تابناک چهارمحال وبختیاری- استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مشکلات و کاستی های امروز کشور ناشی از غفلت و بی توجهی نسبت به مقوله توسعه پایدار است.
کد خبر: ۷۰۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ 27 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- اقبال عباسی در نشست شورای اداری استان با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دستاوردها و موفقیت های بسیاری در طول چهل سالگی انقلاب اسلامی کسب شده اما از آنجا که در برخی حوزه ها به شاخص های توسعه پایدار توجه لازم نشده است، امروز با مشکلاتی در جامعه روبه رو شده ایم.
وی ادامه داد: یکی از حوزه هایی که امروز مشکلاتی را بوجود آورده حوزه آب است که می طلبد با مدیریت صحیح منابع آب و سازگاری با خشکسالی از مشکلات این حوزه گذر کرد.
عباسی کسب رضایتمندی مردم را مشروط به ارائه خدمات بهتر و بیشتر دانست و تصریح کرد: علی رغم خدمات بسیاری که به مردم ارائه شده اما هنوز تا شرایط مطلوب فاصله داریم و بر همین اساس می طلبد تا با همت و تلاش و مدیریت صحیح شرایط را بیش از پیش مساعد کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به چالش های زیست محیطی این استان اظهار داشت: خشکسالی و کاهش شدید منابع آب 2 حوضه آبریز زاینده رود و کارون، ممنوعه شدن هر 10 دشت اصلی استان و ایجاد چشمه های گرد و خاک، زوال حدود 40 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان، وابستگی جوامع محلی به منابع طبیعی و نبود تجهیزات کافی از جمله این چالش ها به شمار می رود.
شهرام احمدی ادامه داد: با این وجود با انجام اقداماتی از قبیل اصلاح مرز مناطق حفاظت شده، احیای تالاب گندمان و تصویب سند آمایش سرزمین در تلاش برای مهار این چالش ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری با وجود یکهزار و 400 گونه گیاهی و 300 گونه جانوری، مناظر طبیعی بکر، تالاب ها و ذخیره گاه جهانی زیست کره، پارک ملی و 5 منطقه حفاظت شده از مناطق با ارزش کشور از نظر قابلیت های زیست محیطی به شمار می رود.
طی یک دهه اخیر کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یکسو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آبی این استان و پایین رفت سطح آب سفره های زیرزمینی شده است.
طی این مدت، بارش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری نه تنها به حد نرمال نرسیده بلکه از حد میانگین نیز بسیار کمتر بوده است، همچنین تغییر الگوی بارش ها از برف به باران و تغییر زمان بارش ها روند خشکسالی را در استان تشدید و اثرات مخرب زیادی بر محیط زیست و به ویژه منابع آبی این استان گذاشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار