رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یکهزار و 500 قطعه غاز خاکستری طی روزهای گذشته وارد تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان شدند.
کد خبر: ۶۷۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 13 November 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی فاروق سخنور روز سه شنبه اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش های خود از تالاب کانی برازان این تعداد غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کردند. 
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در روزهای آینده به تدریج بر تعداد این غازها افزوده شود، ادامه داد: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می کنند و سپس کوچ خود را به مناطقی از جنوب ادامه می دهند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: بارندگی های پاییزه و احیای تالاب های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب بوجود آورده است.
سخنور از اهالی روستاهای همجوار تالاب های کانی برازان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه های باارزش جانوری به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا غاز خاکستری پرنده ای است با 83 سانتی متر طول که بزرگترین نوع پرنده در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است. 
بدن زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می کند.
این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق ها، دشت های سیلابی، ساحل دریاچه ها و رودخانه ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می سازد.
تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با 927 هکتار مساحت، یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود. 
این تالاب در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار