آمار تا صبح امروز "شنبه- ۵ آبان" یک میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۴۷ زائر از مرز‌های مهران، شلمچه وچذابه به عراق سفر و ۴۴۱ هزار و ۳۶۵ نفر نیز به کشور بازگشته اند.
 
 
تمهیدات مرز مهران برای بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور
استاندار ایلام، از تسهیلات مناسب و تمهیدات لازم در مرز مهران، برای بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور خبر داد.
قاسم سلیمانی دشتکی، در مصاحبه با رادیو «اربعین»، با بیان این که در حال حاضر روندد تردد زائران اربعین حسینی از مرز مهران روان است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، گفت:: پیش بینی می‌کنیم دو تا سه روز آینده در مرز مهران با اوج بازگشت زائران به کشور مواجه شویم.
استاندار ایلام خاطرنشان کرد: روز گذشته حدود ۴۵ هزار زائر از مرز مهران برای ورود به کشور عبور کرده اند و پیش بینی می‌کنیم که امروز این میزان تردد به مرز ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر برسند.
وی گفت:تمهیدات لازم برای بازگشت زوار از نظر رفاهی، بهداشتی، خدماتی و همچنین جابه جایی زوار فراهم شده است.
سلیمانی با بیان این که موکب‌ها نیز در مرز مهران برای پذیرایی از زوار آماده هستند، افزود: پیش بینی می‌کنیم زواری که برای بازگشت به کشور به مرز مهران مراجعه می‌کنند، بیشتر از تعدادی باشد که از این مرز برای سفر به عراق عبور کرده اند.
 
اعتبار دوماهه روادید اربعین برای زوار ایرانی و افغانستانی
 
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه: روادید اربعین تا دو ماه برای زوار ایرانی و افغانستانی اعتبار دارد.
مجتبی کریمیدر ن. مصاحبه با رادیو اربعین نقش این شبکه را مثبت ارزیابی کرد و مطالبه گری رادیو اربعین را در پوشش نقاط ضعف و رسیدگی مسئولان، موفق دانست.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه افزود: صدور گذرنامه تا ساعت ۲۴ امشب ادامه می‌یابد.
کریمی گفت: سفارت جمهوری عراق و نمایندگی و سرکنسول گری‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.
وی افزود: در حال حاضر همان رقم یک میلیون و ۸۰۰ هزار روادید که از سوی سامانه سماح درخواست شده، توسط سفارت عراق صادر می‌شود و هیچ روادید باقی مانده‌ای نداریم بجز تعداد کمی از روادید عزیزان افغانستانی که مسائل فنی نیز بر طرف شده است.
کریمی با اشاره به اینکه کمتر از یکساعت طول می‌کشد که این تعداد روادید نیز صادر شود، ادامه داد: در روادید الکترونیکی صدور این حجم امکان پذیر است، اما در حوزه صدور روادید بصورت دستی، کم نظیر است.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه به رادیو اربعین گفت: این روادید تا دو ماه برای رفتن به عراق اعتبار دارد.
کریمی همچنین در خصوص اتباع افغانستانی گفت: از سفارت عراق خواستیم این فرجه زمانی برای اتباع افغانستانی نیز اعمال شود و این زوار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این دو ماه فرد می‌تواند یکبار وارد عراق شده و یکبار از عراق خارج شود.
 
 
ترافیک پرحجم در مرز‌های سه‌گانه غرب کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا: ترافیک در محور‌های ایلام- مهران، چذابه و شلمچه در هر دو مسیر رفت و برگشت پرحجم گزارش شده است.
سرهنگ «نادر رحمانی» اظهار داشت: در حال حاضر در اغلب محور‌های استان‌های ایلام و کردستان و همچنین محور‌های «حمیل- ایلام» و «حمیل - کرمانشاه» گردوغبار جریان دارد.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت محور‌های منتهی به مرز‌های سه‌گانه کشور، گفت: ترافیک در محور‌های «ایلام- مهران»، «چذابه و شلمچه» در هر دو مسیر رفت و برگشت پرحجم گزارش شده است و خوشبختانه مشکل خاصی نیست.
سرهنگ رحمانی با بیان اینکه هنور هم ظرفیت خالی در پارکینگ‌های موجود در سه مرز داریم، افزود: با توجه به اینکه بازگشت زوار از کشور عراق را هم داریم در پارکینگ‌های مرز‌های سه‌گانه ظرفیت برای پارک خودرو وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ترافیک در ورودی کلانشهر‌ها سنگین است، خاطرنشان کرد: ترافیک در آزادراه‌های «قزوین- کرج» و «کرج- تهران» محدوده‌های پل فردیس، پل کلاک، گرمدره و ورودی شیخ فضل‌الله سنگین است.
سرهنگ رحمانی ادامه داد: ترافیک در جاده مخصوص کرج، شهریار- تهران و پاکدشت - تهران نیمه سنگین و قم- تهران و ساوه- تهران پرحجم است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا با اشاره به بارش باران در اغلب محور‌های گیلان و گلستان، گفت: در محور‌های سراب- اردبیل، اهر- کلیبر و بستان‌آباد- زنجان مه گرفتگی و کاهش دید برای راننده گزارش شده است.
 
تردد آسان زائران در مرز شلمچه
معاون آماد و پشتیبانی ناجا در بازدید از مرز شلمچه بیان کرد: در مرز شلمچه زائران به راحتی تردد می‌کنند.
"سردار رحمت اله محمدی" در بازدید از مرز بین المللی شلمچه، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کارکنان انتظامی اظهار داشت: بحمدالله تاکنون در مرز شلمچه هیچ گونه مشکل ترافیکی و امنیتی وجود نداشته است و خروج زائران به راحتی انجام می‌شود.
وی افزود: همکاران ما در یگان‌های پشتیبانی کننده نیز همانند سایر همرزمانشان در مرز‌ها مسئولیت پشتیبانی و نگهداری را برعهده دارند.
سردار محمدی در ادامه با اشاره به فضیلت اقدامات پلیس در ایام اربعین خاطر نشان کرد: هرکس قدمی در راه اربعین حسینی (ع.) بردارد زائر امام حسین (ع) است.
معاون آماد و پشتیبانی ناجا تصریح کرد: همکارانم در نیروی انتظامی که از سفر اربعین جا مانده اند با اقداماتی که در این مدت داشتند ازجمله بازگشایی مسیر‌ها، روان سازی و خروج زائران، ثواب و اجر اربعین را می‌برند.
محمدی در پایان گفت: بحمدالله شاهد خروج زائران عزیز ایرانی و اتباع خارجی در امنیت کامل هستیم.
 
فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع): در مرز مهران عاشورا و کربلایی دیگر برپاست
فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) با اشاره به خیل زوار در مرز مهران و عزیمت به سوی عتبات عالیات، تاکید کرد: زوار در دو روز باقی مانده خود را زودتر به مرز برسانند.
سردار حسینی در مصاحبه با رادیو اربعین گفت: هم اینک در شهر و مرز مهران، مشهد شهیدان دفاع مقدس هستیم و بیش از ۶ هزار نفر از استان‌های مختلف در طول ۸ سال دفاع مقدس در این منطقه به شهادت رسیدند.
سردار حسینی گفت: آن زمان مهران کربلایی شد و امروز با عنایت امام زمان-عج- و لطف و توجه خداوند، دروازه عتبات عالیات شده است.
وی افزود: یک میلیون ایرانی از مرز مهران عبور کردند و مردم ایلام میزبان دلدادگان و عشاق اباعبدالله الحسین-ع- هستند.
سردار حسینی ادامه داد: در پایانه مهران جمعیت قابل توجهی در حرکت به سوی مرز هستند و دو روز دیگر بیشتر به اربعین باقی نمانده، با کاهش جمعیت رو به رو هستیم، ولی جمعیت قابل توجهی عبور می‌کند.
وی با اشاره به عبور ۱۸۹ هزار ایرانی از مرز مهران در روز گذشته، توصیه کرد: زوار با صبر و حوصله تلاش کنند زودتر خود را به مرز برسانند.
سردار حسینی ادامه داد: هم اینک شاهد بازگشت عزیزان زائر به کشور هم هستیم.

انتقال خودروی زائران به پارکینگ در صورت توقف ممنوعه، سامانه ۱۱۰
معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه خودرو‌هایی که در محل‌های ممنوعه شهر مهران پارک شده اند به پارکینگ‌ها منتقل می‌شوند گفت: فهرست این خودرو‌ها در مرکز سامانه ۱۱۰ قرار می‌گیرد.
سرهنگ "جلال میرزابیگی" در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی قرارگاه مرکزی اربعین ناجا اظهار داشت: در حال حاضر تردد زائران با حجم زیاد و با سهولت از پایانه مرزی مهران در جریان است.
وی با اشاره به خروج ۷۰۵ هزار زائر تا ساعت ۲۴ شب گذشته از پایانه مرزی مهران تصریح کرد: به منظور تسهیل در تردد زائران و جلوگیری از ازدحام در پایانه مرزی مهران توقفگاه‌هایی در شهر‌های عقبه ایجاد شده است که حضور زائران را در مرز مهران مدیریت کند.
معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان ایلام با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر مهران از زائران خواست خودرو‌های خود را در پارکینگ‌های شناسنامه دار بیرون شهر پارک کنند.
وی با اشاره به پارک تعداد زیادی خودرو در محل‌های ممنوع شهر مهران یادآور شد:این خودرو‌ها با استفاده از جرثقیل به پارکینگ‌ها معتبر منتقل شده اند.
سرهنگ میرزابیگی گفت: فهرست این خودرو‌ها در مرکز ۱۱۰ قرار گرفته و زائران برای مراجعه می‌توانند با تماس به این مرکز از محل جدید خودرو‌های خود مطلع شوند.
 
 
زائران با بیماری خاص، به مدیریت درمان مراجعه کنند
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین: اگر کسی از زائران اربعین حسینی دچار بیماری خاصی بود، در مرز به مدیریت درمان مراجعه کند.
زائران، هر جایی در داخل کشور نیاز به خدمات فوریت‌های پزشکی و درمانی داشته باشند می‌توانند از سامانه ۱۱۵ استفاده کنند.
پیرحسین کولیوند سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت و رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین با اعلام اینکه تا کنون مشکلی در حوزه بهداشت و درمان وجود نداشته است، گفت: مراکز بهداشت و درمان در داخل کشور و همچنین در عراق، فعالیت‌های خودشان را به خوبی انجام می‌دهند و از تمام درمانگاه‌ها و مراکزی که برای خدمات درمانی استفاده می‌شود، بازدید کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در طول مسیر یک بیمارستان بسیار مجهز وجود دارد. در نجف نیز به اندازه کافی درمانگاه است و هر کسی که نیاز به خدمات درمانی داشته باشد، می‌تواند مراجعه کند و به اندازه کافی نیز دارو و تجهیزات وجود دارد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت، خطاب به زائرین پیاده روی اربعین بیان کرد: هر کدام از زائرین که نیاز به خدمات درمانی در کشور عراق داشتند، بلافاصله به یکی از درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند. همکاران ما در تمام طول مسیر حاضر هستند.
وی به آب و هوای این روز‌های مرز و کشور عراق اشاره و بیان کرد: با توجه به وضع آب و هوا، زائرین برای بازگشت برنامه ریزی دقیقی انجام دهند تا به ترافیک و ازدحام برنخورند. اگر کسی دچار بیماری خاصی بود، در مرز به مدیریت درمان مراجعه کنند. هر جایی در داخل کشور نیاز به خدمات فوریت‌های پزشکی و درمانی داشته باشند می‌توانند از سامانه ۱۱۵ استفاده کنند.
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین تصریح کرد: زائران بهترین افرادی هستند که می‌توانند از بروز بیماری پیشگیری کنند و تا به امروز نیز از این نظر، مشکلی وجود نداشته است.
 
امروز؛ آغاز همایش «اربعین و همگرایی امت اسلامی» در کربلا
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: صبح امروز شنبه، همایش سه روزه «اربعین و همگرایی امت اسلامی» در کربلا با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های کربلا و مقامات مسئول محلی و اساتید ایرانی برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین با بیان اینکه با حضور جمع کثیری از زائران عراقی و کشور‌ها و ملیت‌ها مختلف و ایرانی‌های عزیز در شهر کربلا و مسیر، اکثر برنامه‌ها در حال اجراست، گفت: این همایش از صبح تا ظهر خواهد بود و عصر هم مراسم بزرگداشت شهدا با حضور خانواده شهدا و مقامات عراقی در محل ستاد فرهنگی اربعین برگزار می‌شود.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار داشت: برنامه‌های سخنرانی و برگزاری مراسم در کربلا طبق برنامه ریزی ها، در جریان است و همه این مراسم‌ها با استقبال خیلی خوب زائران مواجه است.
وی با اشاره به بارش باران در کربلا، به زائران متذکر شد: در کربلا با بارش نزول رحمت الهی مواجه هستیم و بخشی از موکب‌ها به دلیل مشکلات، ممکن است قابلیت سکونت نداشته باشند، خیابان‌ها وضعیت خاصی دارد، هوا سرد شده و از زائران خواهشمندیم وقتی وارد کربلا می‌شوند، توقف شان کوتاه باشد و برگردند تا ازدحام زیادی در شهر صورت نگیرد. واقعا گنجایش و ظرفیت با توجه به وضعیتی که پیش آمده، وجود ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی ادامه داد: زائرین وقتی که وارد کربلا شدند سعی کنند در همان موکب در ورودی‌های شهر که امکانات بیشتری دارند و مناسب است، مستقر شوند و به نزدیکی‌های حرم نیایند. ظرفیت بیشتر موکب‌های اطراف حرم پر شده است.
 
زائران در مسیر پیاده روی از رادیو اربعین استفاده کنند
جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به زائران استفاده از رادیو اربعین را توصیه و اظهار کرد: این رادیو هم باعث آگاهی زائرین می‌شود و در جریان وقایع قرار می‌گیرند و هم آثار معنوی فوق العاده‌ای دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عسکر نجفی مسئول قرارگاه کمیل در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین با اشاره به اینکه قرارگاه کمیل در مرز‌هایی که زائرین برای رفتن به کربلا از آن‌ها استفاده می‌کنند، مستقر است، گفت: ماهیت قرارگاه کمیل رسانه‌ای و فرهنگی است. نیروی انتظامی در کنار مجموعه اقدامات وسیعی که برای تامین امنیت و مدیریت ترافیک انجام می‌دهد، فعالیت‌های فرهنگی نیز انجام می‌دهد و از قرارگاه کمیل برای اطلاع رسانی و ارتباط با مردم عزیز ایفای نقش می‌کند.
وی افزود: امسال ارتباط قرارگاه کمیل با مردم و اثار فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی محسوس است و این ناشی از نگاه ویژه زائرین به نظم و انظباط و همراهی با خادمین خودشان در نیروی انتظامی است و به عنوان مثال وضعیت تردد و ترافیک در جاده ها، نشان از نهادینه شدن رفتار‌های انضباطی و ترافیکی دارد. البته چند مورد تصادف نیز ایجاد شد و به همین جهت از زائرین می‌خواهیم زمان و سفر را مدیریت کنند تا این خسارت‌ها دیگر ایجاد نشود.
مسئول قرارگاه کمیل بیان کرد: قرارگاه فرهنگی کمیل به کمک رسانه بخصوص رسانه ملی در مسیر آگاه سازی مردم عزیز و زائرین گرامی ایفای نقش می‌کند. با وجود آنکه امسال شرایط دشواری از همه نظر از جمله آب و هوایی وجود داشت، اما حرکت مردم شکوه ویژه‌ای دارد و واقعا یک جلوه الهی است.
جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی تاکید کرد: زائرین در جریان خبر‌ها و وقایع باشند و از شرایط و مشکلات منطقه‌ای که تردد می‌کنند، آگاه باشند. البته همیشه مسیر پر از انسان‌های الهی است که آماده خدمت رسانی هستند و در این چند روز، مسیر مملو از جمعیت عاشق بود.
حجت الاسلام والمسلمین عسکر نجفی با بیان اینکه جمعیت انبوه حرکت روانی را به سمت کربلا پیش گرفته اند، بیان کرد: زائران در این مسیر باید صبر و شکیبایی را پیشه خودشان قرار دهند، زیرا این مسیر و حرکت، آموزه‌هایی برای انسان دارد که باعث به کمال رسیدن انسان می‌شود که این یکی از تجلیات اربعین است.
 
ورود اتوبوس‌های دربستی به مرز مهران متوقف شد
مدیر کمیته حمل ونقل وسوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به وجود صف زائرین اربعین در مسیر حرکت به کربلا گفت:صف‌ها بتدریج درحال کم شدن هستند و اعلام کردیم برای اتوبوس‌های دربستی برای مرز مهران بلیت صادر نشود و از مرز‌های شلمچه و چزابه بروند.
رضا نفیسی مدیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفتگوی تلفنی با رادیو اربعین، درباره وضع حمل و نقل و ترانزیت گفت: امروز حدود ۹۰ هزار نفر ورود و خروج داشتیم که نزدیک به ۳۰ هزار نفر وارد کشور شدند و ۶۰ هزار نفر نیز از کشور خارج شدند و به نظر می‌رسد در روز‌های آینده میزان ورودی و خروجی به تعادل می‌رسد یعنی به اندازه کسانی که از کشور خارج می‌شوند، وارد کشور می‌شوند.
وی با اشاره به حمل و نقل عمومی بیان کرد: در این حوزه مشکلی وجود ندارد و تنها شاهد تجمع اتوبوس‌های دربستی بودیم که می‌خواستند وارد خاک عراق شوند، ولی متاسفانه اسناد حمل و نقل آن‌ها کامل نبود و یکسری مشکلات در خاک عراق پیش آمد که به همت همکاران حل شد.
مدیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به وجود صف زائرین اربعین در مسیر حرکت به کربلا بیان کرد: صف‌ها به تدریج در حال کم شدن هستند و اعلام کردیم برای اتوبوس‌های دربستی برای مرز مهران بلیت صادر نشود و از مرز‌های شلمچه و چزابه استفاده کنند.
وی اشاره کرد: بارندگی شدیدی در مهران به وجود آمده است و همکاران کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین تلاش می‌کنند تا مشکلات را برطرف کنند و ترافیکی ایجاد نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار