هرچند تا رسیدن به نقطه ایدال فاصله زیادی وجود دارد ولی این اقدام امید به زندگی واز طرفی مانع مهاجرت جوانان منطقه به شهر های دیگر شده است برای برسی آخرین اقدامات وپیشرفت آن گفتگویی با نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی ،استاندار ایلام ومدیرعامل پتروشیمی دهلران داشته ایم .
کد خبر: ۶۸۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 24 November 2018

تابناک ایلام- مجتبی کاور ::وجود ذخایر نفت گاز در شهرستان دهلران سبب شد احداث پتروشیمی یکی از مطالبات مردم شهرستان دهلران باشد که با پیگیری عادل آذر نماینده وقت مردم در مجلس شواری اسلامی به عنوان یکی از مصوبات دولت نهم دراستان این مهم محقق شد مصوبه ای که دربهمن ۱۳۸۶ با حضورحسين نجابت معاون وقت وزیر نفت کلنگ احداث آن بر زمین زده شد وقرار شد سازمان تامين اجتماعي، بيمه بازنشستگان و صندوق بيمه روستايي بخش زيادي از سرمايه‌گذاري اوليه پتروشيمي دهلران را در قالب سهام تقبل کنند  و بخشي از اعتبار راه‌اندازي اين مجتمع از طريق دولت تامين و مابقي سهام سرمايه‌گذاري پتروشيمي دهلران نيز به مردم استان واگذار شود.

  ولی متاسفانه با گذشت چند سال از کلنگ زنی آن اقدمی برای شروع عملیات اجرایی آن از سوی مسئولین  صورت نگرفت وتنها در حد یک کانکس وزمین خالی ماندگار شد با تلاش نمایندگان اداور گذشته همچون  علی عزتی وعلی محمد احمدی نماینده وقت مردم در مجلس شواری اسلامی برای تعین تکلیف آن با گذشت چندین سال از زمان کلنگ زنی  سبب شد تا بعد از روند قانونی وحقوقی سرمایه گذارن وقت این پروژه کنار زده شوند وبا روی کار آمدن دولت یازدهم وپیگیری شادمهر کاظم زاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ومروارید استاندار وقت وجدیت دولت تدبیر امید صندوق بازنشستگی نفت به عنوان سرمایه گذار این طرح معرفی وکلنگ احداث آن درشهریور ماه سال گذشته برای بار دوم بر زمین زده شد .

خوشبختانه بعد از کلنگ زنی سرمایه گذاربرای اجرایی شدن این پروژه عظیم که نقش موثری در ایجاد اشتغال منطقه داشت فعالیت خود را با تجهیز کارگاه شروع کرد شروعی که با جذب نیروهای بومی منطقه امید را در دل مردم مرزدار ایجاد کرد خوشبختانه امروز با همت وتلاش مسئولان این شرکت وحمایت همه جانبه دولت تدبیر وامید ومسئولان ارشد اجرایی استان این پروژه عظیم مسیر تکمیلی خود را طی می کند یکی از اقدمات بسیار خوب این پروژه بزرگ بر خلاف دیگر پروژه های فعال منطقه استفاده از پیمانکاران ونیروهای بومی است وهمین امر تاکنون باعث رضایت مندی مردم از عملکرد مسئولان شده است.

هرچند تا رسیدن به نقطه ایدال فاصله زیادی وجود دارد ولی این اقدام امید به زندگی واز طرفی مانع مهاجرت جوانان منطقه به شهر های دیگر شده است برای برسی آخرین اقدامات وپیشرفت آن گفتگویی با نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی ،استاندار ایلام ومدیرعامل پتروشیمی دهلران داشته ایم .

اختصاص 700میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای پتروشیمی دهلران

نماینده  حوزه انتخابیه دهلران گفت : اقدمات خوبی در حوزه  نفت ،گاز شهرستان دهلران در حال اجراست و امیدواریم بزودی شاهد آثار مثبت آن بر اقتصاد مردم منطقه و استان باشیم.

شادمهر کاظم زاده در گفتگو با تابناک بیان داشت : با پیگیری های صورت گرفته و همراهی وزیر نفت، صندوق بازنشستگی نفت به عنوان سرمایه گذار ان جی ال و پتروشیمی دهلران مشغول فعالیت هستند .

عضو کمسیون عمران مجلس شواری اسلامی عنوان کرد : خوشبختانه افراد جذب شده در پتروشیمی دهلران بر خلاف دیگر پروژه ها بومی است واین امر می تواند به کاهش بیکاری در منطقه وحل اشتغال کمک کند .

کاظم زاده بیان داشت : با پیگیرهای صورت گرفته برای سرعت بخشی این پروژه اعتباری بالغ بر 700میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه تخصیص یافته است

وی اظهار داشت : با برسی صورت گرفته وجلسات که با مدیرعامل این شرکت داشته ام بیش از 70درصد نیروهای جذب شده در این پروژه بومی هستند.

 نماینده حوزه انتخابیه دهلران تصریح کرد : این پروژه بر خلاف دیگر پروژه های فعال منطقه به خوبی از ظرفیت نیروهای بومی منطقه استفاده کرده است وقطعا با تناسب پیشرفت پروژنیروهای بومی بیشتری مشغول به کار خواهد شد .

وی گفت : خوشبختانه دولت و وزارت نفت توجه بسیار خوبی حوزه نفت گاز استان بخصوص شهرستان دهلران داشته است وبا اجرایی شدن طرح ها در این حوزه  باعث رونق اشتغال و اقتصاد منطقه و استان خواهد شد .

کاظم زاده گفت : تامین خوراک پتروشیمی دهلران از ان جی ال است واستفاده از نیروهای بومی  از جمله مواردی است که در دستور کار من قرار دارد .

با تلاش دولت تدبیر وامید پتروشیمی دهلران بعد از 8سال بلاتکلیفی فعال شد

استاندار ایلام گفت : تکمیل پروژه های استان در حوزه های مختلف بخصوص نفت گاز دردستور کار دولت قراردارد .

قاسم سلیمانی دشتکی در گفتگو با تابناک اظهار داشت : دولت تدبیر وامید در حوزه نفت گاز اقدمات بسیار خوبی در استان در حال اجرا دارد که احداث پتروشیمی  وان جی ال دهلران نمونه از آنها است .

وی گفت : کلنگ پیروشیمی دهلران درسال 1388به زمین زده شد که به دلایل مسائل مالی تا 8 سال عملیات اجرائی آن شروع نشد .

سلیمانی دشتکی تصریح کرد : دردولت تدبیر وامید مجدد عملیات اجرائی آن با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان نفت درسال 96 شروع شده که خوشبختانه این پروژه در حال حاضر فعال است .

نماینده عالی دولت تدبیر وامید در استان ایلام افزود : پیشرفت فیزیکی در حال خاک برداری و ساخت مخازن ذخیره آب و ذخیره محصول است ومدت پیمان این پروژه  42 ماه است .

استاندار ایلام اظهار داشت : تا کنون زمینه اشتغال 350نفر در این پروژه فراهم شده است که بیش از70درصد آنها بومی هستند .

سلیمانی دشتکی گفت : با متناسب پیشرفت فیزیکی این پروژه زمینه جذب بیش از 1500نفر فراهم خواهد شد وبدون شک الویت جذب افراد بومی است .

وی عنوان کرد:  فاز اول این پروژه  اولفین اتیلن، بنزین،  نفت کوره و در فاز دوم پلی اتیلن سنگین ومواد اولیه پلاستیک تولید می شود .

 

تاکنون بیش از 100میلیارد تومان هزینه شده است

مدیر عامل پتروشیمی دهلران گفت : استفاده از ظرفیت نیروی بومی منطقه از الویت کاری ما است .

تیرداد علائی در گفتگو با تابناک بیان داشت : بعد از کلنگ زنی این پروژه اقدمات لازم برای تکمیل وتجهیز کارگاه در دستور کار ما قرار گرفت .

وی اظهار داشت : با مکاتبه وزیر نفت برای سرعت بخشی این پروژه اعتباری بالغ بر 700میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه تخصیص یافته که برای دریافت این مبلغ در حال تکمیل مراحل قانونی هستیم .

علائی اظهار داشت : سالیانه بیش از 240میلیون فوت مکعب گاز در چشمه خوش وچاه های نفت منطقه دهلران می سوز که این امر علاوه بر آلودگی های زیست محیطی مشکلات برای منطقه به وجود آوده است .

وی ادامه داد : خوراک مجتمع پتروشیمی دهلران از پالایشگاه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ واقع در چشمه خوش تأمین واتیلن ، پروپیلن ، پلی اتیلن سنگین ، سوخت کوره و بنزین پیرولیز تولید خواهد کرد و پس از بهره برداری نهایی سالانه بیش از 650 میلیون یورو برای کشور ومنطقه سود آوری دارند .

مدیر عامل پتروشیمی دهلران افزود : استفاده از پیمانکاران ونیروهای بومی از الویت کاری ما است واگر نیروهای تخصصی در منطقه واستان نباشد قعطعا ما خارج از استان نیرو جذب خواهیم کرد :

وی با بیان اینکه در حال حاضر 320نفر در پتروشیمی دهلران مشغول به فعالیت هستند گفت : از این میزان 70درصد بومی منطقه هستند .

علائی گفت : طبق برنامه زمان بندی تکمیل این پروژه 48 ماه است واین زمان در صورتی است که ما بتوانیم قطعا مورد نیاز باتوجه به تحریم های ظالمانه خارج از کشور تامین کنیم .

مدیر عامل پتروشیمی دهلران گفت : طبق برنامه زمان بندی طی دوسال آینده برای دوره ساخت ونصب بیش از 4هزار نفر در پروژه جذب خواهند شد که قطعا بیش از 60درصد آنها بوی خواهد بود .

وی با اشاره به تکمیل پروژه وبهره برداری کامل آن گفت : با برگزاری آزمون وآموزش های لازم 300نفر به صورت مستقیم جذب خواهد شد .

وی ادامه داد : در حال حاضر پیشرفت کلی پروژه در همه زمینه های بیش از 2درصد است وانتظار داریم مسئولان استانی برای تسریع در روند کار وجذب اعتبار اختصاص یافته از طریق صندوق توسعه ملی ما را یاری کنند .

علائی گفت : تاکنون بیش از 100میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی صندوق بازنشستگی هزینه شده وبرای تکمیل فازاول آن 850میلیون یورو وفاز نهایی آن یک میلیارد 200میلیون یورو نیازاست

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار