در حال حاضر زورخانه ای در رقابت با ورزش‌های جدید دست و پا می‌زند و هیچ توجهی به آن نمی‌شود و مورد بی‌مهری قرار گرفته اما پیشکسوتان این رشته در آرزوی رونق دوباره آن هستند و تلاش می‌کنند تا شاهد توسعه این ورزش همچون گذشته باشند.
کد خبر: ۷۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ 03 August 2015
به گزارش تابناک نقل از خبرگزاری فارس ورزش زورخانه‌ای یا پهلوانی آمیزه‌ای از موسیقی و آواز، حرکات جسمانی موزون و فلسفه و منش پهلوانی است که برگرفته از افسانه‌های دلاورانه دوره ایران باستان است.
در حال حاضر این ورزش در رقابت با ورزش‌های جدید دست و پا می‌زند و هیچ توجهی به آن نمی‌شود و مورد بی‌مهری قرار گرفته اما پیشکسوتان این رشته در آرزوی رونق دوباره آن هستند و تلاش می‌کنند تا شاهد توسعه این ورزش همچون گذشته باشند.
جای تاسف است که جوانان در سایه تبلیغات به ورزش‌هایی پناه بردند که عضلات خود را حجیم کنند غافل از اینکه این ورزش‌ها با منش پهلوانی فاصله دارد.

* سرچشمه ورزش زورخانه‌ای را باید در آیین‌های ایران باستان جست‌وجو کرد
مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه در زمینه فرهنگ زورخانه‌ای از ابتدا از جوان‌مردی و فتوت یاد می‌شود، اظهار کرد: این آیین کهن با آداب و رسوم خاص خود ویژه مردان بود که سرچشمه آن را باید در آیین‌های ایران باستان جست‌وجو کرد.
طوبا اوصانلو افزود: تاکنون نشانه‌هایی از جوان‌مردی در مراسم اهل زورخانه، لوطی‌ها و درویشان خاک‌سار باقی‌مانده است.
وی بیان کرد: کهن‌ترین گروه جوان‌مردان که تاکنون در تاریخ ایران باستان شناخته شده با عنوان عیاران شناخته می‌شوند و همچنین واژه پهلوان یکی دیگر از القاب برای جوان‌مردان بوده‌ است.
مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: در قرن اخیر پهلوان به اهل زورخانه اطلاق می‌شد و زورخانه ورزشگاه ویژه پهلوانان بوده که سلسله مراتب و القاب خاصی برای اهل زورخانه متداول بوده که شامل نوچه، پهلوان، کهنه سوار و پیشکسوت است.
اوصانلو یادآور شد: از آداب و رسوم زورخانه این است که پهلوانان همزمان ورود به گود، باید خاک گود را ببوسند که این موضوع به قدم‌بوسی پوریای ولی اشاره دارد.
وی با اشاره به اینکه پوریای ولی از پهلوانان قرن هشتم بوده که آداب و رسوم زورخانه پیوسته با نام و یاد این پهلوان آغاز می‌شود، اضافه کرد: نام اصلی محمود اهل خوارزم بوده که در متون قدیم از او به‌عنوان پهلوان محمود خوارزمی با تخلص «قتالی» یاد شده‌ است.

*استهلاک سالن‌ها و باشگاه‌های زورخانه‌های مازندران
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس هماهنگی انجام‌شده مقرر شد فرمانداران سطح شهرستان‌های مازندران در شورای برنامه‌ریزی استان داشتن یک سالن زورخانه‌ای از محل اعتبارات توسعه ورزش سنتی مدنظر قرار دهند.
حبیب حسین‌زادگان با بیان اینکه بخشی از سالن‌ها و باشگاه‌های زورخانه‌های استان مستهلک شده که مستلزم بازسازی و بهسازی است، گفت: اداره ورزش و جوانان موظف شده این موضوع را در مسیر توسعه قرار دهد، اعتبارات خوبی به این موضوع می‌دهیم و از محل بودجه استانی برای توسعه این مهم رقم خوبی درنظر گرفته می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بودجه استانی هنوز تصویب نشده، در صورت ابلاغ و براساس جهت‌گیری‌های استان کمتر از یک ماه آینده مشخص می‌شود.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران خاطرنشان کرد: برای توسعه باشگاه‌های زورخانه‌ای یا پهلوانی در شهرهایی که استعداد و علاقه‌مندان زیادی دارد، حتماً بودجه مناسبی درنظر گرفته می‌شود.
حسین‌زادگان اظهار کرد: در حال حاضر جهت‌گیری ما در مازندران این است که برای ورزش پهلوانی اعتبار خوبی لحاظ شود که باید بسترسازی لازم صورت گیرد.
وی درباره نداشتن گرایش به این ورزش در سال‌های اخیر، گفت: طی این سال‌ها تبلیغات خوب و جهت‌گیری مطلوبی صورت نگرفت  ولی درحال حاضر استقبال خوبی از این ورزش شده که می‌توان به آینده این ورزش امیدوار بود و توسعه این موضوع مستلزم آن است که در برنامه‌ریزی‌ها دیده شود.
با توجه به اینکه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی رفته‌رفته به فراموشی می‌رود، لازم است این موضوع مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد تا در راستای توسعه ورزش زورخانه‌ای گام‌های اساسی برداشته شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار