برنامه های هفته سلامت مردان با شعارمردان فعال تر - مردان سالم تر در خوی آغاز شد .
کد خبر: ۷۱۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳ 21 February 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذر بایجان غربی از خوی

دکتر منوچهر بشیریان به مناسبت آغاز هفته سلامت مردان با محوریت شعار «مردان فعال تر، مردان سالم تر» به بیماریهای پروستات که یکی از شایع ترین بیماریهاست که سلامت مردان را به خطر می اندازد اشاره کرد و گفت :
پروستات غده ای است به وزن تقریبی ۲۰ گرم و قسمتی از دستگاه ادراری و تناسلی مردان است که بخشی از مایع منی را برای انزال تهیه می کند.
وی افزود : بزرگی خوش خیم پروستات از عوارض نامطلوب تغییرات هورمونی و افزایش سن است و اندازه این غده بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی تقریباً هر ۴ الی ۵ سال یکبار۲ برابر می شود و مشکلات ادراری برای مردان ایجاد می کند .

دکتر بشیریان گفت : سرطان این غده شایعترین تومور در نزد مردان است .با وجود تحقیقات فراوان سوالات بدون پاسخ زیادی در مورد جنبه های مختلف این بیماری وجود دارد در مورد میزان شیوع این بیماری باید گفت که ۸۰% بیماران بالای ۷۰ سال درجاتی از بزرگ شدن غده پروستات را دارا هستند.
بشیریان در باره علایم بزرگ شدن غده پروستات تصریح کرد :
تظاهرات بالینی بزرگ شدن غده پروستات به تدریج ایجاد می شود علائمی شامل کاهش فشار ادرار، نیاز به زور زدن برای تخلیه کامل ادرار، تکرر ادرار بویژه در ساعت بعد از خواب شبانگاهی، قطع و وصل جریان ادرار در حین ادرار کردن، قطره قطره آمدن ادرار بویژه در انتهای ادرار کردن ، سوزش ادرار، احساس فوریت برای تخلیه ادرار و حتی گاهی سرریز شدن ادرار به دنبال پرشدن مثانه و بی اختیار ادار است.

بزرگ شدن پروستات چه عوارضی می تواند داشته باشد؟
بشیریان در مورد بزرگ شدن پروستات وعوارض آن اشاره کرد وگفت: عفونت ادرار، ایجاد سنگ در مثانه، بی اختیاری ادرار، ایجاد نارسایی کلیه، ظاهر شدن خون در ادرار و احتباس ادرار از عوارض بزرگ شدن پروستات است.

دکتر منوچهر بشیریان راههای تشخیص بزرگ شدن پروستات را توضیح دادو گفت :
بیمارانی که با علائم بزرگ شدن پروستات مراجعه می کنند معمولاً بالای40سال سن دارند، شرح حال و معاینه فیزیکی می تواند در تشخیص این بیماران موثر باشد .

وی تاکید نمود : سونوگرافی یک روش پاراکلینیک خیلی خوب در تشخیص بیماری محسوب می شود اندازه گیری PSA در خون میتواند ما را در تشخیص زودهنگام سرطان بدخیم پروستات کمک نماید.

دکتر بشیریان در مورد اقدامات درمانی موثر در بیماری پروستات اظهار داشت :
اکثر بیماران با درمان دارویی قابل کنترل هستند مثل داروهای مهار کننده گیرنده آلفا در درمان بزرگی خوش خیم پروستات بسیار موثر و عالی است که تامسولوسین از بهترین این داروها در درمان محسوب میشود.

وی افزود : بیمارانی که به اقدامات دارویی جواب نمی دهند تحت اعمال جراحی بسته یا باز قرار می گیرند. در عمل جراحی بسته از طریق مجرا غده پروستات تراشیده یا لیزر می شود که اثرات بسیار خوبی در درمان بیماران دارد. در عمل جراحی باز که در پروستات های خیلی بزرگ انجام می شود غده پروستات بزرگ شده از داخل مثانه خارج می شود.

بشیریان در مورد نقش درمان گیاهی در بزرگی خوش خیم پروستات گفت :
مطالعات عدیده نشان داده است که تخم کدوی بدون پوست و عصاره خشک گزنه و برگ و گل های خشک شده شبدر قرمز در درمان این بیماری موثر است . بعضی از کتابها نقش رزماری، زنجبیل ، چای سبز را نیز در درمان این بیماری ذکر می کنند.

خبرنگار : یحیی آقاپور خویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار