دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.
کد خبر: ۷۱۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴ 15 February 2019

 دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.

در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاب­ی‌اش استفاده کرد. تمامی ‌قطعات بخش اول از ساخته‌های محمدامین اکبرپور بود.

بخش نخست این برنامه با گروه «هم‌نوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعه‌­ای بود که با گروه‌­نوازی اجرا شد. تک‌نوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. جمله­‌پردازی‌های زیبا و کوتاهی قطعات وجه اشتراک این قطعه با دیگر بخش‌های ساز و آوازی کنسرت پنجشنبه شب در ایوان شمس بود.«دلم تنگ است» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیده­‌ای می‌آمد.

نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیف‌­سازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس دانست. صدای گرم علیرضا حاجی‌طالب هم بر تاثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق‌­کش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای هم‌نوازان سایه بود.

پس از تنفسی چند دقیقه‌­ای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.

این بخش به سرودهای انقلابی دهه ۶۰ اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداهه­پردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد.

تکنوازی کمانچه (دو ضربی میرزاحسین­‌قلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش ۶)، دوضربی عراق (ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش ۶ با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.

قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس را شاید بتوان جذاب­ترین و گیراترین قطعه این کنسرت دانست. «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آنقدر میان مخاطبان موسیقی به ویژه علاقه‌مندان متولد دهه‌های گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار