وزیر خارجه ترکیه با اذعان به داشتن تماس‌های غیرمستقیم با دولت سوریه، گفت هنوز هیچ چیزی درباره منطقه امن در شمال سوریه قطعی نشده و از مشارکت طرف‌های مایل به همکاری، استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ 24 January 2019

 «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه هنوز چیزی درباره طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه قطعی نشده است، از تماس‌های غیرمسقتیم آنکارا با دمشق خبر داد.

چاووش‌اوغلو طی مصاحبه تلویزیونی با شبکه «هابرترک» گفت با اینکه هنوز تصمیم قطعی درباره جزئیات طرح پیشنهادی منطقه امن در مرزهای شمالی سوریه گرفته نشده اما ترکیه و آمریکا علی‌رغم برخی اختلاف‌نظرها، در این مورد همسو هستند.

به نوشته روزنامه «ینی‌شفق» وی با اشاره به آغاز مذاکرات واشنگتن و آنکارا درباره اینکه کدام طرف شهر منبج را بعد از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد، اداره و کنترل خواهد کرد، توضیح داد: «ترکیه به تنهایی توانایی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را داریم لکن هیچکدام از طرف‌هایی که بخواهند در آن همکاری کنند، ازجمله روسیه و آمریکا، را کنار نمی‌گذاریم».

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که کشورش در موضوعات مختلف، «تماس‌های غیرمستقیمی» را با دولت سوریه برقرار  می‌کند.

چاووش‌اوغلو ضمن اعلام خبر سفر «جیمز جفری» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه به ترکیه، درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: «روسیه اما رویکردی محتاطانه درباره عقب‌نشینی آمریکا دارد».

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آنها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتا در اختیار آنکارا قرار گیرد.

وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با حمایت دولت مشروع ونزوئلا به ریاست «نیکلاس مادورو» گفت: «اینکه (در ونزوئلا) یک رئیس‌جمهور منتخب وجود داشته باشد و (ناگهان) شخص دیگری خود را رئیس‌جمهور معرفی کند، و برخی کشورها نیز وی را به رسمیت بشناسند، می‌تواند آشوب و بحران ایجاد کند».

چاووش‌اوغلو ضمن اعلام همبستگی با مادورو در پایان دادن به بحران ونزوئلا، افزود: «ما مخالف منزوی کردن کشورها هستیم. امیدوارم این وضعیت، به‌صورت مسالمت‌آمیز رفع شود».

طی 48 ساعت گذشته تحولات سیاسی مهمی در ونزوئلا رخ داده است. «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور در بیانیه‌ای خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خوانده و سوگند یاد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا و برخی کشورها مانند برزیل، آرژانتین و کانادا نیز وی را به رسمیت شناختند. مادورو اما با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن، 72 ساعت به تمام دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داد که از این کشور خارج شوند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین درباره سرنوشت پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول نیز گفت که اکنون زمان آغاز تحقیقات بین‌المللی درباره این جناب فرا رسیده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار