آنچه که در این میان علاوه برافزایش غیر قانونی قیمت آن مهم است ،نگهداری واز طرفی تجمیع وانتقال آنها به صورت غیر بهداشتی به پایتخت است که این امر می تواند سلامت افراد جامعه را تهدید کند .لذا مسئولان مرتبط باید در راستای جلوگیری از التهاب در بازار توسط افراد سود جو ،وارد عمل شوند وسلطان کله پاچه را دستگیر کنند.
کد خبر: ۶۹۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 30 December 2018

تابناک ایلام،مجتبی کاور: کمبود دام برای کشتار و پایین بودن قیمت عرضه آن دربرخی از نقاط استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران سبب شده که تعدادی از قصابی ها دست به اعتصاب بزنند، اعتصابی که موجب شد سودجویان با بالا بردن قیمت گوشت در بازار التهاب آفرینی کنند وهمین امر سبب شد که دادستان دهلران به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود ،وبا جریمه تعدادی از قصابی ها که خود سرانه قیمت را افزایش داده بودند خواستار تعین تکلیف قیمت گوشت از سوی مسئولان مرتبط شد .

هرچند رئیس اتحادیه قصابی های دهلران علت تعطیلی وگران شدن گوشت را کمبود دام در شهرستان عنوان کرد ولی با بررسی های صورت گرفته ،قیمت گوشت گوسفندی وگوساله در شهرستان دهلران نسبت به شهرهای دیگر استان بالاتر است.

حال بعد از چالش گوشت این بار نوبت به کمیاب شدن کله پاچه در حوزه جنوب استان شده است. متاسفانه در ماه های اخیر افراد دلال با جمع آوری ودپو غیر قانونی وغیربهداشتی کله پاچه ها در شهرهای حوزه جنوب بخصوص دهلران وآبدانان و با انتقال غیر قانونی به پایتخت سبب شده قیمت هر دست کله پاچه از 20هزار تومان به 45هزار تومان در این شهرستانها برسد.

فروش دو برابری آنها در تهران توسط دلالان موجب افزایش سرسام آور قیمت و نایاب شدن آن شود وهمین امر باعث شده افراد کم بضاعت توان خرید آن برای یک وعده غذایی خود نداشته باشند .

آنچه که در این میان علاوه برافزایش غیر قانونی قیمت آن مهم است ، نگهداری واز طرفی تجمیع وانتقال آنها به صورت غیر بهداشتی به پایتخت است که این امر می تواند سلامت افراد جامعه را تهدید کند. لذا مسئولان مرتبط باید در راستای جلوگیری از التهاب در بازار توسط افراد سود جو، وارد عمل شوند وسلطان کله پاچه در را دستگیر کنند.

برای برسی موضوع، گفت وگویی با دادستان کل استان ایلام ، مدیر کل دامپزشکی استان ورئیس اتاق اصناف شهرستان آبادنان داشته ایم:

دادستانی با قاچاق سازمان یافته دام در استان به صورت جدی برخورد خواهد کرد
دادستان کل عمومی و انقلاب استان ایلام گفت : دادستانی با جدیت با افرادی که به صورت سازمان یافته اقدام به قاچاق دام از مرز های استان می کنند برخورد خواهد کرد.

افشار خسروی زاد در گفتگو با تابناک اظهار داشت : اخیرا در مرز مهران تعداد 300 راس دام کشف و جهت سیرمراحل قضایی تحویل مراجع قضایی استان ایلام داده شده اند. باتوجه به اینکه قاچاق دام به صورت سازماندهی یافته شده بود با ذبح آنها با نازلترین قیمت درمناطق فقیر نشین استان کار توزیع آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سازمان یافته در دادسراها مورد بررسی قرار خواهد گرفت بیان داشت : با هماهنگی های صورت گرفته با دادستان های دهلران ومهران و باتوجه به هم مرز بودن با کشور عراق در صورت کشف قاچاق سازمان یافته دام بعد از رسیدگی وصدور کیفر خواست با صلاحیت دادسرا دام های کشف شده ذبح ودر مناطق فقیر نشین با نازلترین قیمت عرضه می شوند.

خسروی زاد بیان داشت : اگر کسانی به صورت غیر بهداشتی اقدام به دپو کله پاچه کنند برابر ماده‌ 688 قانون‌ مجازات‌ اسلامي‌ هر اقدامي‌ كه‌ تهديد عليه‌ بهداشت‌ عمومي‌ شناخته‌ شود بعد اخذ استعلام از بهداشت ودستگاه های مرتبط، به جرم آنها رسیدگی خواهد شد.

دادستان کل استان ایلام گفت : عرضه غیر قانونی که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد به صورت ویژه مورد پیگیری قضایی خواهد گرفت ودرخصوص دپو کله پاچه در شهرستان آبدانان موضوع از طریق دادستان پیگیر خواهد شد.

حمل فرآورده های خام دامی نیاز به مجوزدامپزشکی دارد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت : حمل هرگونه فراورده خام دامی باید زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان صورت بگیرد .
وهاب پیرانی در گفتگو با تابناک بیان داشت : حمل فرآورده های خام دامی نیاز به مجوزدامپزشکی ، بارنامه واستفاده از ماشین های سردخانه ای باید صورت بگیرد.

وی در خصوص اینکه مجوز حمل کله پاچه در استان به افراد برای صادرات به خارج از استان صادر شده است یا نه گفت : گواهی حمل کله پاچه به صورت انبوه صادر نشده است وبرای صدور حمل باید حداقل دو تن باشد که در استان این رقم امکان پذیر نیست.
پیرانی تصریح کرد : بدون شک کسانی که به صورت غیر بهداشتی حمل گوشت وکله پاچه مورد نیاز مردم را تامین کنند برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا کله پاچه در استان قاچاق می شود یا نه گفت : تاکنون هیچ گونه خبری در این خصوص دریافت نشده است واگر این کار بدون مجوز لازم صورت گیرد قطعا پیگیری خواهد شد وبرابر ماده 12 ،نیروی انتظامی با درخواست دامپزشکی از حمل ونقل غیر مجاز وبدون گواهی حمل بهداشتی دام وفراورده های خام دامی در مبادی وخروجی باید جلوگیری کند .

مدیر کل دامپزشکی استان بیان داشت : در این راستا مکاتبات لازم با فرماندهی نیروی انتظامی استان صورت گرفته ودر کمسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز استان نیز نیروی انتظامی وپلیس راه مکلف شده که در این خصوص اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام افزود : برابر قانون کسانی که گوشت گرم جابجا می کنند باید گواهی حمل را از دامپزشکی اخذ کنند در غیر این صورت قاچاق محسوب می شود.

وی در خصوص قاچاق دام نیز گفت : محموله هایی از قاچاق دام شامل شش مورد طی سال جاری در استان کشف شده و قطعا نظارت ها و کنترل ها در استان بیشتر می شود ،چون بالا رفتن قیمت دلار، سبب شده افراد برای سود بیشتر اقدام به قاچاق دام در مرز به کشور عراق کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت : ممکن است افرادی خارج از ضوابط قانونی اقدام به جمع آوری و انتقال کله پاچه کنند برابر قانون باید نیروی انتظامی ازهرگونه حمل ونقل دام وفرآورده های خام دامی بدون مجوز دامپزشکی در مبادی بین راهی جلوگیری کند وموضوع قاچاق کله پاچه ،قطعا به صورت ویژه بررسی خواهد شد.


بالا رفتن قیمت کله پاچه توسط دلالان
رئیس اتاق اصناف شهرستان آبدانان گفت : خروج بی رویه دام از شهرستان آبدانان سبب شده ما در تامین گوشت شهروندان با مشکل مواجه شویم.

سید ایوب جمشیدی در گفتگو با تابناک اظهار داشت : برای تامین گوشت مورد نیاز شهروندان ،دام سبک از استانهای کرمانشاه ولرستان ودام سنگین از استان قم تامین می شود .

وی گفت : متاسفانه خروج بی رویه دام از شهرستان آبدانان به یک معظل تبدیل شده وافراد سودجو با خرید دام های این شهرستان آنها را به استانهای جنوبی کشور انتقال می دهند ودامپزشکی شهرستان هم تاکنون هیچ گونه نظارتی در خصوص خروج آنها انجام نداده است.

وی گفت : در ماه های اخیر قیمت کله پاچه از 25هزار تومان به 40تا 45هزار تومان در این شهرستان رسیده است.

رئیس اتقاق اصناف شهرستان آبدانان بیان داشت : متاسفانه عدم نظارت کافی دامپزشکی به کشتار گاه سبب شده که افراد دلال در خود کشتار گاه اقدام به خرید کلی کله پاچه با قیمت 35تا 40هزار تومان اقدام کنند .

وی اظهار داشت : این افراد با جمع آوری روزانه کله پاچه ها در کشتار گاه وسطح شهرستان ودپو آنها در منزل یا انبار به صورت هفتگی از طریق اتوبوس آنها را به تهران انتقال می دهند.

نماینده اتاق اصناف ایران در ایلام گفت : این افراد هر دست کله پاچه را به قیمت 100هزار تومان در تهران به فروش می رسانند.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار