معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان کاهش خروجی آب از سد کرخه گفت: شرایط رودخانه های خوزستان در کنترل بوده و نگرانی از بابت وقوع سیل وجود ندارد.
کد خبر: ۷۱۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 18 February 2019

حمیدرضا لشکری بیان کرد: پیش بینی هواشناسی نشان می دهد که میزان بارندگی ها کاهش می یابد و در یک ماه آینده در شرایط نرمال و در بهار بالاتر از نرمال خواهد بود، به همین دلیل فعلا نگرانی از بابت حوضه های آبی استان (به ویژه حوضه کرخه) وجود ندارد.

وی با بیان اینکه میزان خروجی آب از سدهای خوزستان کاهش یافته افزود: دبی خروجی از سد کرخه که چهارشنبه گذشته به 450 مترمکعب برثانیه رسیده بود، امروز به 396 مترمکعب برثانیه کاهش یافته و ورودی به این سد نیز 579 مترمکعب برثانیه است.

لشکری اضافه کرد: ورودی به سد دز 516 و خروجی آن 540 مترمکعب برثانیه، ورودی به سد گتوند علیا (حوضه کارون) 520 و خروجی 677 مترمکعب برثانیه و ورودی به سد مارون 181 و خروجی آن 200 مترمکعب برثانیه است.

وی همچنین با اشاره به احتمال وقوع سیلاب های بهاره بیان کرد:آمادگی همه تیم ها تا اردیبهشت آینده در دستور کار این سازمان است.

لشکری افزود: شرایط اکنون در کنترل است و در صورت افزایش خروجی آب سدها، اطلاع رسانی صورت می گیرد.
افزایش خروجی آب از سد کرخه تا 450 مترمکعب برثانیه، از 25 بهمن، نگرانی از وقوع سیلاب در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه را افزایش داده بود. 

در تاریخ 25 بهمن خروجی سد دز 604 مترمکعب برثانیه، خروجی سد گتوند (حوضه کارون) 460 مترمکعب برثانیه است و خروجی سد مارون 200 مترمکعب برثانیه بود.

جلسه بررسی شرایط منابع آبی حوضه ‌های رودخانه های خوزستان، برای مدیریت سیلاب ها امروز با حضور حاج رسولی ها معاون وزیر نیرو بدون حضور خبرنگار در سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.

این نشست همچنین 24 بهمن با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان هواشناسی کشور، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در تهران تشکیل شده بود.

حدود 2 هفته پیش با افزایش خروجی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند. 

وزارت نیرو امروز اعلام کرد: حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی 98-97 تاکنون 15 میلیارد و 258 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته 445 درصد (افزایش 4.5 برابر) افزایش داشته است.

حجم آب ورودی به سدهای کارون 4، کارون 3، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا (حوضه کارون) در خوزستان پنج میلیارد و 733 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به پارسال در همین مدت از 314 درصد افزایش برخوردار بوده است.

بر این اساس، سد مارون با 883 میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد 898 درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون 81 درصد مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در پارسال 77 درصد رشد داشته است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار