مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مسوولان سمیرم خواست تا از همین امروز پیگیر کوچ نکردن زودهنگام عشایر قشلاق به این شهرستان باشند.
کد خبر: ۷۱۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵ 18 February 2019

به گزارش تابناک، منصور شیشه فروش روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران سمیرم در فرمانداری این شهرستان با اشاره به مشکلات ناشی از کوچ خارج از زمان قانونی تقویم کوچ افزود: نخستین و مهمترین مشکل احتمالی کوچ این گروه از عشایر و دام هایشان، بروز سرما و سیلاب است.
وی یادآور شد: تاکنون بارها، چه در فصل بهار و پیش از زمان تقویم کوچ بهاره در 25 اردیبهشت و چه در اول مهر و زمان قانونی تقویم کوچ پاییزه، شاهد بارندگی های شدید همراه با سرما و ایجاد مشکل برای دام ها، عشایر و سازمان های امدادی بوده ایم.
وی تصریح کرد: مدیران امور عشایر و منابع طبیعی به همراه فرماندار و دیگر مدیران ستاد بحران باید از امروز با مکاتبه و سفر به استان های گرمسیری جنوب کشور ضمن حضور در اجتماعات عشایری، از مدیران ارشد استان های یاد شده بخواهند تا جلوی کوچ زودهنگام عشایر را بگیرند و طبق قانون در زمان اعلام شده در منطقه ییلاقی سمیرم حضور یابند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هشدار داد: کوچ زودهنگام علاوه بر این مشکلات باعث نابودی طبیعت و محل استقرار خود عشایر می شود.
وی در ادامه به موضوع فرونشت ها و فروچاله های ایجاد شده در برخی از مناطق اشاره کرد و گفت: این پدیده نه تنها در استان اصفهان بلکه در بسیاری از نقاط کشور رخ داده و علت اصلی آن اُفت آب های زیرزمینی و مستعد شدن دشت های خالی از آب برای فرونشست زمین است.
شیشه فروش اظهار داشت: فروچاله ایجاد شده در منطقه هرمزآباد بخش وردشت شمال سمیرم امروز مورد بازبینی اعضای ستاد مدیریت بحران قرار گرفت و مقرر شد سازمان های مرتبط محدوده ای برای حفاظت در اطراف این فروچاله، مشخص و فنس کشی کنند.
وی تصریح کرد: در 15 روز آینده گروهی از کارشناسان آب منطقه ای و جهاد کشاورزی طرح علاج بخشی در محدوده فروچاله هرمزآباد را با مطالعه دقیق، اجرا و موارد را به ستاد مدیریت بحران استانداری اعلام خواهند کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در همین پیوند به موضوع اعتبار بحران در بخش خشکسالی نیز اشاره کرد و گفت:30 میلیارد و500 میلیون ریال اعتبار در سال جاری برای نجات باغ ها و درختان سیب سمیرم اختصاص یافت.
شیشه فروش تاکید کرد: ارزیابی ها از موفقیت اجرا و اعطای این تسهیلات حکایت دارد چرا که پیش بینی ها از خشکی حدود 13 هزار هکتار درخت خبر می داد اما با مدیریت و تخصیص این اعتبار جلوی این بحران گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: اختصاص200 کیلومتر لوله و بازسازی30 رشته قنات نیز در همین مدت انجام شده و مطالعات مرتبط با سازگاری با شرایط کم آبی نیز در دستور کار ستاد مدیریت بحران استان است.
وی ادامه داد: در سال 96 افزون بر 146 میلیارد ریال غرامت از سوی صندوق بیمه کشاورزی به دامداران و کشاورزان سمیرم پرداخت شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تا پایان خرداد سال 98 تعداد 12 حلقه چاه برای تامین آب روستاهای سمیرم حفر می شود، افزود: هفت هزار میلیون ریال اعتبار برای این منظور اختصاص داده شده است.
وی یکی از مشکلات این شهرستان را تامین گرمایش 13 مدرسه با استفاده از نفت و وجود 16 کانکس بعنوان دفتر مدیر مدرسه عنوان کرد و افزود: این موضوع در هفته آینده پیگیری و برای رفع مشکل اقدام خواهد شد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: سمیرم ، عشایر ، بحران ، طبیعت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار